هشدار در خصوص بحران کارگری در کشور

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با نزدیک شدن اول ماه مه

در هفته جاری و ده روز مانده به روز جهانی کارگر،  منابع خبری و کارگری، از بیکار شدن دست کم دو هزار و پانصد تن از کارگران واحد های صنعتی و کارخانه های چرم سازی در ایلام و مشهد خبر دادند. با احتساب شمار کارگران اخراج شده در سایر شهر های بزرگ و صنعتی کشور نظیر آبادان،  اهواز،  خرمشهر و شیراز طی دو هفته اخیر شمار کارگرانی که در اولین ماه سال جدید شغل خود را از دست داده اند از چهار هزار تن گذشت.

روند تدریجی بیکاری کارگران در آغاز سال جدید که سرعت بی سابقه ای گرفته و بحران در بخش صنعت به جایی رسیده که دیروز دبیرکل خانه کارگر طی گفتگویی با اشاره به علل و آسیب های بالقوه بحران فزاینده فعلی حاکم بر جامعه کارگری و بخش صنعتی کشور،  نسبت به تعطیلی سالیانه صدها واحد صنعتی بزرگ و متوسط و در نتیجه بیکاری 200 هزار کارگر درهر سال هشدار داد.

 

اخراج با کوچک ترین اعتراض

یک فعال کارگری در ایلام  دیروز با اعلام خبر بیکار شدن دست کم یک هزار تن از کارگران صنعتی ایلام،  وتشریح وضعیت کارگران بخش های مختلف در این استان به خبرگزاری کار ایران،  ایلنا گفت: “مسئولان گمان می‌کنندکه وضع کارگران مناطق محروم به دلیل هزینه‌های کمتر بهتر است اما این تفکر درست نیست. بحران واحد های صنعتی این استان را فرا گرفته است و طی سال های ۸۷ و ۸۸ تعداد ۲۰ واحد استان تعطیل شده و بیش از یک هزار کارگر بیکار شده‌اند که همه این موارد حکایت از نبود امنیت شغلی کارگران دارد.”

علی غیاثی در ادامه گفتگوی خود با ایلنا با تشریح وضعیت و مشکلات کارگران بخش های مختلف این استان افزوده: “در ایلام هیچ‌گونه امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد و کارفرما هر زمان که بخواهد کارگر را اخراج می‌کند. در استان های محروم نظیر ایلام شرکت‌های پیمانکاری،  بیشترین ظلم را در حق کارگران می‌کنند و یک کارگر دارای مدرک لیسانس،  ماهیانه ۳۲۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد و این میزان دستمزد در حالی است که برخلاف شهرهای بزرگ امکان درآمد حاشیه ای برای کارگران وجود ندارد.”

این فعال کارگری در پایان با ابراز نگرانی از وضعیتی که گریبانگیر کارگران شده،  تصریح کرده: “اینکه حقوق کارگران کم تعیین شود و آنان نزد خانواده شرمنده باشند به هیچ وجه درست نیست بلکه باید آبروی کارگر حفظ شود. اینجا کارگران حق هیچ گونه اعتراضی را ندارند و چانچه اعتراضی نسبت به وضع موجود داشته باشند به راحتی اخراج می شوند و هیچ کس هم پاسخگو نیست.”

 

تعطیلی کارخانه هادر مشهد

ادامه تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولید و اخراج کارگران طی روز های اخیر به کارخانه ها و کارگران مشهد نیز رسید. بنا به خبرهای منتشر شده،  امسال نیز تعطیلی کارخانه های چرم سازی در مشهد ادامه داشته و تاکنون منجر به بیکار شدن دست کم هزار و پانصد تن از کارگران این کارخانه ها شده است.

به نوشته سایت خبری سفیر،  یکی از مسئولان صنفی صنعت چرم سازی مشهد در این پیوند گفته: “ثابت نبودن نرخ ارز برای تولید کنندگان، قاچاق روز افزون کفش های چینی و تایلندی و عرضه آن در بازارهای کفش کشور با قیمت بسیار پائین باعث شده که از سال هشتاد و دو تا کنون 45 کارخانه عمده چرم سازی استان خراسان تعطیل شود و در نتیجه حداقل هزار و یانصد تن از کارگران این صنعت بیکار شوند.”

به گفته این فعال صنفی، “مشکلات این کارخانه های بارها با مسئولان درمیان گذاشته شده اما به دلیل تصورات اشتباه مسئولان و ایجاد این تلقی که تولید کنندگان با طرح این مسائل به دنبال سود بیشتری هستند تا کنون راه حلی برای رفع این معضل دامنه دار اندیشیده نشده است.”

قابل ذکر است که واردات قانونی و غیر قانونی اجناس و کالاهای چینی و همچنین واردات از کشورهای جنوب شرقی آسیا، باعث رکود و ورشکستگی بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ کشور شده و برخی از صنایع رایج در کشور نظیر صنعت چرم سازی،  نساجی و حتی صنایع دستی را به مرز نابودی کشانده است. این وضعیت تاکنون منجر به بیکاری ده ها هزار کارگر صنعتی در کشور شده است با این حال تاکنون دولت تمایلی برای کنترل واردات بی رویه کالا و اجناس چینی به بازارهای کشور از خود نشان نداده و در مواردی حتی مشوق واردات بیشتر از چین هم بوده است.

 

بحرانی مالی و بیکاری 200 هزار کارگر

موج دامنه دار تعطیلی کارخانه ها و واحد های صنعتی و افزایش روز افزون روند اخراج و بیکاری کارگران در اولین ماه سال جدید و در آستانه هفته کارگر،  باعث شد علی رضا محجوب دبیرکل خانه کارگر دیروز برای دومین بار طی دو هفته گذشته با خبرنگاران به گفتگو بنشیند.

دبیر خانه کارگر ضمن تائید گسترش اخراج ها و بیکاری هزاران کارگر در اولین ماه سال جدید و تشریح بحران های حاکم بر جامعه کارگری و بخش تولیدصنعتی کشوروبا بیان اینکه در حال حاضر دو هزار واحد تولیدی با بحران مالی مواجه هستند،  نسبت به بیکاری سالیانه 200 هزار کارگر هشدار داد.

به گزارش ایلنا،  محجوب در ادامه با اشاره به عدم توجه دولت به بخش تولید صنعتی و بیکاری ده هزار تن از کارگران این بخش طی ماه های اخیر، گفت: “شک نکنید که اگر دولت به امورات مالی بخش تولید صنعتی رسیدگی نکند، به طور متوسط سالیانه 500 واحد بزرگ و متوسط در کشور بحران زا خواهند بود.”

 

یارانه هاو ضربه ای دیگر بر کارگران

دبیر خانه کارگر در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران، شرایط بحرانی جامعه کارگری و بخش صنعت و تولید کشور را “بی سابقه” خواند و پیش بینی کرد که با اجرای هدفمند کردن یارانه ها “این وضعیت بحرانی با شوک تورمی ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه ها تشدید” شود.

وی با یادآوری اینکه “تا پیش از قطعی شدن موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها،  هزینه تمام شده محصولات داخلی از قیمت بازار بیشتر بوده”، به خبرنگاران گفت: “از آن جایی که با هدفمند کردن یارانه‌ها بهای آب،  برق،  گاز و سایر کالاهای اولیه تولید افزایش چشمگیری خواهد داشت باید منتظر افزایش بیشتر بهای هزینه تمام شده کارخانه‌های داخلی باشیم.”

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه تصریح کرد  ”با توجه به شرایط موجود مهم‌ترین نگرانی کنونی کارگران و تشکل‌های کارگری،  بیکاری تدریجی کارگران در ماه‌های آتی است. امیدواریم که مسئولان کشوری نیز این نگرانی را داشته باشند و از بروز چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنند”.

به گفته محجوب “حتی با امیدواری و چشمداشت به موفقیت‌ ظرفیت‌های جدید شغلی نمی‌توان نسبت به عبور از دوران شوک اقتصادی هدفمند‌سازی یارانه‌ها خوش‌بین بود.” ویا فزود: “شوک ناشی از اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها و صدور غیر کارشناسی موافقتنامه‌های اصولی تاسیس کارخانجات در حالی است که هنوز سنگینی و تبعات ناشی از همزمان شدن تورم و رکود اقتصادی سال ۷۴ احساس می‌شود.”

علی رضا محجوب در پایان این مصاحبه از برگزاری برنامه هایی در هفته کارگر خبر داد، این در حالیست که هفته گذشته وزارت کشور و استانداری تهران درخواست خانه کارگر برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را رد کرده بودند.

Haut du formulaire

Bas du formulaire