موافقت فقط در مورد رویاروئی با ایران

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» گزارش فایننشال تایمز از دیدار اوباما و نتانیاهو

گفتگوهای دو رییس دولت جدید آمریکا و اسرائیل گرچه در بسیاری از موارد موفقیت آمیز نبوده است اما گزارش ها نشان می دهد دو طرف تنها در مورد رویاروئی با ایران با هم توافق داشته اند.

باراک اوباما  کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل بود و در این دیدار تاکید کرد دولت جدید اسراییل دنباله رو سیاست دولت های پیشین این کشور در رابطه با مناقشه اعراب و اسراییل نباشد. در عین حال اوباما نتوانست نتانیاهو را ترغیب به پذیرش راه حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسراییل کند.

دراین دیدار بنیامین نتانیاهو از تمایل کشورش به از سرگیری مذاکرات صلح خبر داد و در عین حال از تایید تشکیل دولت مستقل فلسطینی خودداری کرد. وی در ادامه افزود فلسطینیان در درجه اول باید اسراییل را بعنوان یک دولت و کشور یهودی به رسمیت بشناسند – این نکته جدیدی است که تابحال به آن اشاره ای نشده بود و با این حساب موضوع بازگشت فلسطینیان و بازپس گیری زمین هایشان خودبه خود منتفی خواهد شد.

از سویی دیگر رییس جمهور ایالات متحده مواضع خود را در قبال تشکیل دولت های مستقل اسراییلی و فلسطینی تکرار کرد و گفت این راه حل به نفع اسراییل است. اوباما در ادامه همچنین افزود “من قبلا گفته ام و باز هم می گویم که به اعتقاد من تشکیل دو دولت مستقل که در آن فلسطینی ها و اسراییلی ها با صلح، امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند نه تنها به نفع فلسطینیان بلکه در خدمت منافع اسراییل، آمریکا و جامعه جهانی است.”

به گفته تحلیل گران سیاسی در حالیکه اوباما و نتانیاهو در مسائلی نظیر بازسازی غزه و توقف شهرک سازی در نواحی فلسطینی دارای دیدگاه های یکسانی هستند، به نظر می رسد در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

رییس جمهور 47 ساله ایالات متحده از جوانی و درایت نخست وزیر 57 ساله اسراییل تمجید کرده که به اعتقاد بسیاری نشاندهنده وجود روابط گرم و دوستانه بین این دو است. دانیل لیوی یکی از مقامات سابق دولت اسراییل که در حال حاضر در موسسه آمریکای نو مشغول فعالیت است در همین رابطه می گوید “این شگرد اوباماست. وی در حالیکه از نتانیاهو تمجید می کند، می کوشد او را ترغیب به پذیرش و از سرگیری مذاکرات صلح و نهایتا تشکیل دو دولت مستقل کند. اوباما در تلاش است تا ثابت کند انجام این کار به نفع مصالح اسراییل است و این اقدام بسیار دقیق و ظریفی است.”

به گفته جیمز زوگبی رییس موسسه عربی – آمریکایی، جزییات دقیق برنامه های اوباما در رابطه با روند صلح احتمالا طی سخنرانی وی در 4 ژوئن در قاهره مشخص خواهد شد. از آنجایی که جنگ موسوم به جنگ شش روزه در اوایل 5 ژوئن آغاز شده، انتخاب این تاریخ با سر و صدای فراوانی در جهان عرب همراه بوده است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو خواهان رفع نگرانی های حاصل از برنامه های اتمی ایران و تولید سلاح هسته ای از سوی این کشور، تا قبل از آغاز مذاکرات صلح با اعراب شده است.

 آقای اوباما در همین رابطه اعلام کرد “ما مطمئنا شرایطی بوجود نخواهیم آورد تا ایران به بهانه گفتگوها همچنان به ساخت سلاح هسته ای ادامه دهد “. هرچند اوباما تنها اشاره کرد در صورت عدم موفقیت مذاکرات با ایران، تحریم های سخت تری در انتظار این کشور خواهد بود.   

 

منبع : فایننشال تایمز، 19 مه

www.ft.com/cms/s/0/159f9c90-43e1-11de-a9be-00144feabdc0.html