قاسم سلیمانی رو در روی داعش؟

نویسنده
حسین محمدی

» جنجالی تازه با محوریت سپاه قدس

نام قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سپاه قدس، بار دیگر خبرساز شده است. یک گروه مخالف مذهبی در عراق باصدور بیانیه‌ای خبر داده که قاسم سلیمانی و اعضای زیر نظر وی باعث شکست این گروه شدند.

گروه داعش - دولت اسلامی عراق و شام - که از گروه‌های مذهبی مخالف دولت‌‌ها در منطقه است - با صدور بیانیه‌ای، ضمن اشاره به درگیری‌های اخیر خود با ارتش عراق، نوشت: “ارتش عراق با نقشه و همدستی گروه “قاسم سلیمانی” توانست برما چیره شود و گرنه ما قرار بود اماکن دینی “رافضی”ها را با خاک یکسان کنیم. سپاه ایران مانع از آن شد که نقشه ما عملی شود. ما بزودی انتقام مجاهدین خودمان را از ایران می گیریم”.

اخیرا ناظم دباغ،‌ نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در ایران، در گفت‌وگویی درباره قاسم سلیمانی گفت: “طبیعتا وقتی اسم سپاه قدس می‌آید، در رأس آن نام قاسم سلیمانی نیز تداعی می‌شود؛ او شخصِ اول خاورمیانه است”.

نام قاسم سلیمانی تاکنون بارها در رسانه‌ها به عنوان فردی قدرت‌مند در خاورمیانه مطرح شده است. در زمان وقوع جنگ ۳۳ روزه مابین اسراییل و حزب‌الله لبنان هم برخی منابع خبری گفته بودند که قاسم سلیمانی در نقش یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان در جنگ حاضر بود.

سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است. نیروی قدس یا سپاه قدس نیروی ویژه و زیرشاخه ‌ای از نیروهای پنج ‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئول فعالیت‌ ها و عملیات نظامی برون ‌مرزی سپاه را بر عهده دارد.

سپاه قدس هنگام جنگ ایران و عراق به‌عنوان نیروی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد و فعالیتش را با حمایت از کردها برای مقابله با صدام حسین در زمان جنگ ادامه داد و پس از جنگ، با حمایت از احمدشاه مسعود در زمان مداخله نظامی شوروی در افغانستان و بعدها در مقابله با طالبان دامنه فعالیتش را گسترش داد.

این نیرو همچنین از مبارزان اسلام‌گرای بوسنیایی در جنگ یوگوسلاوی حمایت کرد. مأموریت اصلی نیروی قدس، سازماندهی، پروراندن، تجهیز و سرمایه ‌گذاری روی جنبش‌ های انقلابی اسلامی است و مسئولیت راهبرد سیاست های خارجی نظام را با نظارت رهبر جمهوری اسلامی بر عهده دارد.

آمریکا و دولت های غربی، نیروی قدس را به طراحی، سازماندهی، هدایت و اجرای عملیات مختلف نظامی و تروریستی علیه نیروهای امنیتی و نظامی خارجی در کشورهای مختلف بخصوص عراق، افغانستان و لبنان متهم می کنند.

رسانه های بین المللی از قاسم سلیمانی فرمانده این نیرو به عنوان یکی از “بانفوذترین شخصیت‌های خاورمیانه” نام می برند که “روسای جمهور و ارشدترین مقامات کشورهای منطقه نیز نام او را با ترس” بر زبان می آورند. 

نیروی قدس یا سپاه قدس، نیروی ویژه و زیرشاخه‌ای از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئولیت فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی را دارد. این نیرو در جریان جنگ ایران و عراق تاسیس شد و هدف آن عملیات در خاک عراق بود. گفته می‌شود نفرات این نیرو تا۱۵۰۰۰ تن هستند.