ترور، اعدام، حبس های سنگین

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در این هفته، مسعود محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران ترور شد. وی هنگام خروج از منزل و در حالی که قصد داشت سوار ماشینش بشود، در اثر انفجار یک بمب که گفته می شود از راه دور کنترل شده، جان خود را از دست داد.

دادستان تهران هم از محاکمه پنج تن از بازداشت شدگان روز عاشورا به اتهام محاربه خبر داد.گفته می شود این پنج تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق هستند.

در همین ارتباط، فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر اعلام کرد که نگران اعدام گروهی از بازداشت شدگان به اتهام محاربه است. سازمان دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل هم در بیانیه های جداگانه ای از مسئولان جمهوری اسلامی درخواست کردند به حقوق بازداشت شدگان احترام بگذارند و همزمان نگرانی خود را از احتمال صدور احکام برای شماری از متهمین ابراز داشتند.

همزمان با این نگرانی ها، جلسه غیر علنی دادگاه هفت تن از رهبران جامعه بهاییان پس از 22 ماه بلاتکلیفی آنان برگزار شد. اتهام این افراد “جاسوسی” ذکر شده است.کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبر داده که با توجه به حجم سنگین اتهامات آنها، احتمال دارد که حکم اعدام برایشان صادر شود.بسیاری از نهادهای حقوق بشری و برخی کشورهای غربی خواستار آزادی این هفت تن شده اند.

علاوه بر این افراد، نگرانیها در خصوص احتمال اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر، دو فعال کرد زندانی در این هفته افزایش یافت.

از اعدام که بگذریم، یک فعال زن کرد به نام “روناهی روکان” از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد به تحمل حبس ابد محکوم شد.

احکام سنگین دیگری هم در این هفته برای فعالین صادر شد: ضیا الدین نبوی، فعال دانشجویی ستاره دار، به تحمل 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد. آرش ترابی، کارمند سابق دفتر ریاست جمهوری به 10 سال زندان محکوم گردید.نادر کریمی، روزنامه نگار، به 10 سال حبس محکوم گردید.بعلاوه، امید لواسانی به شش سال، امیر اصلانی به پنج سال، علی بهزادیان به شش سال، حسام ترمسی به یک سال، محمد رضا نوربخش به سه سال و سروش ثابت به دو سال حبس محکوم گردیدند.

آنطرف تر، نیروهای امنیتی حدود 30 تن از مادران عزادار و حامیان آنها را در پارک لاله تهران بازداشت کردند.14 تن از این مادران، 72 ساعت در بازداشت بسر بردند و در نهایت همه آنها آزاد شدند.

در این هفته برغم گذشت دو هفته از بازداشت شماری از اعضا و وابستگان نهضت آزادی، از جمله محسن محققی، سید امیر خرم، لیلا و سارا توسلی، مهدی معتمدی مهر، مهدی قلی زاده و عبدالرضا تاجیک، هیچ خبری از آنها در دست نیست و هنوز اجازه ملاقات یا تماس با خانواده هایشان به آنها داده نشده است. همچنین روزبه کریمی، روزنامه نگار و عضو سازمان دانش آموختگان ایران و همسرش فروغ میرزایی، وکیل دادگستری که دهم دی در منزلشان بازداشت شدند، کماکان ممنوع الملاقات هستند. همسر دکتر محمد ملکی هم در آستانه پنجمین ماه بازداشت این فعال سیاسی نگرانی خود را از وضعیت سلامتی همسر دربندش بیان کرد و گفت:” هیچ کس پاسخگو نیست”.

کامران آسا، برادر کیانوش آسا هم که در بازداشت بسر می برد، از زندان اوین به زندان قزل حصار منتقل گردید. بعلاوه، از سرنوشت سایر دانشجویان کرد بازداشتی، نظیر دکتر فرزاد کلبعلی، ناصر احمدی، ادریس مولودی، احمد اسماعیلی، آمانج رحیمی، عبدالله عارفی، هژار یوسفی، پخشات عزیزی، لیلا محمدی و سروه ویسی نیز خبری در دست نیست..

همچنین در واکنش های جداگانه ای، هر کدام از سازمانهای عفو بین الملل، گزارشگران بدون مرز، بنیاد مارتین آنالز، سازمان حمایت از مدافعان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر، کنگره جهانی لغو مجازات اعدام و برخی نهادهای دیگر خواستار آزادی عماد الدین باقی شدند.

و در آخر، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر به روزنامه اعتماد تذکر داد.