همسر شهید همت را چنان زدند که به بیمارستان رفت

نویسنده
سارا اصفهانی

» گلایه فرزندان سرداران جنگ از نیروهای دولتی

فرزندان سرداران نامدار ایران در جنگ با عراق این روزها لب به سخن گشوده و نسبت به رفتار نیروهای دولتی با مردم، خودشان و خانواده شان اعتراض می کنند. در آخرین اظهار نظر از این نوع، فرزند “حاج محمد ابراهیم همت” گفت که این روزها تنها کار خانواده همت “خون دل خوردن” شده است.

 محمد مهدی همت فرزند 27 ساله شهید همت در گفت و گویی با روزنامه اعتماد تاکید کرد:” برخوردها و رفتارهای مسوولان علت اصلی انزوای ماست. برخی دوستان گاهی می گویند چرا هیچ گاه صحبت نمی کنی؟ چرا سکوت کرده یی؟ می گویم اگر آبرویی هم اکنون برای حاج همت نزد مردم وجود دارد به دلیل سکوت ماست. چیزی نگفتم که بعداً تهمتی به فرزندان شهید همت نزنند و حاج همت را بدنام نکنند.”

فرزند همت برخوردهای صورت گرفته در پس از انتخابات با خانواده اش اظهار داشت: “در سال های گذشته این مسائل به صورت پنهانی وجود داشت اما این اقدامات علنی شده است. وقتی می شنوم فرزند دکتر بهشتی را بازداشت می کنند و هیچ کس هم در این نظام کاری انجام نمی دهد پس خدا به داد ما برسد، کما اینکه به سراغ من هم آمدند. من اصلاً از این وضعیت تعجب نکردم چرا که انتظار این اتفاقات و حتی بدتر از این را هم داشته و دارم.”

مهدی همت سپس با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی ناشناس برای بازداشت خود می گوید که مجبور به فرار از خانه برای دستگیر نشدن بوده است: “من خواب بودم که مادرم با نگرانی آمد و گفت نیروهایی بی سیم به دست آمده اند تو را ببرند. من متاسفم که به عنوان فرزند شهید همت در نظام جمهوری اسلامی مجبور به انجام این کار شدم و آن روز فرار کردم. این فرار تا بعدازظهر ادامه داشت. آن روز به هر نحوی قضیه فیصله پیدا کرد. البته بعد یکی از مسوولان وزارت اطلاعات با من تماس گرفت و به من گفت اتفاقی برایم نخواهد افتاد. آنها عنوان کردند آن افراد از وزارت اطلاعات نبودند. پس از آن دادستانی هم عنوان کرد کار نیروهای آنها هم نبوده است. به این ترتیب همه حاشا کردند و مشخص نشد آنها چه کسانی بودند.”

فرزند همت از حضور خانواده این شهید در کنار مردم در راهپیمایی های پس از انتخابات می گوید و به عنوان نمونه از راهپیمایی سکوت در میدان توپخانه (بهارستان) تهران مثال می آورد که ماموران در آن راهپیمایی با وجود اینکه خانواده شهید همت را شناسایی کرده بودند اما به آنها حمله کردند و برادر کوچکترش را بشدت با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند: “سه بار اقدام به بازداشت او می کنند که دو بار مردم او را نجات دادند و بار سوم یکی از ماموران نیروی انتظامی او را نجات می دهد و به پهلوی مادرم همسر شهید همت چنان با باتوم ضربه وارد کردند که ما تا نیمه شب در بیمارستان بودیم تا کلیه اش خونریزی نکند.”

 

سرداران دیروز، زندانیان امروز

خانواده سردار شهید حمید باکری نیز از دیرباز در کنار اصلاح طلبان معترض به روند اداره کشور توسط دولت نهم در سالهای اخیر بوده اند. همسر این شهید بارها و بارها نسبت به نوع عملکرد و انتخاب مدیران توسط دولت نهم اعتراضات علنی خود را مطرح کرده و حتی در زمان معرفی محصولی برای وزارت کشور با ارسال نامه ای به نمایندگان مجلس از فشارهای مدام محصولی بر همسر خود تا قبل از شهادت پرده برداشت.

در آخرین واکنش اعتراضی خانواده این سردار جنگ، دختر حمید باکری چندی پیش با حضور در همایشی با عنوان “بسیجی واقعی، همت بود و باکری” که در دانشگاه تهران برگزار شده بود اظهار داشت اگر پدر و عموی شهیدش (حمید و مهدی باکری) امروز زنده بودند نسبت به برخوردهایی که در خیابانها با مردم می شود آرام نمی نشستند.

آسیه باکری در وصف صفات پدر خود اظهار داشت که وی “دروغگو نبود، فحش نمی‌داد، تهمت نمی‌زد و کار خود را در نزد همگان بوق و کرنا نمی‌کرد”و آسیه باکری  نسبت به رفتارهای صورت گرفته با خانواده این دو شهید اعتراض می کند و اظهار می دارد وقتی خانواده اش سخنانی برخلاف سلیقه دولتمردان زدند “آنها را به سقف بستند”.

وی از خود سئوال کرد  که اگر پدر و عمویش زنده بودند امروز کجا قرار داشتند و پاسخ داد: “اگر پدر و عمویم زنده بودن الان در زندان بودند”.

لازم به ذکر است که فرزندان بسیاری از سرداران نامی جنگ ایران و عراق در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به صورت فعالی حضور داشتند و با حضور در ستادی که مخصوص خانواده های ایثارگران بود از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کردند.