کار سیاسی می کنیم، واهمه نداریم

نویسنده
نازنین کامدار

» اخراج استادان به زبان کامران دانشجو

کامران دانشجو، وزیر علوم از حذف رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها و اخراج اساتید این حوزه دفاع کرد و گفت این اقدام با اهداف “سیاسی” انجام می شود.

کامران دانشجو در زمان انتخابات سال 88، رئیس ستاد انتخابات کشور بود و نیم ساعت پس از پایان رای گیری از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات خبر داد. پس از روی کار آمدن کابینه دهم هم به سمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزیده شد. در همان زمان، دانشجویان دانشگاه های کشور در اعتراض به انتصاب وی به این سمت، آنرا نشانه خصومت حکومت با دانشجویان دانستند.

 کامران دانشجو که هر از گاهی با سخنرانی های خود، ناخشنودی اش از نهاد دانشگاه در ایران را ابراز کرده، اینبار به جای سخن گفتن از “لزوم تفکیک جنسیتی در دانشگاه”و “ تصفیه استادان سکولار”، از حمله به رشته های علوم انسانی دفاع کرد و رسما از این اقدام به عنوان عملی با انگیزه های سیاسی سخن گفت.

آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، کامران دانشجو گفته است: “تا می گوییم سرفصل و محتوا، برخی از این آقایان می گویند اگر می خواهید سرفصل عوض کنید، کار سیاسی است. ما نیز واهمه نداریم، کار ما سیاسی است”.

او که در همایشی  با عنوان “گردهمایی روسای دانشگاه های سراسر کشور” سخن می گفته، افزوده است: “اسلامی کردن سرفصلهای علوم انسانی، سیاسی است. این همه سال، سرفصلهای آن ور آبی را اینجا آوردند، سیاسی نبود؟ حالا که می خواهیم علوم را اسلامی کنیم، سیاسی است؟ حتما ما باید اشراف کامل به نظریات آنور آبی داشته باشیم و بتوانیم نظراتی را بر مبنا و اصول و پایه های اسلامی اعمال کنیم. این را می گویند سیاسی است. واهمه ای هم نداریم، چه اشکالی دارد؟ سیاست ما عین دیانت ماست.”

او به ماجرای “اسلامی کردن دانشگاه” هم اشاره کرده و گفته است: “اصلی ترین مباحث اسلامی کردن دانشگاه ها، تغییرات در سرفصلها و متون دروس و اسلامی کردن آنها است. بدون این تغییر، امکان ندارد دانشگاه ها اسلامی شوند، ولی نباید از ظواهر نیز غافل بود”.

او در عین حال تلاش دانشجویان ایرانی برای انتشار مقاله در نشریات تخصصی و علمی را ممنوع اعلام کرده و گفته است: “یک موسسه انتشاراتی دانشگاه های ما را تحریم کرده چون با وزارت دفاع کار می کند. این موسسه گفته چون شما دارید با وزارت دفاع کار می کنید، پس تحریمید. هر مجله ای با این انتشارات همکاری کند، محروم می شود و هر کس برای آن مقاله فرستاد، امتیازش صفر می شود. ما هم این انتشارات را تحریم می کنیم.”

وزیر علوم در روزی این سخنان تهدید آمیز خطاب به نهاد دانشگاه را بر زبان رانده که خبرگزاری های داخلی  از “بازنشستگی اجباری” 25 تن از اساتید دانشگاه صنعتی شریف خبر داده اند.

حذف علوم انسانی که دستور آن را آیت الله خامنه ای  در شهریور سال 88 صادر کرد، نقطه آغاز جریان اسلامی کردن این حوزه شد.

آیت الله خامنه ای گفته بود که از تحصیل بیش از دو میلیون دانشجو در رشته علوم انسانی نگران است:” بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد”.

حمله آیت الله خامنه ای به علوم انسانی پس از آن مطرح شد که در یکی از جلسات دادگاه های نمایشی دستگیرشدگان پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در مرداد ماه سال 88، سعید حجاریان از انقلاب مخملی سخن گفت  و ایده این انقلاب ها را بر گرفته از افکار “ماکس وبر” و “یورگن هابرماس” و… دانست؛سخنانی که پس از مدت ها زندان و تحمل فشار مطرح شده بود.