بسیجی ها نگران حریم آزادی در بحرین

نویسنده
شیرین کریمی

» اوج گیری تنش با کشورهای حاشیه خلیج فارس

در ادامه تنش ها میان جمهوری اسلامی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، همزمان با وزارت خارجه که خواستار پایان دادن بحرین به نقض حقوق بشر در این کشور شده، دانشجویان حامی دولت نیز امروز در حمایت از زندانیان سیاسی بحرین دست به تظاهرات می زنند. از سوی دیگر در حالیکه نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه ای ادعاهای عربستان سعودی در خصوص جزایر سه گانه را “بی اساس” خوانده، نائب دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته است امارات حرف های دیکته شده ایالات متحده و بریتانیا را تکرار می کند.

دانشجویان طرفدار حاکمیت امروز ساعت 4 عصر قرار است در حمایت از “زندانیان سیاسی بحرین” روبروی دفتر سازمان ملل در تهران دست به تظاهرات بزنند. این خبری است که روز گذشته خبرگزاری داخلی منتشر کردند. به گزارش مهر “اتحادیه های بزرگ دانشجویی” تجمع خود را “ همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان” نام نهاده اند. آن ها گفته اند این تظاهرات را در اعتراض به سکوت مجامع بین المللی و در راستای حمایت از زندانیانی که برای “دفاع از حریم آزادی” دست به اعتصاب غذا زده اند ترتیب داده اند. این بسیجیان در سه سال گذشته که بسیاری از زندانیان سیاسی منتقد جمهوری اسلامی در زندان های سراسر کشور دست به اعتصاب غذا زده اند نه تنها واکنشی نداشته بلکه در بسیاری از موارد با “فتنه گر” خواندن زندانیان سیاسی از ادامه فشارها بر آن ها حمایت کرده اند.

 

 احمدی نژاد حامی اصلاحات است

 درگیری شهروندان بحرین با پلیس در خیابان های منامه، سر و صدای معاون عربی ـ آفریقایی وزارت خارجه را نیز در آورده است. روز جمعه حسین امیر عبداللهیان با خبرگزاری دولت ـ ایرنا ـ مصاحبه کرد تا ضمن اشاره به سیاست “راهبردی حکومت بحرین” در عدم تکمیل اصلاحات سیاسی، به تخریب مساجد و اماکن مقدس دینی و تداوم سرکوب مردم در این کشور اعتراض کند. این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایده هایی نیز برای برون رفت خاندان آل خلیفه از بحران سیاسی ارائه کرده و گفته است :” فراهم کردن زمینه مناسب برای ورود به گفت و گوهای موثر و واقعی بایستی مورد توجه جدی حکومت بحرین قرار بگیرد.”

توصیه های این مقام دولت محمود احمدی نژاد به دولت بحرین در شرایطی است که جمهوری اسلامی از جانب میلیونها ایرانی که پس از انتخابات ۸۸ در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به خیابان ها آمدند، متهم به جابجایی گسترده آرای دهمین انتخابات ریاست جمهوری و سپس کشتار معترضان به نتایج انتخابات است. این معترضان در دو سال گذشته بارها در خیزش های میلیونی به خیابان ها آمده اما هر بار با خشونت سرکوب شده اند. در آخرین مورد، در تظاهرات 25 بهمن سال 89، چند شهروند کشته، صدها تن زخمی و هزاران نفر از معترضان بازداشت شدند؛امری که روز جمعه مورد اشاره عبداللهیان قرار نگرفت. او در عوض نصایح خود را معطوف به نظام پادشاهی همسایه جنوبی ایران کرد و خواستار “نقض فاحش حقوق بشر” در بحرین شد. معاون عربی وزارت خارجه جمهوری اسلامی “توجه به مطالبات مردم” را که با روش “مسالمت آمیز” پیگیری می شود “عامل” مهمی بر شمرد.

دغدغه “نقض حقوق بشر”در بحرین در حالیست که در چند ماهه گذشته حدود ده هزار تن از شهروندان سوری توسط ارتش بشار اسد کشته شده اند؛کشتاری که رسانه های جهانی از آن به عنوان حمام خون یاد می کنند اما نه تنها مورد انتقاد رهبران جمهوری اسلامی قرار نگرفته، بلکه بر اساس گزارش ها حمایت مالی و نظامی آنان را نیز به همراه داشته است.

 تنش میان تهران و منامه در راستای بحران دیپلماتیکی است که از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد گریبان تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را گرفته است.این بحران در دو هفته اخیر با سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی جدی تر شده است. ورود وی به ابوموسی خشم خاندان آل نهیان را به همراه داشت. همزمان شورای همکاری خلیج فارس نیز با ابوظبی همراه شد و اواخر هفته گذشته وزارت خارجه ایالات متحده هم خواستار حل و فصل “مسالمت آمیز” منازعه میان جمهوری اسلامی و امارات متحده عربی شد.

امری که پای مدیرکل آمریکای شمالی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی را نیز به دعوا باز کرد تا با فراخواندن سفیر سوئیس در تهران، اعتراض جمهوری اسلامی به بیانیه کاخ سفید را به وی ابلاغ کند. سوئیس از زمان فتح سفارت ایالات متحده در سال 58 و قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن حافظ منافع ایالات متحده در ایران است. وزارت خارجه در گفتگو با خانم نم لیویا لئو اگوستی جزیره ابوموسی را همانند سایر جزایر ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک ایران دانسته و مواضع ایالات متحده را دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی عنوان کرده است.دستگاه دیپلماسی احمدی نژاد خواهان توضیح دولت آمریکا در این زمینه شده است.

همزمان نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اسلامی در واکنش به مواضع وزارت خارجه امارات متحده، گفته صحبت های مقامات اماراتی حرف های “خود” آن ها نیست و از سوی “آمریکا و انگلیس” به آنها “دیکته” شده است. از همین روی اسماعیل کوثری گفته است: “صحبت‌های آنها را جدی نمی‌گیریم.”

او در بخشی دیگر از مصاحبه خود با فارس گفته است اگر انتقادات مقامات ابوظبی، “مواضع رسمی آن ها می بود با شدت با آنها برخورد می‌کردیم تا جرأت نکنند بار دیگر این حرف‌ها را بر زبان بیاورند.”

 یکی دیگر از نمایندگان مجلس اسلامی روز جمعه با تهدید امارات متحده گفته بود جمهوری اسلامی از در قبال نزاع بر سر جزایر سه گانه از گزینه‌هایی چون کاهش روابط با امارات و شکایت در مجامع بین المللی برای فشار به امارات استفاده خواهد کرد. 

 

اعتراض به “ادعاهای بی اساس” عربستان

همزمان نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک نیز دست به قلم برده است تا با نگارش نامه ای خطاب به رئیس دوره ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل، علاوه بر اعتراض به مواضع امارات متحده، همچنین پای عربستان سعودی را هم به وسط کشد و اظهارات سفرای این دو کشور در سازمان ملل را “ادعاهای بی اساس” توصیف کند.
جمهوری اسلامی همچنین به استفاده سفیر عربستان سعودی از “نام جعلی” در نامه خود پیرامون “خلیج فارس” اعتراض کرده و گفته است: “تنها نام صحیح تاریخی که در سطح جهانی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان به رسمیت شناخته شده و خود سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد، نام خلیج فارس می‌باشد. براین اساس هرگونه استفاده از نام‌های جعلی برای این منطقه، ازجمله نام مجعولی که در نامه سفیر و نماینده دائم عربستان سعودی ذکر گردیده کاملا بی‌اساس و مطلقا غیر قابل قبول است و دارای ارزش حقوقی یا سیاسی نمی‌باشد.”

 

فراکسیون خلیج فارس

همزمان با این بیانیه جمهوری اسلامی در نیورک، در تهران نمایندگان اصولگرا شمشیر را بر روی کشورهای خلیج فارس از رو بسته اند. روز یکشنبه محمد حسن ابوترابی در نشست جامعه مهندسین از آگاه بودن کشورهای حاشیه خلیج فارس از اقتدار جمهوری اسلامی سخن گفت. معاون امور قوانین مجلس هشتم تصریح کرد: “در جهان امروز کشوری که دارای قدرت دفاعی بالاترین امنیت بیشتری برای خود و جوامع بشری دارد خاورمیانه در سایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در موقعیت فاخری از امنیت قرار دارد و کشورهای حاشیه خلیج فارس، به اقتدار ایران اسلامی آگاه هستند

از سوی دیگر زهره الهیان ضمن تاکید بر حمایت “بی دریغ” مجلس از وزارت خارجه در پیگیری حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه، پیشنهاد تشکیل “فراکسیون خلیج فارس” در پارلمان را داده است. وی دیروز در گفتگو با فارس خاطرنشان کرده این فراکسیون “طرح استکبار برای اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه را ناکام ” خواهد گذاشت.

 

هاشمی رفسنجانی: حیف!

رابطه تهران و ریاض به وی‍ژه از زمستان گذشته و پس از حضور نظامی عربستان سعودی در ناآرامی های بحرین دچار تنش های بسیاری شده تا آنجا که آل سعود برای تامین نفت جهان در صورت تحریم نفتی جمهوری اسلامی پیش قدم شده است؛ امری که به گفته ناظران در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات اتمی تهران و گروه 1+5، غرب را برای اعمال تحریم های گسترده نفتی علیه تهران بیش از پیش ترغیب می کند.

تحلیلی که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با آن همسو است. آیت الله هاشمی رفسنجانی ماه گذشته در گفتگویی با مسئولان فصلنامه مطالعات بین المللی با انتقاد از سیاست خارجی دولت محمود احمدی ن‍ژاد از افزایش تنش ها میان تهران و ریاض انتقاد کرده و گفته بود: “اگر عربستان با ما روابط خوبی داشت، مگر غربی‌ها می‌توانستند ما را تحریم کنند؟ فقط عربستان می‌تواند جای ایران پر کند. عربستان لازم نیست هیچ کاری انجام بدهد، اگر نفت را به اندازه سهمیه اپک تولید کند، هیچ کس نمی‌تواند به ما تعرض کند. چون اقتصاد دنیا نمی‌تواند خالی از نفت ما باشد.”

آیت الله هاشمی معتقد است هنوز نیز امکان ایجاد روابط خوب “مقدور” است اما گوشزد می کند: “ولی انسان‌هایی اینجا هستند که نمی خواهند.”

 به گفته تحلیل گران دولت احمدی ن‍ژاد در سال های اخیر روز به روز بر لایه های تنش میان تهران و همسایگان خود افزوده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت افسوس خود از این سیاست را چنین ابراز کرده است: “ما اگر فقط با کشورهای منطقه خودمان روابط را گرم کنیم، قدرت واقعی ایران در منطقه حفظ می‌شود. یعنی مرکز اقتدار ایران در منطقه است. اما حیف….”

 

توقف اعدام ایرانیان

گفته می شود اگر عربستان از توقف حکم اعدام 8 شهروند ایرانی در این کشور خبر نمی داد روابط میان جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی می توانست بحرانی تر از این باشد. به نوشته خبرگزاری مهر حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امورایرانیان وزارت امور خارجه گفته در پی تماس تلفنی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با سعود الفیصل ـ–همتای عربستانی اش-ـ حکم اعدام 8 نفر اتباع ایرانی دستگیر شده در عربستان متوقف شده است. این هشت ایرانی که در انتظار اجرای حکم مرگ هستند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی به جرم حمل مواد مخدر بازداشت شدند.

 

دیپلماسی عربی احمدی ن‍ژاد

هفت سال پس از روی کار آمدن احمدی ن‍ژاد، در حالیکه دیپلماسی وی در ارتباط با کشورهای عربی بدترین روابط با کشورهای خلیج فارس را به ارمغان آورده، وی چندی پیش تلاش های غیر متعارفی برای گرم کردن تنور روابط به شکل سمبلیک کرد. وی نخستین رئیس جمهوری اسلامی بود که در سه دهه گذشته در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت و همچنین تنها رئیس دولتی بود که از امارات متحده عربی بازدید کرد.

وی در بدو رسیدن به قدرت از گسترش روابط با “جهان اسلام و کشورهای منطقه” سخن گفته و تاکید کرده بود: “این امر اولویت سیاست خارجی ما خواهد بود. خلیج فارس خلیج صلح و عدالت است و ما خواهان تفاهم با کشورهای خلیج فارس و روابط دوستانه برای دفاع از منافع آن هستیم.”

در مقابل کشورهای خلیج فارس نیز برای نشان دادن حسن نیت در اقدامی بی سابقه برای احمدی‏نژاد برای شرکت در نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس که در سال 2007 در دوحه قطر برگزار می‌شد دعوت‏نامه فرستادند تا وی که در آن زمان هنوز “رئیس دولت نامشروع” خوانده نمی شد اولین رئیس جمهوری باشد که از زمان تشکیل این شورا در اجلاس سران آن شرکت کند.