طبقه متوسط
محو می شود

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» هشدار نسبت به پیامدهای حذف یارانه ها:

تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس ایران، که با هدف حذف یارانه هایی برخی از مواد سوختی و نیز برخی کالاهای دیگر صورت گرفته، نگرانیهایی را  در خصوص عواقب اجرای این طرح  دامن زده است.

مخالفان این طرح بر این باورند که حذف یارانه ها، به بالا رفتن نرخ تورم و چند برابر شدن قیمتها می انجامد و به گفته آنها، فاصله طبقاتی در جامعه ایران بیشتر خواهد کرد.

مجلس ایران در هفته های پیش کلیات این لایحه را به تصویب رساند و اخیر هم ماده چهار این لایحه که مربوط به حذف یارانه های اساسی نظیر گندم، برنج، روغن، شیر و شکر است، به تصویب رسید.

دیروز علیرضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس و دبیرکل خانه کارگر، پیرامون پیامدهای این طرح گفت “با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، جامعه کاملا دو قطبی شده و شاهد دو قشر مرفع و فقیر خواهیم بود. چرا که طبقه متوسط به قشر فقیر می‌پیوندد و دیگر طبقه متوسط نخواهیم داشت”.

محجوب با بیان اینکه “به نظر می‌رسد رقم تورم در اذهان برخی از دوستان به تدریج به رقمی که ما اعلام کردیم نزدیک‌تر می‌شود” افزود” وقتی که بنده اعلام کردم تورم ناشی از اجرای این لایحه، سه رقمی خواهد بود و سالانه 20 درصد به نرخ تورم افزوده می‌شود، اعلام نرخ‌های دیگر نمایندگان نیز افزایش یافت. کما اینکه آقای توکلی در ابتدا اعلام می‌کردند، تورم این لایحه بین 35 تا 50 درصد است اما در حال حاضر اذعان می‌دارند که باید منتظر تورم 60 درصدی باشیم”.

سخنان محجوب اشاره   به اظهارات احمد توکلی داشت که اخیرا در خصوص پیامدهای تورمی این لایحه گفته بود”اگر تورم ناشی از آب را در نظر بگیریم با تورم فعلی 60 درصد تورم به اقتصاد تحمیل می شود”.

رییس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد “شاید این کار نوعی فرار رو به جلو باشد؛ اما مشکلات را اضافه ‌کرده و دولت را زمین گیر می‌کند. به این ترتیب فقرا روز به روز به افلاس افتاده و طبقه متوسط محو می‌شود”.

در همین پیوند، احمد توکلی، نماینده تهران هشدار داده بود که “ توجه نکردن به پیامدهای حذف یارانه های موادغذایی به عقب‌نشینی مجلس و دولت و توقف امر مهم هدفمند کردن برای سال‌ها، منجر خواهد شد”.

 

افزایش حقوق‌ها برای جبران حذف یارانه ها

در همین حال رییس بانک مرکزی با بیان اینکه” با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ قشری دچار مضیقه نخواهد شد” اضافه کرد”وقتی با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، میانگین حقوق‌ها و حقوق بازنشستگان افزایش می‌یابد، همان امتیازی که در اجرای طرح از وی سلب می‌شود، در افزایش حقوق‌ها به وی بازگردانده می شود”.

بهمنی در ادامه گفت “با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، یک مرحله تورمی را خواهیم داشت، ولی پس از آن روند تورمی کاهنده و در نهایت تعدیل خواهد شد”.

وی در ادامه در خصوص نحوه افزایش قیمتها پس از تصویب این طرح گفت” به عنوان مثال اگر با اجرای طرح هدفمندی
یارانه ها قیمت بنزین به 400 تومان افزایش یابد، به طور قطع سال بعد از آن قیمت این کالا 500 تومان نخواهد شد و به 410 و یا 420 تومان افزایش می یابد. وی افزود: یعنی قیمت این کالا مثلاً 5 درصد افزایش می یابد و این امر باعث کاهش شدید نرخ تورم می شود”.

 

حذف یارانه آب و برق از ابتدای سال 89

در پیوندد با حذف یارانه آب و برق هم، سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه “تغییر در قیمت برق در قالب دو موضوع انجام می‌شود”، اضافه کرد”یکی از این مباحث، هدفمندکردن یارانه‌ها است که در آن، قیمت برق طی 5 سال، به صورت پلکانی به قیمت تمام شده می‌رسد، ولی با توجه به نامگذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف، وزارت نیرو طرحی را به کارگروه ویژه اصلاح الگوی مصرف دولت ارایه داد که بر طبق مصوبه کارگروه، تغییراتی در زمینه الگوی مصرف انجام شد”.

وی در ادامه گفت: “در این طرح ممکن است قشری از مصرف کنندگان وزارت نیرو که تعداد آنها محدود است و چند برابر الگو، مصرف می‌کنند تحت تاثیر قرار گیرند. اما اکثر افراد جامعه، تغییر خاصی را در قیمت‌ها مشاهده نمی‌کنند؛تنها به 3 درصد مشترکان، هیچگونه یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد، 14 درصد یک مقدار کم، جریمه می‌شوند و 84 درصد مابقی، براساس الگو مصرف می‌کنند”.

وزیر نیرو همچنین از افزایش قیمت آب خبر داد و گفت” مصوبه‌ای مبنی بر افزایش 10 درصدی تعرفه آب شهروندان تهرانی برای تامین مالی پروژه‌ها صادر شده که از این دوره در قبض‌ها اعمال می‌شود”.

وی  در خصوص افزایش قیمت آب و برق در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت”هنوز بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، به صورت کلی در مجلس نهایی نشده است و منتظر جمع‌بندی لایحه هستیم اما تصور می‌شود که از ابتدای برنامه پنجم، اجرای این لایحه را برای حرکت به سمت واقعی شدن قیمت آب و برق داشته باشیم”.