درخواست توضیح از جلیلی درباره تحریم‌ها

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد اصول‌گرایان از کاندیدای مصباح‌یزدی

حضور یکی از اعضای ستاد جلیلی در تجمع اعتراضی علیه روحانی و همچنین اعتراض برخی حامیان وی به اتفاقات رخ داده در زمان حضور حسن روحانی در سازمان ملل٬ باعث انتقاد برخی اصول‌گرایان از دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشور شده است.

حضور محمدصادق شهبازی٬ هماهنگ کننده ستاد مردمی حیات طیبه دعوت از دکتر سعید جلیلی در جریان انتخابات٬ باعث انتقاد اصول‌گرایان و درخواست آن‌ها برای پاسخ‌گویی سعید جلیل شده است.

سایت عصر ایران٬‌ نزدیک به قالیباف٬ در این زمینه نوشت: “از آقای جلیلی انتظار می رود به عنوان کسی که سال ها مسوولیت امنیت ملی را در کشور بر عهده داشته، نسبت فعلی خود با این افراد را تبیین و نظر خود را درباره اقدامات آنها به طور شفاف بازگو کند و بگوید اگر در دوران مسوولیت وی، افرادی به رئیس جمهوری که از سفر بازگشته حمله می کردند، با آنها چه رفتاری می شد؟!… آنچه مورد انتظار است این که این جریان و حامیان آنها، آنقدر شفافیت و شجاعت داشته باشند که با تابلوی خودشان سخن بگویند و از نام مردم، دانشجو، بسیج و نظایر آن، به نفع خود سوء استفاده نکنند”.

اشاره عصر ایران به تجمعی است که برخی مخالفان گفت‌وگوی اوباما و روحانی٬ پس از ورود رییس دولت یازدهم به ایران ترتیب دادند. خبرگزاری مهر٬ در گزارشی نوشته بود که حدود صد تن از منتقدان حسن روحانی٬ با تجمع در مسیر حرکت ماشین روحانی٬‌ اقدام به اقامه نماز ظهر کردند که در نتیجه باعث توقف آن شدند. مهر نوشته بود که برخی از این افراد با لنگه کفش به ماشین روحانی حمله کردند.

وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - هم این افراد را نیروهای خودسر توصیف کرد که “در میان آنان چهره‌های شناخته شده‌ای از برخی گروه‌های سیاسی” نیز به چشم می‌خوردند.

رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری اما این افراد را شامل اعضای بسیج دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شریف و اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی معرفی کردند.

از سوی دیگر سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، از دستگیری دو نفر به دلیل “ایجاد اخلال” در جریان مراسم استقبال از حسن روحانی در بازگشت به ایران، خبر داد و گفت: “دو فردی که در مراسم استقبال از آقای روحانی، اخلال ایجاد کرده بودند را پلیس دستگیر نکرده و البته نگفته است که این دستگیری توسط کدام نهاد انجام شده است. بررسی‌ها در این رابطه ادامه دارد… ما نمی‌توانیم هر فردی را که پابرهنه بود، دستگیر کنیم”.

هم‌زمان وب‌سایت فردا دیگر رسانه نزدیک به قالیباف٬ نیز با اشاره به انتقاد برخی اعضای جبهه پایداری و نزدیکان آن‌ها از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما٬ چنین نوشت: “سعید جلیلی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئول مذاکرات هسته ایران با ۵ قدرت جهانی در حدود ۵ سال به مذاکره با طرف غربی برای دست یابی به یک راه حل در این زمینه مبادرت ورزید. در این سلسله مذاکراتی در زمینه مساله هسته ای انجام گردید نتیجه ملموس تعیین وقتی دیگر برای مذاکره آینده تنها نتیجه شفاف این مذاکرات بود! دکتر جلیلی پس از پایان هر دور مذاکره در کنفرانس مطبوعاتی از غرب می خواست دچار اشتباه محاسباتی نشود. اما پاسخ طرف مقابل چه بود؟ در این مدت آمریکایی ها مساله راهبرد فشار اقتصادی و اخذ زمان از ایران برای اعمال تحریم ها را به اجرا می گذارد و در مقابل مشخص نبود تیم دکتر جلیلی از ظرفیت هایی که در اختیار او بود چگونه در مذاکرات بهره می برد! بنابراین سوال مشخص این است که راهکار عملی از سوی هیئت ایرانی برای کم کردن فشار این تحریم های اقتصادی در زمینه تحریم بانک مرکزی و تحریم نفت و یا لغو آنها چه بود؟ به طور مشخص آیا اساسا تحلیلی در این زمینه وجود داشت؟”

این وب‌سایت همچنین حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات احمدی‌نزاد٬ را نیز مورد انتقاد قرار داده است: “آیا وزیر اطلاعات دولت دهم به عنوان «دیده‌بان کابینه» مخاطرات اقتصادی که بر اثر تحریم ها به کشور تحمیل می شد را با توجه به شرایط موجود مورد بررسی قرار داده بود؟ تحلیل ها از تهدیدات اقتصادی پیش روی ایران چه بود؟ برای مقابله با تهدیدات چه راهکار عملی صورت گرفت؟ دورنمای راهبردی که وزیر اطلاعات در مقابل گسترش تحریم ها برنامه ریزی کرده چه بود؟”

‌سایت آینده آن‌لاین٬ از حامیان هاشمی‌رفسنجانی٬ با اشاره به حضور عضو ستاد جلیلی در اعتراض به روحانی٬ به دیدار وی با ویلیام برنز اشاره کرد و نوشت: “اعتراضات به دستاوردهای سفر روحانی و تماس ۱۵ دقیقه ای اوباما با همتای ایرانی خود، در حالی انجام شد که در مهر ماه سال ۸۸، سعید جلیلی با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا که یکی، دو رده از طرف ایرانی پایین تر بود، دیدار کرد و شورای عالی امنیت ملی در آن زمان، فشار زیادی به رسانه ها آورد تا این مذاکره ۴۵ دقیقه ای را پیروزی غیر قابل وصف جلوه دهند. با این حال، اکنون که تقاضای رسمی رییس جمهور آمریکا برای دیدار با روحانی رد می شود و روحانی در مقابل، تنها به تماس تلفنی وی پاسخ می دهد، تمام ارزشها نقض شده و همان حامیان جلیلی، که دیروز تملق مذاکره وی با آمریکا را می گفتند و در بخش های خبری سیما رپرتاژ آگهی برای مذاکره جلیلی می رفتند، مدعی خیانت به آرمانهای انقلاب می شوند”.

آینده آن‌لاین ادامه داده است: “صرف نظر از مقایسه دستاوردهای بیرونی دیدار جلیلی - برنز با اقدامات اخیر نظیر تماس تلفنی اوباما- روحانی، که پیامد اولی تنها مذاکرات گاه و بیگاه بی نتیجه و تشدید تحریمها بود و دیگری در نقطه آغاز هم دستاوردهایی نظیر تاکید اوباما بر حق هسته ای ایران، بازگرداندن سمبلیک اثر باستانی ایران، برداشتن تحریم زیست محیطی و تداوم همکاری بانک جهانی با ایران بود، موارد ظاهری دو تماس نیز با هم قابل مقایسه است.

در این نوشته فاش شده که در دیدار جلیلی با برنز، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که جایگاهش در ایران حتی بالاتر از وزارت خارجه است، با معاون وزیر خارجه طرف مقابل (یعنی فردی که دو یا یک رده پایین تر از اوست) دیدار کرده است. دیدار جلیلی با برنز به درخواست برنز بوده و شروع کننده تماس اوباما - روحانی نیز اوباما بوده و حتی اگر قبل از این تماس، طرف ایرانی اعلام آمادگی کرده، این اعلام آمادگی بعد از درخواست رسمی اوباما برای دیدار با روحانی بوده که از سوی ایران رد شده است”.