دفاع از دولتی که تا خرخره در فساد است

نویسنده
شیرین کریمی

» پاک کردن "کثافت کاری" دولت خاتمی در دولت احمدی نژاد

در حالی که منتقدان، از جناح های فکری مختلف، کارنامه اقتصادی و اداری دو دولت محمود احمدی نژاد را غیر سالم توصیف می کنند، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با رد ادعای “فاسد” بودن دولت، از آنچه “کثافت کاری” دولت محمد خاتمی نامیده سخن گفته است. در مقابل معاون سابق وزارت نفت خاطرنشان کرده دولت جمهوری اسلامی تا “خرخره” در فساد است.

“کثافت کاری”؛ این عبارتی است که روز گذشته دو بار در صحن علنی پارلمان به کار برده شد. یک بار از زبان رئیس پارلمان و بار دوم از جانب سخنگوی هیات رئیسه مجلس اصولگرایان.

روز گذشته بعد از آنکه علی لاریجانی برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله از سوی حکومت محمدرضا پهلوی را “کثافت کاری بی‌هنرانه” توصیف کرد، عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز فرصت را مغتنم شمرد تا در دفاع از کارنامه دولت احمدی نژاد، به محمد خاتمی حمله کند و بگوید :

“بنده در دولت بودم اما سه سال کثافت‌کاری‌های دولت اصلاحات را پاک کردم و با شبکه‌های اختاپوسی مبارزه کردم.”

 شبکه های اختاپوسی اصطلاحی است که اخیرا حمید رسایی از “وکیل الدوله” های پارلمان نیز برای توصیف خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیش از محمد خاتمی به کار برده بود.

اظهارات سخنگوی هیات رئیسه پس از آن مطرح شد که غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در اظهاراتی تصریح کرده بود: “سال‌هاست که گفتیم دولت ( احمدی نژاد) فاسد است.”

عبدالرضا مصری که از دولت به مجلس آمده و در کابینه اول محمود احمدی نژاد وزیر رفاه و تامین اجتماعی بود، پیش از این جانشین دادستان انقلاب اسلامی کردستان بوده؛ استانی که محمدرضا رحیمی در دهه هفتاد استاندارش بود و بسیاری از اعضای حلقه نزدیک به احمدی نژاد در آنجا گرد هم آمدند.

حالا مصری با این کارنامه، در پاسخ به اظهارات نماینده گچساران در دفاع از رئیس سابق خود گوشزد کرده است: “اگر مباحث سیاسی داریم باید بنشینیم و با هم مباحثه کنیم اما برخی می‌گویند سال‌هاست دولت فاسد است، باید بگویم دولت فاسد نیست.”

او البته اشاره ای به این موضوع نکرده که چرا عمده متهمان پرونده اختلاس سه میلیارد دلاری از نزدیکان محمود احمدی نژاد بوده اند: وزیر سابق راه و ترابری، معاون وزیر صنایع، قائم مقام سابق بانک مرکزی، معاون سابق وزیر اقتصاد، وزیر سابق صنایع، معاون سابق وزیر راه و ترابری.به جز اینها از اسفندیار رحیم مشایی- دست راست احمدی نژاد- و محمد رضا رحیمی- معاون اول وی نیز در این پرونده فساد به عنوان چهره های اصلی یاد می شد اما ۴ ماه پیش مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت به توصیه آیت الله خامنه ای آن ها دادگاهی نخواهند شد.

در خبری دیگر اکبر ترکان وزیردفاع در دولت هاشمی رفسنجانی و، معاون وزیر نفت در دولت نهم احمدی نژاد نیز در اظهاراتی کم سابقه گفته است: “در حال حاضر فساد تا خرخره دولت را فرا گرفته است.”

 او تصریح کرده: “در بخشهای مختلف بوروکراسی متاسفانه فساد هست.”

او که بی پرده گفته “در دستگاه های دولتی تا رشوه ندهید، کار راه نمی افتد”، سپس به طعنه افزوده است: “در مواقعی اسم این رشوه زیر میزی بود، اما الان رو میزی شده و حتی با شما بحث و چانه زنی می کنند. این آلودگی در سیستم بروکراسی وجود دارد.”

گفتنی است رتبه فساد مالی و اداری دولت احمدی نژاد در دو سال گذشته به ترتیب ۱۶۸ و ۱۴۶ اعلام شده است که دولت جمهوری اسلامی را در لیست فاسد ترین دولت های جهان قرار می دهد. رتبه دولت احمدی نژاد در فساد اقتصادی تنها 5 رتبه پایین تر از فساد اداری است.

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین، در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۸۸، شدیدا از فساد در دولت نهم انتقاد کرده بود: “من می‌گویم ما در این دوران(ریاست جمهوری احمدی نژاد) شکست خوردیم چون مدیران کلان انقلاب را انتخاب نکردیم و این ۴ سال اخیر ما، پر شد از فساد”.

وی در آن سخنرانی همچنین از افت ۵۴ پله‌ای دولت جمهوری اسلامی در زمینه فساد اقتصادی در زمان محمود احمدی‌نژاد نسبت به دولت اصلاحات سخن گفته بود: “طبق آمار معتبر بین‌المللی در این دوره ۴ ساله، در میان ۱۸۰ کشور دنیا رتبه فساد اقتصادی ایران با ۵۴ رتبه تنزل به رتبه ۱۴۱ رسیده است.”

گفتنی است در سال ۸۳ یعنی در سال پایانی دولت محمد خاتمی، رتبه ایران از نظر فساد اقتصادی بین ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۸۷ بوده است. دفتر برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی، هشت شاخص را برای مطالعه فساد در یک دولت مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از ۱- مشارکت ۲- حاکمیت قانون ۳- مسوولیت پذیری ۴- شفافیت ۵- اجماع سازی ۶- عدالت و انصاف ۷- کارایی و اثربخشی و ۸- پاسخگویی.

کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند دولت احمدی‌نژاد علی رغم شعار‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر مبارزه با فساد اقتصادی، عملکرد سئوال برانگیزی در تمامی ۸ مورد فوق داشته است.

به غیر از رحیمی، مشایی و بقایی، مرتضی تمدن و کامران دانشجو، استاندار فعلی و پیشین تهران- و از دیگر معتمدان محمود احمدی‌نژاد نیز در روزهای اخیر در فهرست سیاه مفسدان اقتصادی سازمان بازرسی کشور قرار گرفته‌اند.

تعدد پرونده‌های میلیارد دلاری فساد مالی در دولت‌های نهم و دولت مستقر از آن جهت برای منتقدین حائز اهمیت است که محمود احمدی‌نژاد در هفت سال گذشته نه تنها خود را حامی “عدالت اقتصادی” نامیده بلکه بار‌ها تاکید کرده است که شبکه‌های فساد اقتصادی، وی را در پیشبرد اهداف دولت نهم و دهم ناکام گذاشته‌اند.

همزمان سایت اصولگرای فردا این هفته با انتشار یک نظر سنجی اعلام کرد، ۸۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، دولت احمدی نژاد را پاک ترین دولت تاریخ “نمی دانند”.

نتایج این نظرسنجی پاسخ خوشایندی برای فردی که متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است نمی تواند باشد، چرا که وی اواخر ماه گذشته در مراسمی به مناسبت دومین سالروز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفته بود: “من معتقدم این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است و من این را می‌توانم اثبات کنم.”

 با این وجود به نوشته سایت فردا تنها ۱۴ درصد از شرکت کنندگان نیز اظهارات احمدی نژاد را تایید کرده و این دولت را پاک ترین دولت دانسته اند.