تحصیل به شرط تعهد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فشار برزندانیان؛ تغییر فضای دانشگاه

در حالی که دانشجویان زیر فشار نهادهای امنیتی، سخت ترین روزهای خود را می گذرانند و به طور مداوم با بازداشت و احکام سنگین صادر شده از سوی کمیته انضباطی دانشگاه ها و قوه قضاییه رو به رو هستند، وزارت علوم به دنبال تغیر فضای فرهنگی دانشگاه هاست. در این راستا بعد از اینکه چند روز گذشته اخباری مبنی بر انتشار “ژورنال مد برای دختران دانشجو” منتشر شد، اکنون خبرها حاکی از تغییر تقویم آموزشی دردانشگاه و همچنین تعیین شرایط جدیدتر برای پذرش دانشجویان است.

 

نامه برای آزادی مجید توکلی

صدها تن از دانشجویان و دانشگاهیان  ایرانی در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه از او خواستند مجید توکلی دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک را آزاد کنند.

در این نامه آمده است: “برخوردهای ناصواب با دانشجویان هنگامی تاسف بارتر است که در روز دانشجو، سالگرد گرامیداشت خاطره اعتراض دانشجویان به خودکامگی شاه و سیاست های حامیان خارجی اش و حمله نظامیان به دانشگاه تهران، روی دهد. امسال در کمال ناباوری شاهد حوادث تلخی نظیر آنچه از سال ۱۳۳۲ نقل شده است بودیم؛ نیروهایی از خارج دانشگاه وارد دانشگاه ها شدند، دانشجویان را به جرم اعتراض و انتقاد، مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و فضای امنیتی توام با رعب و وحشت را بر دانشگاه ها حاکم نمودند. علاوه بر آن، در شانزده آذر و همچنین در روزهای قبل و بعد از آن، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی سراسر کشور دستگیر شدند.”

امضا کنندگان نامه در ادامه می نویسند: “مجید توکلی تنها نمونه ای از صدها فعال دانشجویی بازداشت شده در هفته های اخیر است. تحقیر و تهدید مجید توکلی، به مثابه تحقیر همه دانشجویان و تهدید دانشگاه به عنوان خانه دانشجویان است. در حالی که انتظار می رود امکان تبادل نظر و نقد، بیش از هر جا در محیط دانشگاه ها فراهم باشد، متاسفانه مشاهده می شود که علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و فضای مباحثه در دانشگاه ها، انتقاد از عملکرد برخی مسئولان تبعات سنگینی به دنبال دارد. دانشگاه محیطی است که باید امنیت گفتگو و انتقاد در آن تضمین شود. سرکوب صدای انتقاد، نه تنها شعله اعتراض را در ذهن جوانان خاموش نمی کند بلکه با تغییر شکل از انتقاد به سمت خشونت، باعث ایجاد التهاب در فضای دانشگاه و نهایتا جامعه می گردد. در مقابل، حفظ فضای مناسب بحث و گفتگو در دانشگاه ها به شکوفایی فضای دانشگاه کمک نموده و استعداد جوانان را در جهت رشد امور و اصلاح کشور به کار خواهد گرفت.”

 

فشار بر تحکیمی ها

وضعت اعضای بازداشتی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشری را موجب شده است. یک منبع آگاه به “روز” گفت: “به یکی از این افراد اعلام شده است که فقط کافی است از عضویت در دفتر تحکم استعفا دهد و اعلام کند که این تشکل غیرقانونی است، در این صورت، بسار سریع آزاد خواهد شد. بازجویان وی را تهدید کرده اند که در صورت عدم تمکین به خواسته هایشان، او را برای مدت نامعلوم در بازداشت نگاه خواهند داشت.”

از سوی دیگر اخبار رسیه حاکی از آن است که فشارها بر میلاد اسدی، عضو بازداشتی شورای مرکزی دفتر تحکیم، بیشتر شده است. اسدی که پیش از 16 آذر بازداشت شده، تاکنون در سلول انفرادی نگه داری شده است. بنا به گفته نزدیکان این دانشجوی زندانی، اخیرا وی را به سلولی در ابعاد 2 متر در یک متر منتقل کرده اند و هیچ گونه وسله گرمازایی هم در اختیار وی قرار نمی دهند.  آن گونه که اعلام شده است بعد از اتفاقات روز عاشورا، بازجویی ها از میلاد اسدی به طور فشرده آغاز شده و فشارهای روانی و جسمی زیادی بر وی وارد می شود.

از سوی دیگر از وضعیت سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی دو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان اطلاعی در دست نیست. این دو که بعد از حوادث روز عاشورا ناپدید شده اند، تاکنون هیچ گونه تماسی با خانواده های خود نداشته اند. گفته می شود این دو دانشجو آخرین بار در شهر ارومیه دیده شده اند. خانواده علی رضا فیروزی، با شکایت به نیروی انتظامی، اقدام به گرفتن رد موبایل فرزندشان کردند که مشخص شد موبایل خاموش و در نقطه ای از شهر تهران است.

اتفاق مهم درباره وضعیت این دو دانشجو زندانی، سناریوی خطرناکی است که وزارت اطلاعات اقدام به طراحی آن کرده است که در صورت ادامه بی خبری از این دودانشجو، به زود جزییات این توطئه خطرناک اعلام خواهد شد.

 

دانشگاه گیلان: محاکمه دانشجویان

یکی از دانشجویان دانشگاه گیلان خبر داده است که مسوولان دانشگاه از دانشجویانی که در اعتراضات پس از انتخابات بازداشت شده اند، تعهد گرفته اند که هیچ گونه اقدام و فعالیت سیاسی در دانشگاه انجام ندهند، در غیر این صورت از دانشگاه اخراج خواهند شد.

آن گونه که این دانشجو می گوید “فرم های تعهد توسط اعضای حراست دانشگاه در اختیار این دانشجویان قرار گرفته و تهدید کرده اند که در صورت عدم امضای فرم تعهدنامه، علاوه بر اخراج از دانشگاه، پرونده این افراد برای رسیدگی در اختیار وزارت اطلاعات قرار خواهد گرفت.”

این اتفاق در حالی رخ می دهد که در اوایل هفته اخباری از صدور حکم احضار بیش از 70 دانشجوی گیلانی برای حضور در دادگاه انقلاب منتشر شده بود. اکثر این دانشجویان از کسانی هستند که در اعتراضات پس از انتخابات بازداشت، اما با قرار وثیقه آزاد شده اند.