انتخابات تمام شد، دعوای اصولگرایان نه

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» بازداشت مدیر عامل خبرگزاری مهر با شکایت دولتی‏ ها

انتخابات مجلس نهم که موجب بروز اختلافات شدید میان جناح حاکم در ایران و صف‏آرایی آنان مقابل هم گردیده بود تمام شد، اما به نظر نمی‏رسد اتمام این انتخابات نقطه پایانی بر این اختلافات باشد. چه آنکه کمتر از یک هفته از برگزاری این انتخابات، مدیر خبرگزاری حکومتی مهر با شکایت دولت بازداشت شد و همزمان خبر رسید که معاون اول رئیس جمهور با طرح شکایتی از رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس پرونده ای را علیه وی در دادسرای ویژه کارکنان دولت به جریان انداخته است.

خبر بازداشت رضا مقدسی، مدیرعامل خبرگزاری مهر دیروز در حالی منتشر شد که تا آخرین ساعات شب گذشته خبرگزاری مهر در میان گزارش‏های خود هیچ اشاره ای به این اتفاق نکرده بود. این خبرگزاری فارس بود که اولین بار خبر بازداشت مقدسی را منتشر کرد. فارس در خبری که دقایقی مانده به ظهر روز چهارشنبه، 17 اسفند روی خروجی خود قرار داد علت این بازداشت را “شکایت دولت از این خبرگزاری” عنوان کرد. این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران دقایقی بعد گزارش داد که شکایت یاد شده “از سوی یکی از اعضای دولت” بوده و “براساس اطلاعات کسب شده، مقدسی بدون اطلاع از اینکه موضوع شکایت چه بوده به دادسرای تهران احضار شده و بعد از حضور در دادسرا و اطلاع از موضوع، بازداشت شده است”.

 سیدنظام‌الدین موسوی، مدیر عامل خبرگزاری فارس نیز اولین شخصیت حقیقی بود که نسبت به این بازداشت واکنش نشان داد. وی یک ساعت پس از انتشار خبر بازداشت رضا مقدسی در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری تحت مدیریت خود با اشاره به بازداشت مدیرعامل خبرگزاری مهر به دنبال اعلام شکایت یکی از اعضای دولت، ضمن اعتراض به این بازداشت اظهار کرد: “با توجه به برخوردهای تند قضایی که اخیراً با برخی اهالی رسانه صورت گرفته، از مسئولان قضایی می‌خواهیم سعه‌صدر بیشتری از خود نشان دهند”.

وی از دولت احمدی نژاد خواسته در شرایطی که “همکاری و تعامل مناسبی با مطبوعات ندارد، بهانه‌ای برای ایجاد تنش‌ ندهد”.

البته آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده رضا مقدسی حوالی ساعت 15 با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی به دادسرای فرهنگ و رسانه و با موافقت بازپرس پرونده آزاد شد اما دقایقی بعد افکار نیوز خبر آزادی مقدسی را علی رغم اخبار منتشر شده و بر اساس شنیده‏های خبرنگار خود تکذیب کرد؛ اما دیگر منابع خبری در ایران گزارش فارس مبنی بر آزادی مدیر عامل خبرگزاری مهر را تائید کرده‏اند.

 

“مقام دولتی” رحیمی است

گفته شده بازداشت دیروز رضا مقدسی مقدسی به دلیل انتشار خبری در تلکس ویژه خبرگزاری مهر که دسترسی عمومی به آن مقدور نیست صورت گرفته است. در این خبر ویژه، به نقل از محسنی اژه‏ای دادستان کل کشور گفته شده که محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد، به دست داشتن در اختلاس و فساد مالی اعتراف کرده است. مدت‏هاست که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری متهم به دست داشتن در ماجرای اختلاس شرکت بیمه ایران، معروف به پرونده فاطمی است. بر اساس این گزارش‏ها، اژه‏ای پس از انتشار این خبر در خروجی ویژه خبرگزاری “مهر”، با واکنش احمدی نژاد مواجه و مجبور به تکذیب خبر شده و از سوی دیگر مدیرعامل خبرگزاری مهر را به دادسرا احضار و بازداشت کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر بر اساس قانون به پیشنهاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که خود منصوب خامنه ای است، انتخاب می شود. از همین رو اقدام روز گذشته مقامات دولتی و بازداشت مدیر عامل این خبرگزاری در راستای ادامه اختلافات و درگیری‏های محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه‏ای ارزیابی شده است.

 

واکنش دولت

با این حال و علی رغم ادعای فارس مبنی بر طرح شکایت دولت علیه خبرگزاری مهر، یک مقام دولتی گفته که “دولت از هیچ رسانه ای شکایت نکرده است”. دیروز همزمان با انتشار خبر آزادی مقدسی سایت “شبکه ایران” وابسته به روزنامه دولتی “ایران” از قول محمد شیخان، رییس مرکز ارتباطات و تبلیغات نهاد ریاست جمهوری طرح شکایت از سوی دولت علیه حبرگزاری مهر را تکذیب کرد. محمد شیخان در گفتگویی کوتاه با این سایت اظهار کرد: “دولت از هیچ خبرگزاری و رسانه مکتوبی شکایت نکرده است و اگر غیر از این بود در یک سال اخیر حجم توهین به دولت و رییس جمهور آنقدر زیاد بوده است که با سیل هجمه‏هایی که علیه دولت روا داشته‏اند بسیاری از خبرگزاری‏ها و روزنامه‏ها باید تعطیل می‏شد”. وی همچنین گفته: “شکایت از رسانه‏ها هرگز رویه دولت نبوده است و گواه این مدعا آزادی انواع و اقسام توهین‏ها، اتهامات و فرافکنی‏ ها علیه دولت است”.

اما این همه داستان نبود چرا که سایت “شبکه ایران” در مطلب جدیدی که ساعت 21 و 30 دقیقه دیروز منتشر کرد انتقادات تندی علیه اظهارات مدیر عامل خبرگزاری فارس در ارتباط با بازداشت رضا مقدسی مطرح و وی را به “قبیله گرایی و غیر منصفانه عمل کردن” متهم کرد. شبکه ایران ضمن طرح این پرسش که “زمانی که غائله روزنامه ایران به وقوع پیوست ، جناب آقای موسوی کجابودند؟ ” ادامه داده است: “حتی اگر علی اکبر جوانفکر مدیر مسوول روزنامه ایران هم مقصر می بود، چرا کسی به حمایت ازدیگر روزنامه نگاران و کارمندان روزنامه ایران که در یک روز کاری در محل کارشان با حادثه ای این چنین مواجه شدند، برنخاست؟مگر نه اینکه دادستانی و حتی سردار احمدی مقدم هم تاکید داشتند که در آن حادثه حق با ایران نویس ها بود و آن روز کارمندان روزنامه محق بوده اند؟”

گر چه این سایت وابسته به دولت هدف از انتشار چنین مطلبی را بازبینی “عملکرد مدعیان و داعیه داران حمایت از صنف روزنامه نگاران” عنوان کرده است اما با توجه به انتصاب بازداشت مدیر عامل خبرگزاری مهر به شکایت “یک مقام دولتی” و تکذیب این مطلب توسط رییس مرکز ارتباطات و تبلیغات نهاد ریاست جمهوری، برخی این عکس العمل را دلیلی بر دخیل بودن مقامات دولتی در جریان این بازداشت دانسته اند.

 

خبری که بعد از ده روز منتشر شد

همزمان با این خبر، دیروز خبر دیگری نیز روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که حکایت از شکایت دوباره محمدرضا رحیمی از احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس داشت؛ خبری که این بار با 10 روز تاخیر منتشر می‏شد. خبرگزاری فارس دلیل شکایت مجدد معاون اول محمود احمدی نژاد را انتقاد احمد توکلی “از عدم برخورد قضایی با رحیمی” عنوان کرده است. پیشتر محمدرضا رحیمی از احمد توکلی به دلیل طرح “نامعتبر” خواندن مدرک تحصیلی وی و انتشار اسنادی در این زمینه در سایت خبری “الف” و طرح اتهام ارتباطش با یک شبکه فساد اقتصادی موسوم به حلقه فاطمی شکایت کرده بود.

مهر ماه 1388، احمد توکلی و الیاس نادران و علیرضا زاکانی نمایندگان تهران در مجلس از محمدرضا رحیمی به خاطر جعل مدرک دکترا، دروغگویی و تملق و پرداخت پول به نمایندگان از منبعی نامشخص به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند. علاوه بر این در این مدت نیز بارها نمایندگان یاد شده از دست داشتن محمدرضا رحیمی در پرونده فساد بیمه ایران سخن گفته‏اند.

اطاله رسیدگی به اتهامات مطرح شده در خصوص معاون اول رئیس جمهور موجب شد رئیس مرکز پژوهش های مجلس روز سه‌شنبه هجدهم بهمن ماه سال جاری در همایش “موقعیت بدر و خیبر” در مشهد از این موضوع انتقاد کند. دفتر معاون اول رئیس جمهور هم در واکنش به اظهارات توکلی با انتشار اطلاعیه‌ای و با طرح مسائلی در خصوص مدرک تحصیلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، وی را متهم به رانتخواری و زمین خواری کرد. صدور این بیانیه شکایت توکلی از رحیمی را در پی داشت و نماینده تهران اعلام کرد: “بر اساس مواد 112، 116، 120، 128 بخش اول از فصل چهارم قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، معاون اول رئیس جمهوری باید شخصاً و البته در صورت تمایل با وکیل خود در بازپرسی حاضر شده و به سؤالات بازپرس پاسخ دهد”.

اکنون اما همزمان با بازداشت مدیر خبرگزاری مهر که گفته می‏شود وی نیز در ارتباط با خبری پیرامون پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی بازداشت شده، خبرگزاری فارس بعد از گذشت 10 روز گزارش می‏دهد که محمدرضا رحیمی شکایت جدیدی در شعبه 9 دادسرای ویژه کارکنان دولت (هنر و رسانه) علیه توکلی مطرح و او را متهم به نشر اکاذیب و افترا در نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد کرده است. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران دلیل تاخیر در انتشار این خبر را ذکر نکرده است.