بازداشت سگ گردان ها و نجات بدحجابان در قم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» درخواست دادستان قم از طلاب

دادستان شهر قم، که بدلیل داشتن حوزه های علمیه و حضور جمع کثیری از روحانیون، از آن به عنوان پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی یاد می شود، در دیداری با یک گروه متشکل از طلبه های تندروی حوزه علمیه قم ضمن حمایت از آنها خواستار “نجات بدحجابان” و “برخورد با سگ گردان ها” در این شهر شد.

مصطفی برزگر گنجی در دیدار با اعضای “گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر بشیر” با اعلام حمایت دستگاه قضایی از این گروه و فعالیت های آن گفت: “تذکر لسانی وقتی در لباس روحانیت جلوه گری کند اثرات آن بیشتر خواهد بود، چراکه قدرت نفوذ کلام یک شخصیت روحانی با داشتن علم و تقوا به مراتب بیشتر از افراد عادی است.”

وی همچنین با اشاره به اینکه “افرادی که با ظاهری نامناسب و به شیوه غربی‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند از عواقب این کار خود بی‌اطلاع هستند” از فرمانده و اعضای گروه بشیر خواست تا افراد بدحجاب را “نجات ” بدهند.

او به این گروه از طلاب گفت: “ناآگاهی برخی افراد از وضعیت پوشش یا رفتار نامناسب وظیفه روحانیون را سنگین‌تر کرده و روحانیون باید با صبر و حوصله این افراد را از گمراهی نجات دهند.”

دادستان عمومی و انقلاب قم همچنین با اعلام اینکه” سگ گردانی یکی از مصادیق جریحه دار کردن عفت عمومی است” افزود: “به تمامی عوامل انتظامی ابلاغ شده که با سگ‌گردانی برخورد کنند و در صورت مشاهده، عاملان سگ گردانی را بازداشت و به مراجع قضایی معرفی کنند.”

حجت‌الاسلام مجید بیک‌زاده، مسئول گروه بشیر نیز در اظهاراتی با تقدیر از حمایت‌های ویژه دادستان قم از فعالیت گروه خود تاکید کرد که “آمران به معروف با حمایت‌های قضایی و انتظامی می‌توانند دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به خوبی در جامعه گسترش دهند.”

گروه بشیر از جمله گروه هایی است که تحت عنوان “امر به معروف و نهی از منکر” فعالیت می کند و متشکل از برخی طلاب جوان تندرو است. هرچند به ادعای مجید بیک زاده گروه بشیر “به صورت کاملا خودجوش و جهادی فعالیت می کند” اما در دوسال گذشته بصورت پی در پی مقامات امنیتی، نظامی و قضایی با اعضای این گروه دیدار و از فعالیت های آنها حمایت کرده اند. این گروه همکاری نزدیکی با سپاه، بسیج و نیروی انتظامی قم داشته اند.

اردیبهشت ماه سال گذشته نیزسرتیپ پاسدار مهدی توکلی فرمانده نیروی انتظامی قم در دیدار با اعضای این گروه از تصویب الزامی شدن چادر در دانشگاه های قم توسط شورای فرهنگ عمومی استان خبرداده و خواستار همکاری این گروه برای اجرای این مصوبه استانی شده بود.

اعضای این گروه که از سال 88 تشکیل شده است در سه سال اخیر در برخی تجمعات اهانت آمیز بر علیه بعضی از مراجع تقلید شیعه، از جمله مراسم درگذشت مرحوم آیت الله منتظری و حمله به بیت آیت الله صانعی و همچنین تجمعات برعلیه رهبران جنبش سبز پس از 25 بهمن ماه 1389 در شهر قم، نقش پررنگی داشته اند.

پیش از این محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس اسلامی هم اعلام کرده بود که “بر اساس مصوبه اخیر این کمیسیون همراه داشتن سگ و هر حیوان نجس‌العین در مکان‌های عمومی ممنوع خواهد بود.”

او با تاکید بر اینکه این مصوبه کمیسیون شوراها “جهت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس” به هیئت رئیسه ارایه می شود اعلام کرده بود که در مصوبه کمسیون مورد نظر “قرار است مجازات حیوان‎گردی در محافل عمومی از یک تا پنج میلیون ریال باشد.”

 چند روز پس از اظهارات این عضو مجلس هشتم، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کل کشور نیز اعلام کرد که نیروهای تحت امرش “با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی می‌کنند، برخورد می‌کنند.”

وی که مانند هرسال با فرارسیدن بهار و فصل گرما دستور اجرای طرح های “امنیت اخلاقی” را صادر می کند در این مورد همچنین گفته بود: “پلیس در حال حاضر در رابطه با برخورد با این موضوع هم تصمیماتی گرفته است زیرا بر اساس حداقل قانون، حمل سگ و حیوانات به طور کلی باید دارای ضوابط خاص باشد و برای این موضوع از خودروهای مخصوص استفاده شود چرا که بالاخره سگ یک حیوان نجس است و نباید در معابر باشد.”

احمدی مقدم اعلام کرده بود که “این موضوع در مجلس مطرح است و امیدواریم که پایه‌های قانونی درستی در این رابطه گذاشته شود و پلیس هم عنوان کرده است که اگر در برخی از مناطق تهران موضوع بدحجابی و ماهواره شیوع پیدا کرده است، موضوع حمل سگ شیوع ندارد و اگر مواردی در این رابطه وجود داشته باشد، پلیس با قاطعیت برخورد می‌کند.”

این مصوبه کمسیون شوراها که در رسانه های داخلی و خارجی انعکاس بسیار داشت و در مواردی دستمایه طنز شبکه های مختلف تلویزیون های خارجی شد در نهایت سرانجام نامعلومی یافت.

تاکید دیگر دادستان قم مبنی بر “نجات بدحجابان” اما در حالی است که در سالهای اخیر برخی از روحانیون و ائمه جمعه شهر قم به صورت مکرر از نحوه پوشش زنان قمی انتقاد کرده و آن را عامل “افزایش فساد “خوانده اند.

از جمله حجت الاسلام سید محمد سعیدی سال گذشته در یکی از خطبه های نماز جمعه قم در این زمینه گفته بود: “نقش زنان و دختران مبتذل و بدحجاب در به فساد کشاندن جامعه کمتر از نقش اراذل و اوباش نیست.ما از دستگاه های ذیربط و خانواده ها می خواهیم که اجازه ندهند زنان و دختران بدحجاب وارد خیابانها شوند.”

پیشتر در سال 1389 نیز مدیرکل اعزام مبلغ و امور دینی سازمان اوقاف کشور “گسترش بدحجابی” در قم را “تهدیدی برای جایگاه مذهبی” این شهر توصیف کرده و گفته بود: “شهر قم از موقعیت مذهبی و دینی خاصی در کشور و جهان برخوردار است که گسترش بدحجابی تهدیدکننده جایگاه اسلامی این شهر است.”
البته مقامات نظامی و امنیتی این مساله را حاصل “برنامه ریزی دشمن” دانسته و به عواملی خارج از این شهر ربط داده اند. از جمله به گفته محمد جواد ابطحی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در دیداری با اعضای این فراکسیون حامی دولت در مجلس اعلام کرده بود که “شبکه‌ای که برخی از خانم‌های معلوم الحال را با پرداخت مبالغی به شهر قم برای تظاهر به بدحجابی و بی حجابی می‌فرستاد و سپس به تهران بازمی‌گرداند، شناسایی و دستگیر شده اند.”

با این حال اما برخی سایت های نزدیک به نهادهای نظامی امنیتی از سال گذشته در گزارش های مختلفی تصاویر زنان و دختران شهر قم را که پوششی غیر از “چادرمشکی” برای خود انتخاب کرده اند را بصورت گسترده منتشر کرده و آن را مصداق “افزایش بدحجابی” در “ام القرای جهان اسلام” دانسته و خواستار برخورد با آنها شده اند.