درآمدهائی که از دست رفت

نویسنده

» گزارش بیزنس ریپورت از تحریم ها

تحریم آمریکا و متحدانش علیه ایران باعث شده است که سومین تولید کنند بزرگ اوپک، روزانه 133 میلیون دلاردرآمد فروش نفت را از دست بدهد و تغییری در قیمت جهانی نفت بوجود نیاید و با  باعث شود که اوباما به دلیل پیروز شدن سیاست خارجی اش، بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شود.

انتقال نفت از ایران از اول ژوئیه که تحریم های نفتی و ممنوعیت خرید و بیمه کردن نفت ایران آغاز شد، 1.2 میلیون بشکه در روز یا 52 درصد کاهش پیدا کرده است. این تحریم سالانه 48 میلیارد دلار از درآمد دولت محمود احمدی نژاد کم می کند که برابر است با 10 درصد درآمد اقتصادی این کشور.

با تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز در ماه مارس، عربستان تولید نفت خود را افزایش داد وقیمت ها در بازار جهانی .1.3 درصد کاهش پیدا کرد. این به اوباما کمک کرد تا قیمت نفت را در آمریکا تا ماه نوامبر و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ثابت نگه دارد. ایران نیز باید با کم شدن ارزش پول ملی و افزایش بیکاری در کشور دست و پنجه نرم کند.

مایک ویتنر، رئیس تحقیقات بازار نفت از موسسه آمریکایی سوسیت ژنرال، می گوید:« این یک موفقیت بی حد و حصر است. نگرانی های زیادی در مورد بالا رفتن ناگهانی قیمت نفت وجود داشت اما درنهایت آمریکا و اروپا موفق شدند میزان تولید نفت را کنترل کنند و قیمت ها را پایین نگه دارند.

از تعداد رای دهندگان آمریکایی که نگران بالا رفتن قیمت بنزین بودند وحامی  میت رامنی که خواستار اخراج مقاماتی شده بود که باعث بالا رفتن قیمت نفت در 18 مارس شده بودند، کاسته شد. در آمار گیری که موسسه گالوپ که بین 9 تا 12 ژوئیه صورت گرفته اهمیت بالارفتن قیمت نفت 1 درصد بود. همین موضوع بین 9 تا 12 آوریل بیش از 8 درصد اهمیت داشت.

بعد از تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، قیمت نفت در اول مارس به 128.40 دلار رسید که 20 درصد افزایش سالانه محسوب می شد.

تنگه هرمز در خلیج فارس، تنگه ای است که 20 درصد نفت جهان از آن عبور می کند و در باریک ترین قسمت به 34 کیلومتر می رسد.

بعد از اینکه عربستان تولید خود را بالا برد، قیمت نفت در بازار کاهش پیدا کرد. عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است 10 میلیون بشکه اضافه در روز تولید کرد.

ایران 1.1 بشکه در روز صادر می کند که مقدار آن به نسبت سال 2011 که 2.3 بشکه در روز بود، کاهش یافته است. کاهش فروش روزانه 133 میلیون دلار در روز است.

کاهش روزانه 9.5 درصد از ماه ژوئیه کمترین مقدار از فوریه 1990 بوده است. ایران که از ماه مه سال 2000 دومین تولید کننده نفت اوپک بوده است، به مقام سوم سقوط کرده است.

قیمت گوشت، برنج و نان با سقوط ارزش ریال نسبت به دلار در بازار آزاد در ماه نوامبر، بالا رفته است.

روز 20 ژوئن، میزان تورم 22.4 درصد در یک سال رسید. روزنامه شرق به نقل از آمارهای رسمی اداره آمار، میزان بیکاری 13.5 درصد در ماه مارس را گزارش کرد. میزان بیکاری در سال 2010 به نقل از صندوق بین المللی پول 11.9 درصد بوده است.

رشد اقتصادی امسال 0.4 درصد کاهش داشته که نسبت به 2011 در حدود 2 درصد بوده است. احمدی نژاد روز 3 ژوئیه گفته است که تحریم های جهانی علیه ایران، سخت ترین تحریم هایی است که تا کنون برای یک کشور در نظر گرفته شده است.

تحریم های اروپا و آمریکا با جریمه مالی کشورهایی که با ایران معامله می کنند و با مسدود کردن شرکت های بیمه که نفتکش هایی که به سمت ایران می روند را بیمه می کردند، جهانی شد. طبق قانونی در آمریکا که از 28 ژوئن به اجرا گذاشته شد، دستیابی به دلار برای کشورهایی که با ایران معامله می کنند، قطع شد. چین، ژاپن و هند و 17 کشور دیگر 180 روز فرصت گرفتند تا واردات خود را از ایران کاهش بدهند.

اوباما روز 31 ژوئیه تحریم های جدیدی علیه ایران را اعلام کرد و گفت:« قطع ارتباط این موسسات مالی با آمریکا باید کاملا روشن کرده باشد که ما حاضریم هر گونه موسسه مالی را، فارغ از مکان آن، که به رژیم ایران اجازه دهند به سیستم مالی بین المللی دسترسی پیدا کند، مورد تحریم و فشار قرار دهیم» بانک های تحریم شده شامل چند بانک که برای جابجایی دلار به  ایران کمک کرده بودند می شد از جمله بانک کونلون چین و بانک الاف اسلامی عراق.

کنگره آمریکا درحال نهایی کردن مصوبه است که بموجب آن ایران نمی تواند با نفت خود در ازای دریافت چیزهای دیگر مانند طلا معامله کند.

آمریکا از سال 1979 و از بعد از به گروگان گرفته شدن 52 نفر در سفارت این کشور در تهران، با ایران قطع رابطه کرده است. سازمان ملل از سال 2006 تا کنون چهار قطعنامه علیه این کشور صادر کرده است. اما هیچ یک نتوانسته بود به اقتصاد ایران لطمه بزند و درآمد نفتی ایران در سال 2007 بعد از 11 سال به 2.6 بشکه در روز رسید.

تحریم فروش لوازم یدکی و ابزار لازم موجب شده است که ایران نتواند پالایشگاه هایش را مدرن کند و بعنوان دومین بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی دنیا از آن سود ببرد.

به گفته رابین میلز، روئیس موسسه مشاوره انرژی منار در دوبی، و کارشناس سابق رویال داچ شل درایران می گوید که فقدان کارشناسان تبدیل گاز به مایع در ایران وتحریم ها باعث شده است که ذخیره محصولات نفتی در ایران آسیب ببیند.

تحریم اروپا باعث شده است که بسیاری از نفتکش ها به دلیل نداشتن بیمه به ایران رفت و آمد نکنند.

در حدود 5 درصد نفتکش های جهان در یک موسسه انگلیسی در لندن بیمه هستند و ایران به اندازه کافی نفتکش در اخیتار ندارد که این فقدان را جبران کند.

چین، بزرگترین خریدار نفت از ایران و یکی از مخالفان تحریم ها علیه ایران در ماه ژوئن خرید بیشتری نسبت به سال گذشته از ایران کرد. دومین مصرف کننده بزرگ جهان از ماه ژوئیه هیچ نفتکشی به ایران نفرستاده است و دولت چین نیز هنوز نگفته است که انبارهایش را بیمه کرده است یا نه.

نایجل پرنتیس، رئیس موسسه بیمه اچ اس بی سی، می گوید:« آینده صدور نفت ایران بستگی به این دارد که آیا چین از نفتکش های خودش استفاده خواهد کرد یا نه. ما منتظر این مسئله هستیم زیرا هیچ چیز مانع چین نمی شود مگر مسئله بیمه ها.

هند، سومین خریدار ایران قبل از آغاز تحریم ها دست بکار شد و نفکتش هایش را توسط یک شرکت بیمه مورد حمایت دولت، بیمه کرد. سابیاساچی هجارا، رئیس شرکت نفت هند می گوید که این شرکت بیمه موافقت کرده است که برای هر سفر 100 میلیون دلار نفتکش ها را بیمه کند و زمان محدودی درنظر گرفته نشده است.

ژاپن، دومین مصرف کننده نفت ایران ضمانت نامه هایی صادر کرده و قرار بود هفته گذشته دومین نفتکش را با حمایت دولت پر کند.

آمریکا و اروپا به ایران فشار می آورند که دست از برنامه های اتمی که به زعم آنها برای تولید سلاح اتمی است، دست بردارد.

رهبرایران، آیت الله علی خامنه ای، روز 24 ژوئیه گفت که ایران سر تعظیم در برابر تحریم ها فرود نخواهد آورد.

کریسپن هاوز، از گروه مشاورین یوروآیژیا در لندن، می گوید:« ما در سال آینده با انقباض اقتصادی مهمی روبرو خواهیم بود. مدتی طول خواهد کشید تا تاثیر تحریم ها را بر سیاست های ایران ببینیم. مشخص است که دولت دست اش را به علامت تسلیم بالا نخواهد گرفت و نخواهد گفت”حق با شماست، ما تسلیم هستیم”. اما افزایش فشار ها بر ایران غیر قابل انکار است.»

بیزنس ریپورت، 5 اوت