خدشه در انتخابات؛ التهاب در ایران

نویسنده

» گزارش وال ستریت ژورنال به ایران آشوب زده

فرناز فصیحی

 

در بحبوحۀ سرکوب خشونت آمیز اعتراض کنندگان در سراسر کشور و اتهامات وارد شده از سوی رقبای احمدی نژاد درخصوص وقوع تقلب گسترده در انتخابات، آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات جمعه را مورد تأیید قرار داد.

خشونت ها به فضای ملتهب انتخابات اضافه شده است؛ انتخاباتی که از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در 30 سال پیش، با بیشترین منازعات و ستیزه جوئی ها همراه بود. کشمکش های متوالی و بن بست سیاسی ، بر فضای پیچیدۀ موجود بر فراز کشوری که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا و تحریک کننده ترین کشور برای آمریکا در پهنه خاورمیانه محسوب می شود، سایه افکنده است.

به نظر می رسد ناآرامی شبانه در ایران، در حال گسترش باشد. مردمی که هنوز مشخص نیست چه کسانی هستند، به آتش زدن لاستیک ها و سطل های زباله در خیابان ها دست زده اند. اعتراض کنندگان به برچیدن پوسترهای انتخاباتی از دیوارها و به آتش کشاندن آنها مشغول اند. جمعیت شعار می دهند: «مرگ بر جمهوری اسلامی».

پس از اعلام نتایج انتخابات، پلیس ضد شورش ایران در خیابان ها به سرکوب طرفداران آقای موسوی، رقیب عمدۀ مخالف، مشغول شده است. پلیس ضد شورش، وزارت کشور را که محل شمارش آرای انتخاباتی در روز شنبه بود، محاصره کرده و ضمن استقرار موانعی در مقابل آن، از رفت و آمد ها جلوگیری می کند.

طرفداران آقای موسوی از صبح شنبه شروع به گردهمائی در مقابل وزارت کشور  و ستاد مرکزی انتخاباتی وی در تهران کردند. افرادی با یونیفرم پلیس و لباس شخصی ها، به میان آنها شتافته و دست به تعقیب شان زده اند.

گروهی از طرفداران در نزدیکی ستاد آقای موسوی، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند که از شعارهای انقلابی ایران محسوب می شود. نیروهای امنیتی نیز با وارد کردن ضربات باتوم واکنش نشان دادند. 

چندین خبرنگار به شدت کتک خوردند و یک زن جوان معترض، از شدت ضربات پلیس بیهوش شد. همزمان با نزاع نیروهای پلیس با اعتراض کنندگان، تظاهرکنندگان و مردمی که از پنجره ها و کنار خیابان شاهد وقایع هستند، فریاد می زنند: «نیروی انتظامی، شرم بر شما». 

نیروهای امنیتی علیه کارکنان داخل ستادمرکزی از اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرده و به پرتاب نارنجک های گاز دار مشغول شدند.

هزاران تظاهر کننده در اواسط روز به حرکت در خیابان ولیعصر تهران مشغول شدند؛ همان خیابانی که طرفداران موسوی در هفته گذشته یک زنجیر بزرگ انسانی را در تشکیل داده بودند. 

دانشجویان می گویند تمامی دانشگاه های ایران را که در میانۀ امتحان های آخر ترم در روز جمعه تعطیل شده بود، تا آخر هفته بسته اند.

مقاومت محکم و خشونت آمیز علنی در برابر نتایج نهائی انتخابات بی سابقه بوده است  و با انتظار به راه افتادن تظاهرات گسترده تر طرفداران موسوی، سرکوب شدید دولتی و یا هر دو همراه شده است.

ناظران سیاسی هشدار می دهند هفته پرالتهابی پیش رو است. یکی از شعارهای محبوبی که از سوی طرفداران موسوی در همایش های انتخاباتی سر داده می شد از این قرار است: «اگر تقلب شود، ایران منفجر شود.»

حمایت آقای خامنه ای از نتایج انتخابات، فردی که حرف آخر را در خصوص تمام مسائل سیاسی کشور می زند، به منزله تأیید رسمی نتایج محسوب می شود.

آقای موسوی و ستاد انتخاباتی وی از اعتراض به نتایج و وقوع تقلب گسترده سخن گفته اند. با این حال، به دنبال حمایت آقای خامنه ای از نتایج، گزینه های پیش روی موسوی محدود است.  

در بیانیه ای که به آقای موسوی نسبت داده می شود، بیانیه ای که به سرعت میان طرفداران دست به دست شد و در وب سایت وی نیز قرار داده شده، وی می گوید: «دربرابر تقلب آشکار در انتخابات می ایستد و هشدار می دهد در این صحنه گردانی خطرناک گرفتار نخواهد شد.»

رقابت ها درانتخابات این دوره، فقط به نامزدها محدود نمی شد، بلکه به مسیر حرکت ایران مربوط بود. آقای موسوی سبب برانگیختن امید برای تشکیل دولت میانه روتر و مصلحت اندیش تر نزد طرفداران در داخل و خارج از کشور شد. درحالیکه آقای احمدی نژاد، نمایندۀ سنتی جمهوری اسلامی در قالب ایدئولوژی افراطی بود. 

بسیاری از تحلیلگران ایران معتقدند قدرت در تهران در دستان آیت الله علی خامنه ای است. با این حال، پیروزی یک رهبر میانه رو تر، نظیر آقای موسوی، می توانست سبب تسهیل گفتگوها میان تهران و واشنگتن شود.

بسیاری از مقامات آشنا به مسائل ایران در اروپا و آمریکا از این نگرانند که انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد، دورنمای تنش متوالی میان غرب و تهران را در خلال ماه های آینده پابرجا باقی نگه دارد.

 

منبع: وال استریت ژورنال- 13 ژوئن

 

online.wsj.com/article/SB124486223846612095.html