زانیار و لقمان بیگناهند، نگذارید اعدام شوند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد:

خانواده های لقمان و زانیار مرادی در مصاحبه با “روز” از احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی طی روزهای آتی ابراز نگرانی کردند. آنها گفتند که امام جمعه مریوان نیز میداند که قاتل فرزندش، زانیار و لقمان نیستند اما پرونده این دو نفر در شعبه اجرای احکام است و هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد. لقمان و زانیار که پسر عمو هستند چندی پس از دستگیری، اعتراف کردند که در قتل پسر امام جمعه دست داشته اند؛اعترافاتی که پس از ۹ ماه شکنجه شدید و تهدید به تجاوز اخذ شده بود.

همزمان حسن پایدار، وکیل زانیار و لقمان مرادی به “روز” گفت که گذشت شاکی هم توفیری در حکم صادره ندارد چون زاینار و لقمان متهم به محاریه و اقدام علیه امنیت ملی و براساس این اتهام محکوم به اعدام شده اند.

زانیار و لقمان مرادی، مجید بختیاری و هژیر ابراهیمی، به اتهام دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعه شهر مریوان، در تیرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شدند. آنها همچنین به “جاسوسی برای دولت انگلستان” متهم شده بودند.

پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۸۸، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت “چهار تروریست” مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داد. براساس این گزارش دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده بودند. آن‌ها همچنین مدعی شده بودند که از مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آن‌ها با اعضای کومله در کردستان است.

حزب کومله کردستان در بیانیه‌ای هر گونه وابستگی این افراد را به خود تکذیب کرده است.

به دنبال انتشار این خبر، ویدیویی حاوی اعترافات بازداشت شدگان این پرونده از شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی پخش شد. در آن ویدیو چند فرد از جمله زانیار و لقمان مرادی به عنوان متهم، در منزل ماموستا مصطفی شیرازی در حال اقرار به قتل فرزند امام جمعه نشان داده می‌شدند.

اما خانواده لقمان و زانیار مرادی پیش‌تر در مصاحبه

با “روز” گفته بودند که این اعترافات ساختگی بوده و فرزندان آنها تحت فشار ناچار به اقرار شده اند.

چندی بعد نیززانیار و لقمان مرادی در نامه‌ای سرگشاده از درون زندان خطاب به مردم اعلام کردند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده و از سوی بازجویان تهدید به “تجاوز جنسی” شده‌اند.

اکنون پس از گذشت مدتی طولانی از بازداشت زانیار و لقمان مرادی و در حالیکه این دو زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر به سر می برند، پس از تایید حکم اعدام، پرونده آنها به اجرای احکام ارسال شده است.

 

امام جمعه مریوان به تهران فراخوانده شد

اینک اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی در مصاحبه با “روز” می گوید: ما باخبر شدیم که چند روز پیش امام جمعه مریوان از طرف وزارت اطلاعات به تهران فراخوانده شده. هیچ دلیل و انگیزه ای برای این فراخوانده شدن، جز احتمال اجرای حکم زانیار و لقمان نمی بینیم و همین ما را به شدت نگران کرده است. از سوی دیگر روز یک شنبه زانیار و لقمان را پیش یکی از مسئولان شورای عالی قضایی برده اند و ما خبر نداریم که این قضیه در چه راستایی بوده و چه صحبت هایی در این دیدار رد و بدل شده است. از همان زمان هم دیگر هیچ خبری از زانیار و لقمان نداریم.

عثمان مرادی، پدر لقمان مرادی هم در مصاحبه با “روز” می گوید: ما هیچ اطلاعی از وضعیت لقمان و زانیار نداریم فقط شنیده ایم که قرار است حکم اجرا شود. از سویی گفته اند که امام جمعه مریوان به تهران رفته است.ما در بی اطلاعی از این نگران هستیم که صبح چشم باز کنیم و خبر اعدام شدن بچه هایمان را بشنویم آن هم در شرایطی که بچه های ما بیگناه هستند.

از پدر زانیار و همین طور پدر لقمان می پرسم که آیا در این مدت با امام جمعه مریوان دیدار داشته اند؟ پدر زانیار می گوید: من که عراق زندگی میکنم و به دلیل مسائل سیاسی امکان بازگشت به ایران را ندارم اما پدر لقمان چند بار به همراه ریش سفیدان و افراد معتبر منطقه به دیدار امام جمعه مریوان رفته. خود امام جمعه مریوان هم میداند که بچه های ما قاتل قرزند او نیستند و اطلاعات برای سرپوش گذاشتن بر جنایتی که توسط عوامل خودشان صورت گرفته، دارد بچه های ما را قربانی میکند.

عثمان مرادی، پدر لقمان هم توضیح میدهد: ما بارها از طریق افراد و منابع مختلف شنیده ایم که امام جمعه مریوان گفته است شاکی بچه های ما نیست و میداند که قاتل فرزندش بچه های ما نیستند. خود من هم با چندین نفر، چندین بار به دیدار ایشان رفتم گفتم بچه من بی گناه است. او حتی روزی که آن جنایت اتفاق افتاد در مریوان نبود گفتم که اگر میخواهید قاتل فرزندتان را مجازات کنید دارید اشتباه میکنید چون بچه من قاتل فرزند شما نیست. امام جمعه مریوان پرسید پس چرا بچه های شما قتل را قبول کرده اند؟ گفتم زیر شکنجه مجبور شده اند قبول کنند. 9 ماه تمام هیچ کسی از آنها خبری داشت و آنها زیر شکنجه ناچار شده اند به دروغ اعتراف کنند. در پاسخ به من فقط گفت انشالله همه چیز درست می شود.

از خانواده های زانیار و لقمان مرادی درباره پی گیری های وکیل یا وکلای پرونده می پرسم و اینکه پس از تایید حکم در دیوان عالی کشور آیا تقاضای اعاده دادرسی یا اعمال ماده 18 توسط وکلا صورت گرفته؟ پدر لقمان مرادی می گوید: وکیل پرونده هیچ کاری نتوانست بکند. اصلا حکمی دست ما نداده اند که بتواند براساس آن حکم پی گیری حقوقی انجام دهد. او نه پرونده را دیده نه حکم را. این مدت هم که کاملا بی خبر است.چند بار هم که پیش او رفته ام او از ما خبر می گیرد و می پرسد که چه خبر است.

آقای مرادی می افزاید: من سراغ وکلای تهران و سنندج هم رفتم یا وکلا نپذیرفتند و گفتند وقتی پرونده وکیل دارد و وکیل نتوانسته کاری بکند ما هم نمی توانیم و یا وکلایی چون آقای شریف که حاضر شدند بپذیرند اما قاضی صلواتی وکالت نامه آنها را قبول نکرد و عملا نتوانستند هیچ کاری بکنند.

حسن پایدار، وکیل زانیار و لقمان مرادی اما در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: از روزی که پرونده در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام فرستاده شد من هیچ خبری ندارم. فقط میدانم که پرونده در شعبه اجرای احکام است و زمان اجرای حکم هم مشخص نیست یعنی ممکن است فردا اعدام کنند و ممکن است یک ماه دیگر حکم اجرا شود.

از آقای پایدار می پرسم یعنی در این مدت دیگر هیچ پی گیری از جانب شما صورت نگرفت؟ مثلا تقاضای اعمال ماده 18 یا راههای حقوقی دیگری نبود؟ پاسخ میدهد: وقتی حکم بدوی شعبه 15 انقلاب ابلاغ شد ما به حکم اعتراض کردیم پس از آن تا همین الان هیچ حکمی به ما ابلاغ نشده. هیچ حکمی را ندیده ایم، براساس کدام حکم می توانم درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده 18 بکنم؟ باید براساس محتویات حکم چنین درخواست هایی صورت گیرد اما متاسفانه حکمی به من ابلاغ نشده و من حکم را ندیده ام.

از او می پرسم در صورت رضایت یا پس گرفتن شکایت از سوی امام جمعه مریوان، آیا حکم اعدام زانیار و لقمان متوقف می شود؟ آقای پایدار می گوید: در این پرونده جنبه خصوصی به اندازه جنبه عمومی آن قوی نیست. در پرونده های قصاص این اولیای دم هستند که حکم را اجرا میکنند یا رضایت میدهند و حکم متوقف می شود اما در این پرونده، زانیار و لقمان متهم به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی شده و برهمین اساس حکم اعدام برای آنها صادر شده است. براساس قوانین حکم اعدام با حکم قصاص تفاوت دارد و گذشت یا عدم گذشت شاکی خصوصی تاثیری در حکم نمی گذارد البته ممکن است گذشت شاکی بتواند راهی برای تخفیف در حکم یا اتخاذ تصمیم مجدد از سوی قاضی باز کند. اما در اجرا یا عدم اجرای حکم توفیری ندارد.

اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی هم توضیح میدهد که در دادگاه هنگامی که زانیار و لقمان میخواستند از خود دفاع کنند قاضی صلواتی اجازه دفاع نداده و وقتی وکیل پرونده در دفاع از زانیار و لقمان گفته که این پرونده جنبه سیاسی ندارد و فقط پرونده قتل است چون کسانی که کشته شده اند کارگذار سیاسی نبوده یا مقامی نداشته اند، قاضی صلواتی با پرخاش اجازه دفاع به او نداده و در نهایت هم پرونده با هم نظری قاضی صلواتی و وزارت اطلاعات به پرونده ای سیاسی و امنیتی تبدیل شد و بچه های ما را به محاربه متهم کردند.

 

آخرین وضعیت لقمان و زانیار مرادی در رجایی شهر

پدر لقمان مرادی درباره آخرین وضعیت او به “روز” میگوید: ما یک ماه پیش رفتیم کرج و 20 دقیقه به صورت کابینی اجازه دادند لقمان را ببینیم. حال عمومی اش خوب بود. روحیه اش خوب بود و بر بیگناهی اش تاکید داشت. می گفت یکی از دادیارهای دیوان عالی کشور به زندان رفته و به لقمان گفته است چطور تو تا حالا اعدام نشده ای؟ لقمان هم پاسخ داده که من بی گناه هستم و هیچ جرمی مرتکب نشده ام.

او می افزاید: لقمان که زندان است من هم که سواد چندانی ندارم وکیل هم که به آن صورت برایتان گفتم. نمیدانم دیگر چه باید بکنیم. چه از دست ما بر می آید اصلا؟ فقط از شما، از رسانه ها، از فعالان حقوق بشر و از سازمان های بین المللی تقاضا دارم که نگذارید این بچه های بیگناه اعدام شوند. پسر من وقتی پسر امام جمعه مریوان به قتل رسید اصلا در مریوان نبود. در شهر دیگری بود بعد از این اتفاق هم او تا 40 روز در مریوان کار میکرد و یکباره او را گرفتند و متهم به قتل کردند. پسر من از قبل پرونده ای سیاسی داشت، او را متهم به وابستگی به گروههای سیاسی کرده و یکسال حکم داده بودند و با وثیقه بیرون بود. در این فاصله او را گرفتند و چنین اتهامات سنگینی زدند. واقعا خدا را خوش نمی آید خواهش میکنم از پسرم دفاع کنید نگذارید بچه های بی گناه ما اعدام شوند.

پدر زانیار مرادی هم درباره وضعیت فرزندش می گوید: اکنون سه سال و نیم است که زانیار زندان است و ما هیچ گونه ملاقاتی نداشته ایم چون در عراق زندگی میکنیم و به دلایل سیاسی امکان رفتن به ایران برای ما نیست. زانیار هم کسی را ندارد که به ملاقات او برود. الان هم در این وضعیت هیچ کاری از دست ما بر نمی آید جز اینکه از سازمان های حقوق بشری و سازمان های بین المللی و رسانه ها بخواهیم کمک کنندو جلو اعدام بچه های ما را بگیرند. بچه های ما بیگناه هستند.نگذارید اعدام شان کنند.