جنگ نرم به انتها رسیده است

نویسنده

» گزارش فارین پالیسی از پروژه اینترنت ملی

با نزدیک شدن به اتمام پروژه “ شبکه اطلاعات ملی”، ایران به زودی قادر خواهد بود تا خود را از گستره جهانی وب خارج کند. پروژه جاه طلبانه ایجاد “اینترنت حلال” هشت سال پیش در آغار ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کلید خورد و از هم اکنون در نهادهای اداری و دولتی در حال اجرا است، جایی که به گفته رضا تقی پور وزیر پیشین اطلاعات و فن آوری ایران، کاربران از فرآوری های “ غیر قابل اعتماد اینترنتی که در دستان “یک یا دو کشور خاص” است در امان خواهند بود. اکنون اینترنت حلال می تواند در راه خانه ها و کافه نت های سراسر کشور باشد.

بی بی سی گزارش داده است: “شبکه های اجتماعی ایران در ماه های اخیر پر بوده است از اخبار مربوط به سرعت پایین دانلود و همچنین دسترسی به اینترنت.در حالی که برخی گناه را به گردن شالوده های قدیمی اینترنت می اندازند برخی توضیحات نگران کننده از عملیاتی شیطانی ارائه می دهند در حال وقوع است”.

هابیل یک کاربر خشمگین از تهران می گوید “وقتی پیر شدیم برای نوه های مان در خصوص زمانی که اهریمن آمد و اینترنت را ملی کرد قصه خواهیم گفت.”

اشاره وی به طرح حکومت برای ایجاد “شبکه ملی اطلاعات” است.

وال استریت ژورنال در باب چرایی اینکه رژیم ایران قدم در راه کوبا و کره شمالی گذاشته بیشتر می گوید : “رهبری ایران این پروژه را به عنوان راهی برای پایان بخشیدن به کنترل اینترنت می بیند، به گفته ناظران سیاسی، ایران همین حالا در میان بالاترین کشورهای سانسور کننده شبکه مجازی است، و دولت احمدی نژاد اینترنت ملی را ابزاری برای صرفه جویی مشتریان و همچنین رعایت اصول اسلامی تبلیغ می کند.

به نظر می آید این ابتکار غیر معمول بخشی از تلاش گسترده رژیم برای مقابله با جریان آزاد اطلاعات است که به آن تهاجم فرهنگی نام داده اند و به معنای فرهنگ و نفوذ غرب و عمدتا ایالات متحده است.

آیت الله علی خامنه ای و دیگر مقامات ارشد نظام در سخنرانی های خود این حرکات را “جنگ نرم” می نامند.

بدون شک، اعتراضات پعد از انتخابات سال 1388 که بخشی از آن توسط شبکه های اینترنتی سازماندهی شد، در تصمیم گیری حکومت برای بستن این راه نفوذ موثر بوده و آماده رقابت های انتخاباتی امسال شده اند.

به این اعتبار، مقامات ایران همه تلاش خود را خواهند کرد تا سناریو اینترنت خودمان یا اینتنرنت ملی پیاده کنند. آخر این هفته سایت خبری باشگاه خبرنگاران به نقل از یک مقام پلیس سایبری ایران فیس بوک را “ابزاری خطرناک و منزجر کننده” توصیف کرد که مسبب یک سوم کل طلاق ها در ایران است.

منبع : فارین پالیسی – 29 آوریل