تحصن نتیجه داد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دانشجویان رازی آزاد شدند

روند بازداشت و صدور احکام انضباطی و قضایی برای دانشجویان معترض همچنان ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته بعد از یک هفته معلوم شد«محمدرضا احمدی»، از فعالان سابق دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه چمران اهواز، روز 11 دی ماه بازداشت شده است. هنوز اطلاعی از محل بازداشت و همچنین اتهامات این دانشجو در دست نیست.همزمان تحصن دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به نتیجه رسید و دانشجویان بازداشتی این دانشگاه آزاد شدند.

محمد رضا احمدی تنها دانشجویی نیست که کسی از وضعیت وی خبرندارد؛ از رامین ابراهیمی، دانشجوی ترم یک دانشگاه خواجه نصیر هم که بیش از 10 روز از بازداشت وی می گذرد، هیچ اطلاعی در دست نیست.

رامین ابراهیمی در پی احضار به حراست دانشگاه و ارجاع به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تاریخ سیزدهم دیماه بازداشت شده است. خانواده او از علت بازداشت فرزندشان و جرم او هیچ اطلاعی ندارند، تنها می دانند که در زندان اوین محبوس است. این در حالی است که این دانشجو سابقه فعالیت سیاسی نداشته و مشغول گذران ترم اول تحصیلی خود در رشته عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

 

15 سال زندان برای ضیا نبوی

ضیا نبوی، دانشجوی ستاره دار و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

3 سال از این حکم برای اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، 1 سال برای تبلیغ علیه نظام، 1 سال برای اخلال در نظم عمومی، 74 ضربه شلاق برای تشویش اذهان عمومی و 10 سال حبس در شهرستان ایذه کرمان به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق اعلام شده است.

این در حالی است که ضیا نبوی شدیدا ارتباط خود با سازمان مجاهدین خلق را رد کرده و گفته است تنها دلیل دادگاه برای صدور چنین حکمی حضور چند تن از اعضای خانواده او در اردگاه شرف میباشد. ژینوس شریفی، وکیل این فعال دانشجویی درباره حکم موکل خود گفت: “این حکم انتقام گیری از ضیا برای فعالیتهای او در شورای دفاع از حق تحصیل است. دادگاه یکی از دلایل همکاری ضیا با سازمان مجاهدین را مصاحبه با سایت خبرنامه امیرکبیر عنوان نموده است چرا که آنها مدعی اند خبرنامه از سوی سازمان اداره میشود.”

ضیاءالدین نبوی،دانشجوی ستاره دار در شامگاه روز 25 خرداد در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد. به گفته وکیل این فعال دانشجویی، اتهام اصلی نبوی حضور در راهپیمایی روز 25 خرداد ماه بوده است. بنا به اخبار رسیده، نبوی در مدت بازداشت و بازجویی در بند 209 زندان اوین بارها از جانب بازجویان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.عاطفه نبوی، دختر عموی وی نیز که به همراه او بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

آزادی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه

 در حالی که در بسیاری از دانشگاه های کشور، تب تحصن و تجمع و تحریم امتحانات بالاست، دانشجویان بازداشتی دانشگاه رازی کرمانشاه آزاد شدند.

آزادی این دانشجویان پس از آن اتفاق افتاد که دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند در صورت عدم آزادی همکلاسی های خود، دست به تجمع و تحصن گسترده می زنند و امتحانات را نیز تحریم می کنند.

دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه از روز شنبه همزمان با آغاز امتحانات سراسری در دانشگاه های کشور با برگزاری تحصن و تعیین روز آغاز تحریم امتحانات، با فرستادن پیام کوتاه و پخش شب نامه و سردادن بانگ الله اکبر در خوابگاه ها، آزادی همکلاسی های دربند خود را خواستار شدند.به دنبال این حرکت، ضابطان قوه قضاییه با برگزاری دادگاه و تعیین وثیقه  برای دانشجویان، بدون تفهیم اتهام به آنان، دانشجویان بازداشتی را قبل از دریافت وثیقه آزاد کردند.

 

 

محرومیت از تحصیل دانشجویان مشهد

در ادامه فشار بر فعالین دانشجویی دانشگاه های مشهد، دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد جمعا به ۳۰ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، پس از بازداشت بیش از ۲۱۰ دانشجوی دانشگاه آزاد، بیش از ۱۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی، ۱۰ دانشجوی دانشگاه سجاد و ۳۵ دانشجوی دانشگاه خیام  مشهد و زخمی شدن دهها دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد در حمله لباس شخصی های حامی دولت کودتا به این دانشگاه، ۱۵ تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد، که بعضی از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند، هر کدام با حکم دو ترم محرومیت از تحصیل روبرو شدند.

 گفتنی است این ۱۵ دانشجو به علت بازداشت بودن و یا ممنوع الورود بودن به دانشگاه، امکان دفاع از خود را نیافته اند.

 این احکام در حالی صادر شده که با مهاجمان به دانشگاه مشهد تاکنون هیچ برخوردی صورت نگرفته است؛در عوض بیش از ۳۵ دانشجوی دانشگاه های مشهد در بازداشتگاه های اطلاعات، کوی پلیس، پلیس امنیت و زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت به سر می برند.

بر اساس گزارش ها حال سه تن از دانشجویان زخمی دانشگاه آزاد که با چاقو و چماق توسط نیروهای موسوم به انصار و لباس شخصی ها در حمله خونین ۹ دی ماه مضروب شده اند، به شدت وخیم است و خانواده های این دانشجویان از هرگونه ارتباط با دوستان فرزندانشان منع شده اند.

 برخی  گزارش ها هم از مرگ دست کم یکی از این دانشجویان حکایت دارد که به علت فضای کاملا امنیتی دانشگاه آزاد و بازداشت اکثر فعالین دانشجویی این دانشگاه، این خبر تاکنون تایید نشده است.

گزارش های دیگر هم حاکی از آن است که تا چندین روز بعد از حمله عوامل دولت کودتا به دانشگاه آزاد مشهد، آثار خون دانشجویان بر در و دیوار ساختمان های سلف سرویس و دانشکده معماری این دانشگاه باقی مانده است و مسئولان دانشگاه برای پاک کردن در و دیوار دانشگاه با چندین پیمانکار نقاشی ساختمان قرار داد بسته اند.

همزمان برخی از ۳۶ دانشجوی بازداشتی دانشگاههای آزاد، فردوسی، خیام وسجاد مشهد که در روزهای ۹ و ۱۰ دی ماه توسط نیروی انتظامی دستگیر و به کوی پلیس مشهد انتقال داده شده بودند، برای نگهداری به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده اند. خانواده های برخی از بازداشت شدگان از نگهداری فرزندانشان در سلول های انفرادی این زندان خبر داده اند.

 

برگزاری دادگاه

دادگاه بررسی اتهامات علی پرویز، یکی از 12 دانشجوی بازداشتی دانشگاه خواجه نصیر، روز 20 دی ماه برگزار شد. اتهامات پرویز، اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در تجمعات و توهین به مقام ریاست جمهوری اعلام شده است.

 خانواده ی علی پرویز در خصوص این دادگاه اعلام کردند که دفاعیات وی خوب و جامع بوده و وکیل وی، خانم نسرین ستوده نیز با دفاع از موکل خویش اتهامات وارده را بی مورد دانسته است. بر اساس اخبار رسیده، در حین دادگاه بارها نیروهای لباس شخصی  وارد دادگاه شده و در گوش قاضی پرونده، قاضی مغیثه، چیزهایی گفته اند که این مورد با اعتراض خانم ستوده مواجه شده و درگیری لفظی پیش آمده است. بازجوی علی پرویز به دلیل عدم همکاری وی با بازجویان، خواستارتعیین اشد مجازات برای او شده است. قاضی پرونده یکی از موارد اتهامی وی را تهیه فیلم و عکس های مربوط به تجمعات داخل دانشگاه و تکثیر آن و همکاری با عناصر دفتر تحکیم وحدت دانسته اما خانم ستوده با بی معنی دانستن مفهوم عناصر دفتر تحکیم وحدت این اتهام را رد و به قانونی بودن فعالیت های دفتر تحکیم وحدت اشاره کرده است.

گفتنی است علی پرویز از 12 آبان ماه بازداشت شده و با وجود اتمام تحقیقات و پایان بازجویی ها، همچنان در زندان اوین نگهداری می شود.