نمایندگان مجلس بر خودشان نظارت می کنند

نویسنده
نازنین کامدار

» برای اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی

نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی که اکثریت آنها را محافظه کاران تشکیل می دهند، پس از دیدار اخیرشان با آیت الله خامنه ای تصمیم گرفته اند بر عملکرد خود نظارت کنند. رهبر جمهوری اسلامی به نمایندگان توصیه کرده بود علاوه بر همکاری با دولت، بر عملکرد خود نیز نظارت کنند.

 رهبر جمهوری اسلامی در دیدار هفته گذشته خود برای دومین بار در چند ماه گذشته مجبور به دخالت در نزاع دولت و مجلس شد و کوشید تا همانطور که نمایندگان در بیانیه اخیرشان تاکید کردند به عنوان “فصل الخطاب” به طرفین این نزاع، نکاتی را “گوشزد” کند. این در حالی است که به گفته برخی از خبرنگاران پارلمانی، بخشی از این دیدار”بدون پوشش خبری” برگزار شده بود.

از فردای دیدار نمایندگان با رهبری، برخی از محافظه کاران مجلس دست به کار تهیه طرحی با عنوان “نظارت مجلس بر مجلس” شدند و کوشیدند تا آنطور که احمد توکلی گفته است “توصیه های رهبری را در اولویت خود قرار دهند”.

طرح نظارت نمایندگان بر نمایندگان،  پس از موضع گیری جنجالی علی مطهری درباره محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای که طی آن این دو را به “کودک” و “ابن زیاد” تشبیه کرده بود، مطرح شد و به گفته موسی قربانی “منظور از این نظارت همان مکانیزم هیات داوری اصولگرایان است که درباره علی مطهری اجرا شده است”.
او به خبرگزاری فارس گفت: “در هر اداره حراست، حفاظت یا واحد رسیدگی به شکایات وجود دارد که نیروهای مشغول در آن اداره را کنترل می‌کند؛ اگر درباره کارمندی گزارشی برسد در آن مراکز به گزارش‌های واصله رسیدگی و با کارمند خاطی برخورد می‌شود. در مورد مجلس هم نسبت به کارکنان چنین ساز و کاری وجود دارد اما نسبت به نمایندگان هیچ سازوکاری وجود ندارد که اگر نماینده‌ای خدایی ناکرده اقدام خلافی کرد به آن رسیدگی شود. این تشکیلات می‌تواند شبیه شورای داوری فراکسیون اصولگرایان باشد که به تازگی درباره آقای مطهری وارد عمل شد”.

در همین حال سایت الف، سایت نزدیک به احمد توکلی، در باره جزئیات طرح “نظارت مجلس بر مجلس”، گزارشی را منتشر کرد که در آن اعلام شده این طرح  به امضای 55 نماینده مجلس رسیده است و نام روح الله حسینیان، رئیس فراکسیون “دولتیان” نیز در میان شان دیده می شود.

سایت الف در مقدمه گزارش خود برای اولین بار از وجود “فراکسیون های مختلف اصولگرا” سخن گفته و اعتراف کرده است که در بین محافظه کاران نیز ائتلاف گذشته از بین رفته است.

در متن منتشر شده این طرح در سایت های الف و تابناک، هیچ اشاره ای به نظارت بر اظهارنظرهای  نمایندگان نشده و هدف عمده از تصویب آن و نیز تشکیل  “کمیسیون نظارت”، بررسی”دریافت وجه از شرکت ها و دولت توسط نمایندگان” و “مسافرت های خارجی” آنان عنوان شده است. هر چند که  در یکی از تبصره های این طرح بر “تشکیل پرونده و ارسال آن به شورای نگهبان قبل از انتخابات دور بعد” هم تاکید شده است.

بنا بر این گزارش در  تبصره ۳ماده۷ این طرح آمده است: “در مواردی که کمیسیون به این نتیجه برسد که ثروت نماینده به شکلی غیرمتعارف و بدون دلیل موجه افزایش یافته، مورد به رییس مجلس شورای اسلامی گزارش می‌شود تا قبل از انتخابات دوره بعد، پرونده  جهت اطلاع به شورای نگهبان و جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شود”.

نمایندگان مجلس درحالی بر اساس “توصیه” آیت الله خامنه ای پیشگام نظارت بر عملکرد خود شده اند که با وجود انتقادات شان از محمود احمدی نژاد درباره اعطای سمت های کلیدی به اسفندیار رحیم مشایی و محمد رضا رحیمی که اولی با نامه آیت الله خامنه ای از سمت معاونت اولی و با عدم رغبت مشهود احمدی نژاد برکنار شد و نفر دوم که به تازگی از سوی وزیر علوم فاش شد فاقد هر نوع مدرک معتبر دانشگاهی است، نتوانسته اندهیچ اقدام موثری انجام دهند.