طرح وحدت ملی، محکوم اما روی میز رهبر!

نویسنده
نازنین کامروا

» "شمشیر نظام به خیمه معاندان نزدیک شده است"

از 26 تیرماه که هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران، در میان  شعارهای هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به تشریح “راه برون رفت از وضعیتی که می توان نام بحران بر آن نهاد” پرداخت، هواداران دولت محمود احمدی نژاد در حال ابراز انزجار نسبت به “فتنه” ای با عنوان “طرح وحدت ملی” هستند.

در یکی از جدیدترین واکنش ها به این طرح، روزنامه کیهان در سرمقاله شماره امروز خود نوشته: “آنهایی که قانون را زیرپا گذاشته و علناً به حقوق مردم تعدی کرده و مرزهای نظام را زیرپا گذاشتند، عده ای مجرم اند که باید مقابل مردم و قانون پاسخگو باشند. باید با آنان برخورد قضایی شده و تحت تعقیب قرار گیرند. در هیچ کجای دنیا با مجرم و قانون شکن دست دوستی نمی دهند.”
این روزنامه هشدار داده که “شمشیر عدالت جوی نظام به عمود خیمه معاندین و فتنه انگیزان نزدیک شده است. کاری نکنیم که کلام حقی چون «وحدت» بر سر نیزه ها رود.”

بر اساس اخبار رسمی تا کنون جزئیاتی از آنچه که “طرح وحدت ملی” نامیده می شود، منتشر نشده است. حتی میرحسین موسوی نیز در مصاحبه اینترنتی اخیر خود، بدون آنکه به محتوای این طرح اشاره کند، صرفا از “نپذیرفتن” آن خبر داده است.

میرحسین موسوی در آن مصاحبه از طرحی که “حضرت آیت الله مهدوی کنی پیگیر آن است” سخن گفت اما تاکید کرد که در این باره با هیچ کس دیدار و گفت و گویی نداشته است.

در کنار نام مهدوی کنی، نام محسن رضایی،علی لاریجانی، حبیب الله عسگراولادی و ناطق نوری نیز به عنوان حامیان این طرح شنیده می شود. اما نوک پیکان اعتراضات  به این طرح مجهول، کماکان به سمت  هاشمی رفسنجانی است. مخالفان طرح او را “مرد پشت پرده طرح وحدت ملی” می دانند به طوری که در تند ترین حمله به این طرح مبهم، روح الله حسینیان اصلی ترین حامی محمود احمدی نژاد در مجلس، هاشمی رفسنجانی را به حمایت از متخلفین و خط دادن به محسن رضایی متهم کرد. او در اظهار نظری بی سابقه محسن رضایی را “آلت دست ساده لوح هاشمی” دانست و نسبت به بروز انحراف و فتنه ناشی از “طرح وحدت ملی” هشدار داد.

به عقیده کارشناسان، با وجود عدم دسترسی به جزئیات طرح موسوم  به “وحدت ملی”، تنها می توان بر پایه نحوه بیان اعتراضات هواداران دولت، از زوایای مبهم آن رمز گشایی کرد. آنان یادآوری می کنند که مخالفان در انتقادات خود بر سه محور تاکید دارند.

دسته اول که فرمانده سپاه نیز در میان آنان دیده می شود، معتقدند که این  طرح نباید وضعیت کشور را “بحرانی” نشان دهد. گروه دوم که اخیرا احمد خاتمی از اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان در راستای دیدگاه آنان ابراز نظر کرده و به نظر می رسد دارای عقبه ای در خبرگان رهبری است، بر این باورند که طرح مذکور می کوشد تا محوریت رهبری و ولایت فقیه را زیر سئوال ببرد. گروه سوم  که قاسم روانبخش، روحانی تندروی نزدیک به مصباح یزدی و دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن از جمله انان به شمار می رود، هدف این طرح را  نجات “پشت کنندگان به نظام از مجازات” و مشخصا “ موسوی ،خاتمی،کروبی و فرزندان هاشمی” می دانند.

این سه محور را می توان به کرات در سرمقاله های و گزارش های سه روزنامه مهم حامی دولت یعنی ایران، کیهان و جوان(ارگان رسانه ای سپاه پاسداران)، سخنان هماهنگ شده خطیبان نماز جمعه، نمایندگان مجلس عضو فراکسیون “ انقلاب اسلامی” یا “حامیان دولت خدمتگذار” و یا  ”کارشناسان سیاسی” ای که با خبرگزاری های فارس ، ایرنا و رجا نیوز مصاحبه می کنند، نیز مشاهده کرد.

به تازگی نیز یکی از مشاوران محمود احمدی نژاد مستقیما از درون بدنه دولت به جمع معترضان به طرحی پیوسته که به نظر می رسد که رسیدن آن به دست آیت الله خامنه ای - که خبرش را حبیب الله عسگراولادی در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش فاش کرد - موجبات نگرانی بیش از پیش منتقدان را فراهم کرده باشد. حبیب‌الله عسگراولادی، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو مجمع تشیص مصلحت نظام،، روز یکشنبه ۲۶ مهر، در نشستی خبری تصریح کرده بود که طرح برون‌رفت از مشکلات بعد از انتخابات، به دست آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب رسیده است.

در پی این اظهارات بود که علی اکبر جوانفکر، چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد دیروز در نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به سئوالات خبرنگاران  مجبور به اظهار نظر درباره این طرح شد و کوشید تا هر سه محور را در قالب انتقاد به سخنان عسگراولادی در یک ظرف بگنجاند.

ایلنا گزارش داده است که این عضو دولت  پس از انتقاد به  ارائه دهندگان طرح وحدت ملی گفته است که “وحدت ملی ما حول رهبری وجود دارد و برخی از این محور دور شده‌اند”.

او وجود بحران را “توهم” دانسته و تلویحا از “نخبگانی که در دفاع از رهبری سکوت کردند” خواسته است که به سکوتشان ادامه دهند.

از نظر این مشاور احمدی نژاد “وحدت وجود دارد و این تنها برخی افراد هستند که خود را از کانون آن یعنی رهبری نظام دور کرده اند”.

“نخبگانی که در دفاع از رهبری سکوت کرده اند”، اصطلاحی است که محافظه کاران برای اشاره به هاشمی رفسنجانی از آن بهره می گیرند و “عده ای که خود را از رهبری نظام دور کرده اند” نیز،  معمولا از نظر حامیان دولت افرادی چون موسوی،خاتمی و کروبی بوده اند.

هنوز معلوم نیست که چند طرح وحدت ملی وجود دارد و چه تعداد از چهره موثر در سطوح فوقانی ساختار سیاسی پیگیر آنها هستند.

 آنچه که روشن است عدم  توافق میان طرف های اصلی  منازعات سیاسی پس از انتخابات است که خود را درعدم تغییر در وضعیت زندانیان سیاسی، نحوه برخورد با مطبوعات و طرفداری یکجانبه صدا و سیما از دولت و به طور کل فضای مبهم و سنگین سیاسی ایران نشان می دهد.