خبر نارضایتی ها از زبان رضایی

نویسنده
نازنین کامدار

» مسئولان به صورت ناشناس بروند بین مردم

محسن رضایی، شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن تایید اینکه “مردم پشت سر دولت و حکومت بسیار حرف می زنند” به دیگر مسئولان حکومت توصیه کرد به صورت ناشناس بین مردم بروند تا از واقعیت ها و مشکلات آگاهی پیدا کنند.

او آمارهایی نیز درباره نرخ واقعی بیکاری در ایران داد و  گفت تنها 30 درصد ایرانیان اشتغال واقعی و تمام وقت دارند.

محسن رضایی، رقیب انتخاباتی احمدی نژاد که در زمان مناظره های انتخاباتی به مخالفت با رفتارها و برنامه های دولت پرداخته بود، پس از اوج گیری اعتراضات شهروندان به تقلب انتخاباتی، در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی، برخی از مصادیق تقلب  را منتشر کرد و طی چند نامه سرگشاده به شورای نگهبان خواستار رسیدگی به شکایت ها شد. نماینده او هم در جلسه آیت الله خامنه ای با نمایندگان کاندیداهای معترض  ـ از جمله میرحسین موسوی و کروبی ـ بر وقوع تقلب در انتخابات تاکید کرد.

رضایی اما پس از افزایش فشارها بر مخالفین احمدی نژاد، در گردشی سریع میر حسین موسوی و مهدی کروبی را “سران فتنه” و “عمله آمریکا” خواند  و مورد تشویق سایت های  حکومتی قرار گرفت؛موضعی که همچنان حفظ کرده است.

محسن رضایی دیشب در یک برنامه زنده تلویزیونی که انتقادات نرمی درباره دولت احمدی نژاد مطرح می کند، سیاست های اقتصادی  دولت را مورد نقد قرار داد و  تاکید کرد نارضایتی از حکومت بسیار زیاد است.

محسن رضایی که به عنوان “چهره آشنای  سال های دفاع مقدس” به برنامه “پارک ملت”  دعوت شده بود، زمانی که  در برابر پرسش مجری برنامه درباره اطلاع از وضعیت زندگی مردم و گرانی بی سابقه قرار گرفت، چنین گفت: “من مدتی است توفیق خرید با خانواده را ندارم. البته از قیمت‌ها مطلعم. من به صورت ناشناس میان مردم می‌روم. مثلاً پیش از انتخابات، من چند بار سوار تاکسی شدم و از سخنان و اظهارات مردم در مورد حکومت و دولت، کسب اطلاع کردم. بالاخره با چهره‌ای ناشناخته وارد جامعه می‌شوم. البته دوستان من با راننده تاکسی هماهنگ کرده بودند و تقریباً سه کورس با تاکسی، به نقاط مختلف تهران رفتیم.  مردم در مورد من که چیزی نمی‌گفتند. اما در مورد دولت و حکومت تا می‌توانستند حرف می‌زدند. من به مسئولان کشور نیز توصیه می‌کنم با چهره ناشناس به میان مردم بروند تا از مشکلات مردم از نزدیک، اطلاع کسب کنند”.

هنگام طرح این سخنان، مجری برنامه پارک ملت، برنامه را به بهانه پخش تبلیغ و آگهی  بازرگانی قطع کرد.

پس از پایان آگهی ها، محسن رضایی شروع به ارائه آمارهای اقتصادی در باره بیکاری و در آمد کرد و گفت که حد اقل دستمزد در ایران باید یک میلیون تومان باشد. او  همچنین گفت در حال حاضر یک سو م جامعه کار می کنند و دو سوم دیگر یا بیکارند و یا شغل کاذب دارند.

بنا به نوشته تابناک، رضایی در این بخش از سخنان خود، گفته است: “با ابزار فریبکاری و عوام‌فریبی نمی‌توان به مصاف دروغگویی رفت. در ایران ۲۴ میلیون نفر ـ حدود ۳۰ درصد ـ به صورت تمام وقت یعنی روزانه حداقل ۸ ساعت مشغول کارند که برای جمعیت ۷۵ میلیونی رقم پایینی محسوب می گردد، چه، در کشورهای با نرخ رشد اقتصادی متناسب، این رقم بالای ۴۰ درصد است… این آمار خود می تواند نشان دهنده یکی از دلایل مهم عقب ماندگی اقتصادی در کشور باشد به گونه ای که در خانوار ایرانی معمولا بار زندگی روی دوش یک نفر است در حالی که در دنیا از هر مجموعه ۴ یا ۵ نفره دو تا سه نفر و حتی بیشتر کار می کنند در برخی از کشورها در خانواده سه نفره دو نفر شاغلند و این در کنار درآمد بالا (دستمزد مناسب) رفاه خانواده را تامین می کند… مساله بعدی در کنار اشتغال، درآمد پایین است و از نظر من در شرایط امروز ایران نباید دستمزد زیر یک میلیون تومان باشد در حالی که می بینیم دستمزدهای خیلی پایین تر امروز در جامعه رواج دارد. در واقع اگر دستمزدها بالای یک میلیون باشد و در هر خانواده بیش از یک نفر کار کند ما به سطح متفاوتی از وضعیت اقتصادی خانوار و جامعه می رسیم و شرایط به کلی متحول می شود اما این در سایه تحول در تولید و نگاه ما به مساله اشتغال محقق می شود”.

رضایی در پایان این برنامه خود را “مخالف سرسخت” برنامه های احمدی نژاد خوانده  اما گفته برای نجات  مردم، حاضر است طرح های اقتصادی خود را در اختیار دولت قرار دهد.

آیت الله خامنه ای پیش از این در دیدار سران سه قوه، سخنان مربوط به نارضایتی مردم از حکومت را رد کرده و  گفته بود: “مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع میکنند…”