میزبانی هنرمندان شاخص از خاتمی

نویسنده
آکام مکری

» در پی بی اعتنایی های مکرر چهره های هنری به احمدی نژاد

در حالی که در ماههای گذشته هنرمندان شاخص کشور کمتر حاضر به دیدار با محمود احمدی نژاد شده اند، روزگذشته شمار زیادی از برجسته ترین از هنرمندان ایرانی و اهالی فرهنگ، در خانه هنرمندان، میزبان سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران بودند. خاتمی در این مراسم جوایز پنجمین دوره اخلاق و نیایش را  به برگزیدگان اهدا نمود.

چهره هایی نظیر عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، رسول صدرعاملی، مجید مجیدی، ابراهیم جعفری، داوود گنجه‌ای، محمد سریر، محمد بهشتی، پری صابری، محمد رحمانیان، مرضیه برومند، لیلی رشیدی، حبیب‌الله صادقی، داود رشیدی، حسین پاکدل و… در این مراسم حضور داشتند.

در مراسم دیروز محمد رحمانیان در تئاتر، حسام الدین سراج در موسیقی، رضا میرکریمی در سینما، بنی رضی در خوشنویسی، هادی ندیمی در معماری و م. موید در شعر، برندگان پنجمین دوره جایزه اخلاق و نیایش شدند.

استقبال چهره های هنری از خاتمی در شرایطی  صورت گرفته که در ماههای گذشته هنرمندان شاخص ایرانی از دیدار با محمود احمدی نژاد خودداری کرده و حاضر به دیدار با وی نشده اند. اکثریت قریب به اتفاق این هنرمندان حتی حاضر نشدند دعوت بیت رهبری برای حضور در مراسم تنفیذ احمدی نژاد را قبول کنند و هزینه های غیبت در این مراسم را به  جان خریدند. این در حالی است که در مقابل، وزارت ارشاد، صدا و سیما و حتی وزارت اطلاعات تاکنون بر روی اقدامات حاکی از نزدیکی هنرمندان به رهبران اصلاح طلب حسایت ویژه نشان داده و به شیوه های هنرمندان “خاطی” را تحت فشار قرار داده اند.

خاتمی پس از اهدای جوایز در بخشی از اظهاراتش گفت “کسانی که خود را محور عالم میدانند و دارای خصلتی هستند که میپندارند در صورتی میتوانند باشند که دیگری نباشد و این دیگری یا باید تسلیم توهم آنها شود یا از میان برخیزد، اهل گفت‌وگو نیستند و اگر زور پیدا کنند زور را به جای منطق مینشانند. این افراد نه تنها در مسیر گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مشکل ایجاد میکنند بلکه در داخل یک فرهنگ نیز با رفتارهای خود سبب میشوند عرصه زندگی بر انسان‌ها تنگ و تنگ‌تر شود”.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، صدها هنرمند سرشناس ایرانی، رسما ازکاندیداتوری میرحسین موسوی و نیز مهدی کروبی دفاع کرده بودند. در یکی از این بیانیه های حمایت از آقای موسوی در قبل از انتخابات، بیش از 800هنرمند سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون از میر حسین موسوی حمایت کردند.

به علاوه، در جریان حوادث بعد از انتخابات، بارها هنرمندان با صدور بیانیه هایی همراهی خود را با جنبش اعتراضی مردم ایران ابراز داشتند و حتی عده ای از آنان خواستار ابطال نتیجه انتخابات شدند.

در یکی از از این بیانیه ها در روزهای پس از انتخابات، 350 هنرمند با صدور بیانیه ای از حرکت خودجوش مردم حمایت کردند و در بخشی از آن نوشتند: “جمعه بیست و دوم خرداد روز با شکوهی بود. همه بودند. آنها که همیشه می‌آمدند و آنها که هرگز نیامده بودند. همه محترم بودند. هیچکس خس نبود، خاشاک نبود”.

شخصیتهایی همچون شهرام اسدی، محسن امیر یوسفی، عزت الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد، بهرام بیضایی، کامبوزیا پرتوی، جعفرپناهی، کیومرث پوراحمد، حسن پورشیرازی، ناصر تقوایی، فرشته طائرپور، مانی حقیقی، سیف الله داد، محمد رسول اوف، علیرضا رئیسیان، خسرو سینایی، مژده شمسایی، ترانه علیدوستی، حسن فتحی، ایرج کریمی، نیکی کریمی، حمید فرخ نژاد، اصغر فرهادی، بهمن قبادی، عباس کیارستمی، پرویز کیمیاوی، محسن مخملباف، فاطمه معتمدآریا، علی نصیریان و جهانبخش نورایی این بیانیه را امضا کرده بودند.

همزمان با این اعتراضات، دهها هنرمند منتقد دولت ممنوع التصویر شدند و اجازه حضور در تلویزیون جمهوری اسلامی به آنها داده نشد. همچنین شماری از هنرمندان در ماههای گذشته ممنوع الخروج گردیدند. جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و مجتبی میرطهماسب از جمله ممنوع الخروجی ها بوده اند.