انتقال کشیش ایرانی به انفرادی

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از وضعیت سعید عابدینی در اوین

به گفته خانواده سعید عابدینی، شهروند مسیحی آمریکایی، 32 ساله، وی که در حال گذراندن دوره محکومیت هشت ساله خود در زندان اوین تهران است، پس از اعتراض آرام و بی‌صدا در حیاط زندان به سلول انفرادی منتقل شد. شرایط زندان عابدینی و تعدادی از همبندان، او را وادار می‌کند تا اعتراض‌نامه‌ای را امضاء کنند و از کمبود دارو و امکانات درمانی و بدرفتاری و محدودیت ملاقات با خانواده‌ها شکایت کنند.

این اعتراض مقامات زندان را عصبانی می‌کند و عابدینی و 9 نفر دیگر را به سلول انفرادی می‌اندازد.

همسر او نغمه عابدینی که با خانواده و دو فرزندش در آیداهو زندگی می‌کند می‌گوید: “سعید قبلا به خانواده‌اش گفته بود که در گذشته هم در سلول انفرادی بوده است که سخت‌ترین روزهای زندگیش بوده؛ که هر ساعتش مثل یک سال بوده و داشت حافظه‌اش را از دست می‌داد و سلامتش به سرعت رو به افول بوده. ما فکر می‌کنیم او را در انفرادی کتک می‌زنند. ما به هیچ طریقی نمی‌توانیم از سلامت او با خبر شویم. دیگر اجازه ملاقات نمی‌دهند و نمی‌دانیم سعید حالش چطور است.”

به گفته پیروانش، سعید ماه‌ها از جراحات جدی رنج می‌برده و هنوز خوب نشده بوده؛ از جمله خونریزی داخلی. حالا این نگرانی وجود دارد که کلیه او درست کار نکند.

روز دوشنبه نگهبانان زندان به خانواده عابدینی گفته‌اند که دیگر اجازه ملاقات ندارند. جوردن سکولو، مدیر مرکز قانون و عدالت آمریکا که پرونده عابدینی را دنبال می‌کند گفت: “رویدادهای اخیر خشونت و نقض حقوق بشر در ایران را مورد توجه قرار می‌دهد؛ زندان، شکنجه و فراهم نکردن امکانات پزشکی برای کشیش سعید فقط به خاطر اعتقاداتش. این رفتار نه تنها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند بلکه نفرت‌انگیز است. ما می‌دانیم که یک روش ایرانی‌ها این است که زندانیان را در سلول انفرادی نگه می‌دارند تا به خواسته‌های آنان عمل کنند. در مورد کشیش سعید این خواسته آن است که از دین خود دست بردارد.”

بیش از ده سال پیش عابدینی یک رهبر مسیحی بود که در ایران کلیساهای خانگی راه انداخته بود تا کسانی که به دین مسیحیت روی آورده بودند بتوانند به راحتی به مراسم دین خود بپردازند. او در سال 2005 بازداشت شد اما پس از دادن تعهد آزاد شد.

او تابستان گذشته همسر و فرزندانش را در آیداهو رها کرد تا برای ساخت یک یتیم خانه به ایران بازگردد. پلیس ایران او را از اتوبوس پیاده و دستگیر کرد. دوشنبه 215 روز از زمان بازداشت او می‌گذرد.

پس از ماه‌ها زندان بدون تفهیم اتهام، عابدینی در ماه ژانویه به هشت سال زندان محکوم شد. خانواده او از وکلا به وزارت امورخارجه فشار می‌آورند که برای آزادی او تلاش بیشتری کنند.

منبع: فاکس نیوز - 30 آوریل 2013