روحانی: از صدمه به طبیعت، توبه کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» در مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، در مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست، دولت خود را “دولت محیط زیست” توصیف کرد واز عزم خود برای حل مشکلات این عرصه خبر داد. این سخنان در مراسمی بیان شد که طی آن، چه در سخنان رییس جمهور و چه رییس سازمان محیط زیست، انتقاد از سیاست‌های دولت قبل در این زمینه، مطرح شد.  
حسن روحانی در این مراسم بار دیگر به انتقاد از تحریم‌های به گفته او “ظالمانه” علیه ایران پرداخت و کنایه به دولت محموداحمدی‌نژاد را نیز فراموش نکرد. یکی از انتقادهای روحانی به “سیاست‌های گذشته” اشاره داشت که باعث “تخریب محیط زیست” شد و به گفته او، اکنون “زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم این تخریب‌ها را جبران کنیم، مگر می‌توان زاینده‌رود را رهاکرد و مگر می‌توان رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و هامون‌ها را به حال خود گذاشت”.
 اشاره دیگر روحانی به اقدام‌های دولت احمدی‌نژاد، به بحث آلودگی هوای ناشی از بنزین پتروشیمی باز می‌گشت؛ مساله‌ای که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داد و این بنزین به بازار آمد. به گفته روحانی در این زمینه “دولت در این کارقدم‌های خوبی برداشتت. بنزین پتروشیمی را کنار گذاشت، بنزین یورو ۴ را به ویژه در کلان شهرها در اختیار مردم قرار داد”.
این بنزین‌ها پس از افزایش تحریم‌ها علیه ایران،  وارد بازار شد. سال گذشته اما سازمان محیط زیست در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که بنزین‌های پتروشیمی “سرطان‌زا” هستند و به همین علت در “هیج نقطه‌ای از دنیا” از آن‌ها “به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند”.
روحانی در بخش دیگری  از سخنان خود، حفظ محیط‌زیست را در زمره “امر به معروف و نهی از منکر” دانست و گفت: “همان‌طور که در ماه رمضان نسبت به گناهان اخلاقی، توبه کرده و عمل صالح انجام می‌دهیم، باید نسبت به صدماتی که به طبیعت نیز می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیاء محیط زیست اقدام کنیم”.
دولت یازدهم از  آغاز کار خود، با بحران‌های زیست‌محیطی مختلفی روبه‌رو بوده. خشک شدن دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده‌رود، آلودگی هوا در شهرهای مختلف و مساله ریزگردها در شهرهای جنوبی ایران از جمله این موارد بوده‌اند. به گفته برخی متخصصان، بخشی از مشکلات زیست محیطی در این عرصه به ساخت سدها در ایران ارتباط دارد؛ سدهایی که بدون مطالعه زیست‌‌محیطی در دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی ساخته شد. چندی پیش سازمان محیط زیست در گزارشی خبر  داده بود که بیش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده یا در معرض نابودی قرار دارند.
مجموعه این مسایل باعث شد که حتی آیت‌الله خامنه‌ای نیز نسبت به این مشکلات هشدار دهد. او در دیدار با فعالان محیط زیست گفته بود: “اجازه ندهید به این جنگل‌ها دست‌درازی بشود؛ بخش‌های مختلف کشور که مسئولیتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند این‌ها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیه و حوزه‌ی علمیه؛ همه‌ اینها بهانه‌هایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرض بشود؛ به جنگلها تعدی بشود و تاکنون به جنگل تعدی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید”.