راه اندازی شبکه موبایل اضطراری

نویسنده
نازنین کامدار

» تحت عنوان "کنترل بحران" انجام شد

همزمان با اعلام آماده باش غیر رسمی نهادهای امنیتی به مناسبت در پیش بودن روزهایی چون روز قدس و سال تحصیلی که با برگزاری دوره های توجیهی برای نیروهای بسیجی و بازگرداندن زندانیان سیاسی به زندان و صدور احکام اعدام و حبس های طویل المدت برای شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز سال گذشته همراه است، روز گذشته، شرکت مخابرات از راه اندازی یک “شبکه موبایل اضطراری” برای “مقابله با بحران” خبر داد.

شرکت مخابرات جمهوری اسلامی که چند ماه قبل و در یک معامله صوری  به کنسرسیومی به نام “توسعه اعتماد مبین”، وابسته به  سپاه پاسداران واگذار شد، روز گذشته از زبان فردی به نام “داوود زارعیان” جزئیات راه اندازی شبکه موبایل اضطراری را تشریح کرد.

بنا به گزارش مهر، زارعی، به عنوان مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات، در پاسخ به گمانه زنی های برخی از سایت ها درباره کارکرد امنیتی این شبکه گفته است: “معمولا در هر کشوری پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران  پیش بینی های لازم را در بخش های مختلف برای امداد و نجات در زمان بحران دارند که یکی از این بخش ها را بخش ارتباطاتی هر کشوری تشکیل می دهد”.

وی همچنین درباره مشخصات این شبکه موبایل اضطراری گفته است: “شبکه مخابرات اضطراری در تمام استانهای کشور به طور جداگانه طراحی شده و در مواقع بحرانی مورد بهره برداری قرارمی گیرد. تاکنون نیز در چند مورد بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در استانهای مختلف کشور، این شبکه پشتیبان به کار گرفته شده است”.

او ادامه داده است: “در گذشته سیستم های بی سیم برای این منظور کاربرد داشت اما هم اکنون با توجه به توسعه تلفن همراه، ضمن روش های قبلی از موبایل نیز برای این ارتباط رسانی کمک گرفته شده است”.
آنطور که مهر گزارش داده، وی امنیت شبکه های ارتباطی اضطراری را بسیار بالا توصیف کرده و افزوده است: “پشتیبانی از شبکه اینترنت نیز جزء شبکه های اضطراری مخابراتی محسوب می شود و ظرفیت این شبکه ها با توجه به شرایط متغیر خواهد بود”.

شبکه “موبایل اضطراری” در حالی راه اندازی می شود که چندی پیش فردی به نام “مشفق”، یکی از سر بازجویان وزارت اطلاعات که در جمع مبلغان دینی در مشهد سخرانی و خود را “یک مسئول ارشد امنیتی” معرفی کرده بود، درمورد سیستم موبایل اضطراری و همچنین اشراف امنیتی به شبکه موبایل در کشور، اطلاعاتی را فاش کرده بود.

این مقام امنیتی درباره قطع پیامک ها از شب قبل از انتخابات و نیز رصد تماس های موبایل گفته بود:“مهدی هاشمی رفسنجانی نرم افزاری وارد کشور کرده بود… همین مقدار به شما بگم که در انتخابات ریاست جمهوری، نرم افزاری که ایشان وارد کشور کرده بود وصل می شد به یک اس ام اس سنتری که از طریق دیش های ماهواره ای در قشم و کیش ارتباط برقرار می کرد و با سیستم مخابراتی کشور ارتباط چندانی نداشت… به لطف سربازان گمنام امام زمان  شب انتخابات، بین ساعت ۸ تا ۱۲ شب هر سه جا شناسایی شد و هر سه جا را مختل کردیم و نگذاشتیم در انتخابات به شکل دلخواه شان اختلال ایجاد بکنند. یادتان هست که فریادشان درآمد که اس ام اس ها چرا قطع شده…کار بچه های ما بود”.

گفتنی است، پیش از این سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی، از جمله حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تنها مدعی “کنترل شبکه اس.ام.اس” بودند، حال اما انتشار خبر راه اندازی شبکه موبایل اضطراری، خبر از در راهب ودن کنترل های بیشتر می دهد.

یک کارشناس حوزه مخابرات در این مورد به روز می گوید: “شبکه مورد نظرمخابرات و سپاه، همانطور که خودشان هم گفته اند، یک شبکه مجزا از شبکه زیرساخت مخابرات است و به احتمال زیاد با تکنولوژی ماهواره ای عمل خواهد کرد. این سیستم ـ به دلیل تکنولوژی پیشرفته ـ نمی تواند محصولی داخلی باشد و به احتمال زیادبا همکاری شرکت های تخصصی تجهیزات شبکه مخابرات خارجی از جمله نوکیا-زیمنس، سونی-اریکسون و شرکت چینی  هوآوی راه اندازی شده است”.

 

تلنا، سایت خبری حوزه مخابرات نیز در گزارشی به ابعاد نقش شرکت “هوآوی” چین در شبکه مخابرات و موبایل ایران پرداخته و در بخشی از آن آورده است: “شرکت هوآوی بزرگترین شرکت مخابراتی چین است که در سه سال گذشته به واسطه تحریم های اقتصادی به قول بی رقیب شرکت های خارجی در تاسیسات مخابراتی ایران تبدیل شده است. این شرکت تمامی تجهیزات لازم جهت راه اندازی یک شبکه موبایل نسل جدید را به دو شرکت شبه دولتی به نام های «زعیم» و «ایزایران » فروخته است و هم اکنون نیز شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات را با کمک نوکیا-زیمنس توسعه می دهد”.

 گفتنی است همزمان با انتشار این خبر، سایت مهدی سحر خیز، فرزند عیسی سحر خیز روزنامه نگار دربند نیز از شکایت پدرش از شرکت نوکیا-زیمنس به دلیل همکاری این شرکت با نهادهای سرکوب ایران خبر داده است.

مهدی سحر خیز نوشته است: “عیسی سحرخیز طی دادخواستی از شرکت نوکیا زیمنس و دیگر شرکتهای مرتبط بابت فروش و ارایه فن آوری و تجهیزات لازم برای شنود ومونیتورینگ هوشمند شبکه های بی سیم، اطلاعاتی، و اینترنت ایران که موجب دستگیری و سپس شکنجه او و دیگر شهروندان ایرانی شده است، در دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده است”. 

این گزارش افزوده است: “عیسی سحرخیز که در اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در روستایی در توابع استان مازندران دستگیر شده مدعی است که فن آوری های فروخته شده توسط شرکت نوکیا زیمنس موجب دستگیری او شده است که بدون آن فن آوری ها امکان دستگیری او توسط نیروهای امنیتی ایران وجود نداشته است. او پس از دستگیری مورد ضرب و شتم، شکستگی استخوان، سلول انفرادی، حبس بی دلیل و دیگر نمود شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است که طبق قوانین بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی، منشور سازمان ملل، و میثاق جهانی منع شکنجه خلاف قانون شمرده می شوند.سخیز د راین دادخواست خواهان قطع فروش دستگاههای متشابه و قطع پشتیبانی  و پایان دادن به سرویس های موجود در تجهیزات فروخته شده توسط نوکیا زیمنس به ایران می باشد”.