محدودیت بازار کار معلمی برای خانم ها

شیرزاد عبداللهی
شیرزاد عبداللهی

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اکثریت پرسنل آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این مسئله باعث می‌شود که بازار کار آینده در آموزش و پرورش برای خانم‌ها محدودتر شود.

عبدالوحید فیاضی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص عدم تعادل جنسیتی در پرسنل آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش بخصوص آموزش و پرورش شهر تهران بیشتر با عدم تعادل جنسیتی پرسنل مواجه است به این معنی که به حد نیازش نیروی مرد ندارد اما در مقابل بیش از حد نیاز خود نیروی زن دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: به طور کلی در آموزش و پرورش به دلیل برخی ملاحظاتی که وجود دارد معلم‌های زن در دبیرستان‌های پسرانه حضور نمی‌یابند و در مدارس دخترانه نیز نیروی مرد کمتر به کار گرفته می‌شوند اما به طور کلی اکثریت پرسنل آموزش و پرورش را زنها تشکیل می‌دهند.

وی گفت: بر اساس آخرین آماری که ما از آن مطلع هستیم حدود هفتاد درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند که بسیار بیشتر از نیاز آموزش و پرورش است و این البته باعث می‌شود که بازار کار آینده در آموزش و پرورش برای خانم‌ها محدودتر شود.

فیاضی با بیان اینکه برای ایجاد تعادل جنسیتی میان پرسنل آموزش و پروش لازم است در گزینش نیروهای جدید از آقایان بیشتر استفاده شود، ابراز داشت: البته این موضوع در مناطق مختلف متفاوت است چرا که در برخی مناطق تعداد مردها بیشتر از زن هاست و این تعادل جنسیتی را باید در داخل آموزش و پرورش تدبیر کرد.

بحث عدم توازن جنسیتی را دو هفته پیش ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در شورای شهر تهران کلید زد. فانی با ابراز نگرانی از زیاد بودن تعداد خانم ها در آموزش و پرورش گفت: “در همین شهر تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند از همین رو عدم توازن در جنسیت پرسنل مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد”.