دادخواهی معلمان از نمایندگان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض به بیکاری و اخراج از آموزش و پرورش

برای چندمین بار مربیان مقطع پیش دبستانی و نیروهای حق التدریسی، روز دوشنبه در اعتراض به بیکاری و اخراج از آموزش و پرورش در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این افراد خواستار رسیدگی “هر چه سریع‌تر” به وضعیت شغلی خود شده‌اند، اگرچه وزیر آموزش و پرورش به صراحت گفته است: “هیچ‌گونه تکلیفی برای استخدام مربیان پیش دبستانی ندارد.”

در رویدادی مشابه، یک روز قبل از این تجمع اعتراضی، شماری از معلمان زن آموزش و پرورش با اجتماع در مقابل مجلس خواستار روشن شدن وضعیت شغلی خود شدند. این اعتراضات سرانجام توجه برخی از نمایندگان از جمله نماینده ارومیه را جلب کرده است و از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تقاضای رسیدگی کرده اند؛ درخواستی که از سوی هیات رئیسه مجلس ناشنیده مانده است.

 

وعده و وعید نمی‌خواهیم

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد تجمع‌کنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعارهایی مانند “نیروی پیش‌دبستان استخدام استخدام”، “نمایندگان مجلس، عدالت، عدالت” خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت‌شان شدند.

یکی از مربیان حاضر در تجمع، به خبرگزاری فارس گفته است: “شاید دهمین بار باشد که ما در مقابل مجلس تجمع می‌کنیم، ولی متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است.”

 

در همین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، خاطرنشان کرده که آموزش و پرورش بر اساس قانون، هیچ‌گونه تکلیفی برای استخدام مربیان پیش دبستانی ندارد اما شرایط ارتقاء درآمدهای آن‌ها را با حذف شرکت‌ها و واسطه‌ها و صدور مجوز به خود مربیان پیش دبستانی فراهم کرده است.

روز گذشته به دنبال تجمع معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستانی، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده بود، در پاسخ به وزیر آموزش و پرورش گفت: “این افراد که آموزشیاران و معلمین حق‌التدریس هستند، ۱۰سال در آموزش و پرورش کار کرده‌اند اما حاج‌بابایی در حق این‌ها ظلم کرده و این‌ها اکنون بلاتکلیف هستند.”

قاضی‌زاده دیروز همچنین در مجلس طی اخطاری به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: “هزاران نفر از جوانان ایران اکنون در جلوی مجلس جمع شده‌اند و از نمایندگان مجلس می‌خواهند تا حق و حقوقشان را دفاع کنند.”

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: “کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید دستور هیئت رئیسه را اجرا کند و حق این مربیان را بگیرد، همچنین من به عنوان حامی نیروهای آموزش و پرورش قسم خورده‌ام که از حقوق آن‌ها دفاع کنم.”

 در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، نائب رئیس مجلس گفت: “این گزارشی که شما فرمودید، هفتمین دستور‌کار صحن است که انشاءالله روز چهارشنبه در دستور قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود.”

نماینده ارومیه ابتدای ماه نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفته بود که “در ماه مبارک رمضان تعدادی از فرهنگیان سراسر کشور جلوی درب مجلس تجمع می‌کنند تا حرفهای خود را به گوش نمایندگان برسانند بنابراین خواهش می‌شودمشکلات معلمان پیش‌دبستانی‌ها با ۱۰ سال سابقه کار، حق‌ التدریسی‌ها، شرکتی‌ها و تربیت معلم‌ها طبق قانون حل و فصل شود.”

یک روز قبل از تجمع معلمان حق التدریسی، در رویدادی مشابه شماری از زنان معلم، خواهان رفع بلاتکلیفی شغلی خود شدند.

جام جم آنلاین روز یکشنبه، ‌۱۴ مرداد ماه گزارش کرده بود که حدود ۳۰ معلم زن از شهرستان‌های مختلف با تجمع مقابل مجلس خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش و تعیین تکلیف خود هستند.

این معلمان پلاکاردهایی با مضامین “وعده و وعید نمی‌خواهیم جواب قطعی می‌خواهیم”، “به مشکلات ما معلمان رسیدگی کنید” با خود حمل می‌کنند و به صورت آرام در مقابل درب شمال مجلس حضور دارند.

 

استخدام با پارتی‌

مربیان شرکتی (حق التدریسی) مقطع پیش دبستانی، پس از اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه مدارس دولتی، با شروع سال تحصیلی جدید مجوز برگزاری دوره‌های آموزش این مقطع را نخواهند داشت، دست به اعتراض زده‌اند.

در همین حال به گزارش خبر آنلاین چندی پیش اعلام شد که آموزش و پرورش در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلم دارد که نحوه استخدام هر کدامشان با دیگری متفاوت است. برخی در آزمون ورودی شرکت کرده، برخی معلم حق التدریس بوده، تعدادی شرکتی هستند و عده‌ای نیز در تربیت معلم درس خوانده‌اند.

وضعیتی که ظاهرا باعث بلاتکلیفی شمار زیادی از معلمانی می‌شود که به این طریق به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمده‌اند.

این درحالیست که وزیر آموزش و پرورش تا کنون بار‌ها وجود هر گونه معلم حق التدریسی در آموزش و پرورش را انکار کرده است. او در اسفند ماه گذشته زمانی که بر سر همین موضوع در مجلس استیضاح شده بود، در پاسخ به سوال نمایندگان گفت: “اگر یک معلم حق التدریسی پیدا کردید که در اولویت استخدام بوده و استخدام نشده، او را به من معرفی کنید تا ظرف یکساعت او را استخدام کنم.”

در سال ۱۳۸۸ آموزش و پرورش آزمونی برای استخدام معلمان برگزار کرد که اعلام نتایج آن با اعتراض شماری از شرکت کنندگان روبرو شد.

روز دوشنبه، ۱۶ مرداد ماه، محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس در مورد اتفاقات مربوط به این آزمون که از سوی رسانه‌های حکومتی “جنجالی و پرسرو صدا” خوانده شد، گفت: “اگر کسی برای پیداکردن کار به ما نمایندگان مراجعه کند، ما به آن‌ها می‌گوییم که با آزمون استخدامی در ادار‌ه‌ها استخدام خواهید شد اما چند وقت بعد می‌بینیم که بدون آزمون و با پارتی‌بازی فردی وارد آن اداره شده و جالب است که حتی ما نمایندگان نمی‌دانیم این افراد از چه کانال‌هایی وارد می‌شوند و وقتی از وزیر کار نیز توضیح می‌خواهیم، می‌گوید من تنها می‌توانم در مورد شاغلین پاسخگو باشم.”

در نظام گزینش استخدامی جمهوری اسلامی افراد “عضو بسیج و بستگان شهدا”، با امتیازاتی که دربخشنامه‌های مختلف به آن‌ها تعلق گرفته، در اولویت قرار دارند.

این موضوع در کنار مواردی نظیر رسمی شدن موقعیت شغلی معلمان حق التدریسی در سالهای گذشته باعث اعتراضات پیاپی این قشر فرهنگی شده است.

به نوشته خبر آنلاین اعتراض جدی معلمان حق التدریس نسبت به وضعیت نامشخص‌شان در آذرماه سال ۱۳۸۷ به دنبال سخنان تند و صریح علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد؛ علی احمدی گفته بود “استخدام معلمان حق التدریس موجب انهدام آموزش و پرورش می‌شود” اعتراضی که پس از یکسال تجمع پیاپی و پیگیری از سوی مجلس موجب تصویب قانون استخدام جذب ۶۰ هزار نفر از آن‌ها در مجلس شد.