غیبت کوتاه و بازگشت سینمائی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عکس یادگاری مشائی و احمدی نژاد

پس از حدود یک ماه بی‌خبری، بالاخره اسفندیار رحیم‌مشایی در کنار احمدی‌نژاد ظاهر شد تا به شایعاتی که پیرامون حصر خانگی یا بازداشت وی وجود داشت، پاسخ دهد.

حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد در حالی ثبت شد که در روزهای گذشته حملات به وی شدت بیشتری یافته است. در آخرین نمونه از این دست، یک روحانی اصول‌گرا “جریان انحرافی” را متهم کرد که به‌طور “سازمان‌یافته” اقدام به ترویج بدحجابی می‌کند.

در همین حال توقیف نشریه 9 دی – به مدیر مسوولی حمید رسایی – باعث اعتراضات تند برخی از اصول‌گرایان شده است. رسایی از جمله حامیان پروپاقرص احمدی‌نژاد بود که بعد از قضیه برکناری وزیر اطلاعات، به منتقد وی تبدیل شده است.

 

مصباح را بر احمدی‌نژاد ترجیح می‌دهیم

پس از آنکه روزنامه ایران هفته گذشته به شدت آیت‌الله مصباح یزدی را مورد حمله قرار داد و سایت هفت صبح نیز اعلام کرددر صورت عدم حمایت مصباح از احمدی‌نژاد، وی قادر خواهد بود در انتخابات آینده رای بیشتری به دست آورد، وب‌سایت رجانیوز با انتشار یادداشتی به شدت منتقدان مصباح را مورد حمله قرار داد.

رجانیوز در یادداشت خود با اشاره به اینکه “حق ندارید حریم‌ها و جایگاه‌ها را بشکنید. بدانید اگر قرار باشد بین آیت‌الله مصباح یزدی و احمدی‌نژاد یکی را انتخاب کنیم، قطعا آیت‌الله مصباح را برخواهیم گزید” آورده است: “خیلی مدارا کردیم و جانب نگه داشتیم اگر هنوز هستید و می‌نویسید، گمان نکنید هر آنچه خواستید می‌توانید بنویسید و ما هم باز سکوت می‌کنیم. هر چه قدر شما وارد فاز رادیکالیسم شوید، ما هم متقابلا وارد خواهیم شد. اگر حریم‌ها را نشناسید و به بهانه نقد با‌‌ همان ادبیاتی که خودتان هم به دروغ منتقد آن هستید، به بزرگان حوزه و علما بتازید، خواهیم ایستاد”.

وب‌سایت هفت صبح، پیش از این با انتشار یادداشتی،خطاب به مصباح  نوشته بود: “حمایت شما از آقای احمدی نژاد باعث ریزش آرای وی شد نه افزایش آرای ایشان. اگر در سال ۹۲ امکان شرکت وی در انتخابات میسر شود و شما هم از ایشان طرفداری نکنید مطمئن باشید که ۳۴ میلیون رای را خواهد آورد”.

مصباح یزدی پیش از این حامیان مشایی و مدعیان رابطه با امام دوازدهم شیعیان را “آشغال‌هایی” خطاب کرده بود که “هیچ کاری نمی‌توانند بکنند”.

انتقادات تند مصباح یزدی و حامیان احمدی‌نژاد در حالی رد و بدل شده است که سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، پیش از این درباره رابطه مصباح و احمدی‌نژاد نوشته بود: “احمدی نژاد در تلاش جدی بود که آیت الله مصباح یزدی را برای تصدی پست ریاست جمهوری به صحنه سیاسی بکشاند و خود نیز معاون اول او شود”.

در همین حال فارس‌نیوز نیز دست به بازنشر سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با مصباح‌یزدی در سال‌های گذشته زده است.

از سوی دیگر عباس روان‌بخش، از نزدیکان مصباح یزدی، درباره حمله روزنامه ایران به مصباح چنین اظهارنظر کرده است: “در ویژه‏نامه این روزنامه دولتی که با پول بیت‌المال منتشر می‌شود، شخصیت‌هایی چون علامه مصباح یزدی و آیت‎الله لاریجانی کنار برخی افراد حزبی قرار گرفته است تا به مخاطب القا کند که روشنگری‌های شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه علیه جریان انحرافی سیاسی است در حالی که آیت‌الله مصباح یزدی پشتیبان گفتمانی دولت بوده است و امروز به خاطر انحراف دینی علیه جریان انحرافی روشنگری می‌کند”.

پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه “لفظ اقتدارگرا لفظی بوده که جریانات ضدانقلاب و فتنه‌گر علیه نیروها و نهادهای انقلابی استفاده می‌کردند”، گفته است: “روزنامه ایران رسماً با رسانه‌های ضدانقلاب همسو شده است”.

پیش از این نماینده بوشهر در مجلس هم اعلام کرده بود که پس از درخواست احمدی‌نژاد برای عزل حجازی معاون رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، طائب نماینده ولی فقیه در سپاه و برکناری مصلحی و انتخاب مشایی به عنوان معاون اول، رهبر جمهوری‌اسلامی “هر 4 شرط احمدی نژاد را رد کرد و خطاب به وی فرمود: هیچ یک از این شرط ها را نمی پذیرم و بروید به کارتان ادامه دهید.احمدی نژاد نیز بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل به آقای خامنه ای گفت: می روم استعفا می دهم، و آقا نیز بی درنگ ادامه دادند: همین الان برو استعفایت را بنویس و بیاور”.

 از سوی دیگر نویسنده سایت الف – متعلق به احمد توکلی – با انتشار یادداشتی – درباره اتفاقات اخیر چنین سخن گفته است: “اکنون که بت‌ها شکسته‌اند وقت آن رسیده است که بت‌گر‌ها را نیز بیابیم و سرچشمه‌های جوشش فتنه را هم کور کنیم. ما اگر چه شاید در مقاطعی با بت‌های کم ارزشی مواجه شویم٬ اما مقابله با این بت‌ها نباید ما را از رهگیری و قطع دست بت‌گران اصلی غافل سازد”.

در چنین شرایطی  حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد، حملات به وی و نزدیکانش را باردیگر شدت بخشید. در آخرین نمونه از این موضع گیری ها، اصول‌گرایان مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم به بررسی وضعیت دانشگاهی پرداختند که منتسب به مشایی است. خبرگزاری فارس اعلام کرده است که یکی از اشکالات این دانشگاه این است که “در بخش سیاست‌های کلان اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان به ایجاد فضای همکاری‌های آموزشی با حضور هر قوم و مذهبی تأکید شده است و حتی اعلام شده مذهب‌های هندو و بودا می‌توانند با این دانشگاه همکاری داشته باشند که این امر مغایر قانون اساسی است”.

همزمان سایت الف نیز، با انتشار یادداشتی خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار خواستار برکناری محمدرضا رحیمی شده تا “اگر خدای ناکرده اتفاقی برای محمود احمدی‌نژاد افتاد اداره کشور در دست فردی نباشد که خودش آغشته به اتهامات ریز و درشت است که کمترینش دروغگوئی است”.

یادداشت سایت الف پس از آن منتشر می‌شود که احمدتوکلی اعلام کرده اتهامات رحیمی توسط سه قاضی برجسته در قوه قضاییه بررسی شده و تخلفات وی محرز است، اما احمدی‌نژاد اعلام کرده که اجازه برخورد با وی را نخواهد داد.

 

توقیف 9 دی در 22 خرداد!

توقیف هفته‌نامه 9 دی – متعلق به حمید رسایی، نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس – با اعتراض تند اصول‌گرایان مواجه شده است.

آن‌گونه که هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرده، یکی از دلایل توقیف این نشریه انتشار کاریکاتوری از سیدمحمد خاتمی بوده است. سردبیر این هفته‌نامه در واکنش به این مساله، گفته است: “قبلا این کاریکاتور از سوی بسیاری از رسانه‌ها و نشریات منتشر شده بود و اینکه هیات نظارت بر مطبوعات مدافع خاتمی شده در جای خود جالب است”.

سایت رجانیوز اما با اشاره به خبر توقیف این هفته‌نامه، اعلام کرده: “توقیف هفته‌نامه 9 دی که از آن به عنوان رسانه مکتوب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد می‌شود، به بهانه مواردی سطحی و تعجب آور که از سوی هیات نظارت به عنوان دلیل توقیف مطرح شده است، از ابعاد جدید ائتلاف نانوشته جریان نفوذی در دولت با جریان خواص مردود برای حذف رویکردهای انقلابی در صحنه سیاسی و رسانه‌ای پرده برداشت”.

 هم‌زمان با توقیف این نشریه، سایت شفاف‌نیوز – نزدیک به محمدباقر قالیباف – در یادداشتی با “وکیل‌الدوله” خواندن برخی نمایندگان مجلس، اضافه کرده است: “حمید رسایی که به تازگی و به مدد فضای غبارآلود سیاسی وارد حوزه قدرت شده است ، خود و هم طیفی هایش را «اصولگرایان حقیقی»  و «با بصیرت» می خواند و البته هر کس جز خودش و دوستان سیاسی اش را یا فتنه گر می داند و بی بصیرت و مردودی . ملاک مردود بودن و بی بصیرت بودن افراد هم سلیقه آقای رسایی است . هر کس را که خودش تشخیص دهد بی بصیرت و مردودی می داند و هر کس را که خودش به او علاقه داشته باشد اصولگرای حقیقی . این در حالی است که اساساً افرادی مانند آقای رسایی که از سوی بسیاری در طول سال های گذشته «وکیل الدوله» خوانده می شدند خود عامل بسیاری از مشکلاتی هستند که امروز جریان اصولگرایی با آن دست به گریبان است”.