علی لاریجانی به تکرار راه فتنه متهم شد

نویسنده
نازنین کامدار

» دعوا بر سر تقلب انتخاباتی بالا گرفت

یک روز پس از ابراز نگرانی علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم نسبت به احتمال دخالت دولت در انتخابات، مدیر کل سیاسی وزیر کشور او را متهم به پیروی از مسیری کرد که پیش از وی موسوی و کروبی با تاسیس کمیته صیانت از آراء پیموده بودند.

واکنش تند این مقام میانی وزارت کشور به لاریجانی در حالی صورت می گیرد که روز گذشته  وزیر کشور هم درباره انتخابات سخن گفته اما درباره سخنان لاریجانی موضع گیری نکرده است.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس، محمود عباس‌زاده مشکینی درباره هشدارهای دیروز لاریجانی این چنین سخن گفته است: “به نظر بنده قوه مجریه کاری نکرده است که متهم به دخالت در انتخابات شود. چرا مجلس محترم برای اختصاصی کردن شرایط ورود به مجلس به نفع نمایندگان قدم‌هایی برداشته است؟”

او افزوده است: “متهم کردن دولت به دخالت در امر انتخابات دلیل، سند و مدرک می‌خواهد ولی وقتی این گونه شائبه‌ها از زبان خواص مطرح می‌شود و بدون دلیل و سند نیز باشد، تیتر رسانه‌ها می‌شود بنابراین به نظر بنده این‌گونه اقدامات یادآور اقدام کسانی است که یک سال پیش ازانتخابات دور دهم ریاست جمهوری کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند و در نهایت منجر به فتنه سال 88 شد”.

این سخنان درحالی مطرح شده که وزیر کشور که بالاترین مقام مسئول اجرائی در حوزه انتخابات محسوب می شود در برابر گفته های رئیس مجلس سکوت کرده است. او که پیش از این شایعاتی مبنی بر تلاش مشایی برای برکناری وی از سمت وزارت کشور به گوش رسیده بوددر پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره انتخابات به تلاش برای با شکوه برگزار کردن انتخابات بسنده کرده است.

تشبیه علی لاریجانی به “فتنه گران” از سوی عباس زاده مشکینی موجب شد تا سایت “شفاف نیوز” که به لاریجانی نزدیک است روز گذشته در گزارش اصلی خود به انتقاد از این کارمند وزارت کشور بپردازد.

شفاف نیوز در گزارش خود با عنوان “علاج واقعه باید قبل از وقوع باشد”، نوشته است: “به نظر می رسد نگرانی ها از دخالت احتمالی دولت در انتخابات آینده مجلس به حدی هست که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز لازم می بیند نسبت به آن هشدار دهد و به دولت بگوید در صورت دخالت احتمالی مجلس نیز برخورد خواهد کرد. البته به نظر می رسد که این نگرانی بی جا نیست، چرا که شائبه دخالت های دولت در انتخابات مسبوق به سابقه است . در انتخابات شورای سوم برخی از دولتمردان از جمله آقای عباس زاده مشکینی که اکنون مدیرکل سیاسی وزارت کشور است و به سخنان لاریجانی واکنش نیز نشان داده است، وارد عرصه انتخابات شدند و فهرستی را تحت عنوان “رایحه خوش خدمت” معرفی کردند. هزینه های بسیار بالایی نیز از سوی این گروه صورت گرفت که بسیار جنجالی شد و سئوالات و ابهامات زیادی را درباره محل تامین هزینه های رایحه خوش خدمت ایجاد کرد”.

شفاف نیوز در ادامه گزارش خود همچنین خواستار تغییر اساسی قانون انتخابات شده و نوشته است: “نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به جای اصلاح برخی مواد قانون انتخابات چون افزایش سطح تحصیلی نامزدها که شائبه تبعیض انتخاباتی را نیز ایجاد کرد، همه راه های احتمالی دخالت هر دولتی در انتخابات را بررسی می کردند و این مسئله را یک بار و برای همیشه خاتمه می دادند. باید قوانین انتخاباتی کشور به صورتی جامع و کامل باشد که بستر دخالت هر دولتی در انتخابات را از میان ببرد. چرا که همین شائبه ها بعداً برای کل نظام دردسر می شود و انتخابات به جای اینکه بستر ساز ایجاد نشاط سیاسی در کشور باشد، زمینه ساز جنجال و دعوای سیاسی می شود. یک روز توزیع سیب زمینی رایگان جنجال ایجاد می کند، یک روز سهام عدالت، یک روز استفاده از هواپیمای دولتی و …. . بسیاری از این موارد نیز ممکن است به واقع تخلف انتخاباتی محسوب شود اما در قانون انتخابات راه کارهای قانونی قاطع برای مقابله با تخلفات دیده نشده است و نهاد نظارتی در برخی موارد با خلا های قانونی برای برخورد مواجه می شود. لذا به نظر می رسد اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگرانی خاصی در این زمینه دارند، در کنار هشدار به دولت، به رفع نواقص موجود نیز بپردازند تا انشاالله انتخابات مجلس نهم نمایانگر نشاط سیاسی در کشور شود و بحث های اینگونه که فرصت پیشرفت را از کشور می گیرد برای همیشه از میان برداشته شود”.

 این چندمین بار در هفته های اخیر است که جریانات راستگرا با طرح بحث تقلب در انتخابات مجلس آینده رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. موضوعی که بیانش از زبان میرحسین موسوی و مهدی کروبی موجب سرکوب اعتراضات مردمی شد که با شعار “رای من کجاست؟” به خیابان آمده بودند؛ هم اکنون پس از دو سال از انتخابات جنجالی 88 این دو نامزد انتخابات در حصر خانگی به سر می برند؛ سرنوشتی که عباس زاده مشکینی تلویحا لاریجانی را به آن تهدید کرده است.