کمک به آتش بس اول سال

نویسنده

» گزارش گاردین از نقش ایران در بحران سوریه

از ایران خواسته شده تا بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را به آتش‌بس در آخر ماه جاری ترغیب کند. این موضوع در راستای درخواست سازمان ملل برای توقف سلاح‌رسانی به دو طرف درگیری‌های خونین این کشور است.

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب، آخر هفته گذشته به ایران، متحد نزدیک سوریه سفر کرد تا از ایران برای برقراری آتش‌بس در عید قربان کمک بگیرد. وی روز دوشنبه نیز از نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، خواست تا از نفوذ خود برای دستیابی به یک “راه‌حل سیاسی” استفاده کند.

احمد فوزی، سخنگوی اخضر ابراهیمی، به نقل از او گفته است که این آتش‌بس “به ایجاد فضایی برای پیشرفت روند سیاسی کمک می‌کند.” اما فوزی خبرهای مبتنی بر اعزام ۳ هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل به سوریه را که هم‌اکنون در جنوب لبنان هستند تکذیب کرد.

مقامات اتحادیه اروپا این ایده را دور از ذهن عنوان کردند، زیرا این موضوع یک آتش‌بس ماندگار و حرکت به سمت یک گذار سیاسی را می‌طلبد که در نوزده ماه گذشته امیدی به هیچ‌کدام از نبوده است.

با این وجود بحث پیرامون اعزام این نیرو‌ها انجام شده است. شیخ حمد بن جاسم الثانی، نخست‌وزیر قطر گفته است چنین نیرویی باید “کاملا مسلح” باشد.

شبکه حقوق بشر سوریه گزارش داده است که روز دوشنبه ۶۹ نفر در سوریه کشته شده‌اند که بیشترشان در دمشق بوده است.

ابراهیمی که ماه گذشته جایگزین کوفی عنان شد، قرار بود در سفرهای منطقه‌ای خود برای یافتن راه‌حل به منظور پایان دادن به درگیری‌هایی که گفته می‌شود تا کنون جان ۳۰ هزار نفر را گرفته است به قاهره سفر کند. هفته گذشته، این دیپلمات الجزایری با رهبران عربستان سعودی و ترکیه، دو کشور سنی مذهب که بزرگ‌ترین حامیان مخالفان سوری هستند، دیدار کرد.

در همین حال، سوریه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای برای سرکوب قیام را انکار کرد. دیدبان حقوق بشر این کشور را متهم به استفاده از سلاح‌های ممنوعه کرد و مدارک ویدئویی را برای ادعای خود ارائه داد. روسیه تامین چنین سلاح‌هایی برای سوریه را انکار کرده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ از نوزدهمین دور قطعنامه‌ها برای مسدود کردن دارایی‌های دو شرکت سوری مرتبط با برنامه‌ سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک و بیش از ۲۴ نفر از اطرافیان اسد خبر داد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، این اقدامات تنبیهی را “هشداری واضح به افراد نزدیک به این رژیم دانست که اگر از اسد پشتیبانی و اقدام به خشونت و شکنجه غیرنظامیان کنند، جامعه بین‌المللی آن‌ها را مسئول می‌داند.”

دیپلمات‌ها گفته‌اند که از جمله موارد جدید در سیاست اتحادیه اروپا، کمک به سازمان‌های “جامعه مدنی” درون سوریه است. احتمالا “کمیته‌های هماهنگی محلی” از اروپا کمک دریافت می‌کنند، خصوصا در مناطقی که دیگر تحت کنترل دائم دولت دمشق نیست. هیگ گفت، این به “برقراری ظرفیت لازم برای توانمند سازی روند گذار صلح‌آمیز کمک می‌کند.”

در خبرهای تکمیلی دیگر در مورد پیچیدگی بین‌المللی بحران سوریه، نیویورک تایمز گزارش داد که بیشتر سلاح‌های قطر و عربستان به جای ارتش آزادی‌بخش سوریه، که از پشتیبانی مخالفان اصلی برخوردار هستند، به دست گروه‌های جهادی یا سلفی‌ها رسیده است.

گروه بین‌المللی بحران به تازگی گزارش داده است که گروه‌های شورشی اعتبار اسلامی خود را با اعمالی نظیر گذاشتن ریش با الگوی سلفی‌ها بالا برده‌اند تا از این حامیان محافظه‌کار خلیج فارس سلاح دریافت کنند. گروه‌هایی که وابستگی ایدئولوژیک ندارند نیز به این منظور شروع به استفاده از نشانه‌ها، سخنان و حتی ریش، که مربوط به سلفی‌هاست، کرده‌اند.

منبع: گاردین – 15 اکتبر