سکوت عجیب سناتورهای آمریکا

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از موضع دموکرات ها در مورد تحریم‌ها

کاخ سفید تمام سناتورهای دموکرات را دعوت کرده که روز چهارشنبه با رئیس‌جمهور دیدار کنند؛ موضوع اصلی دیدار ایران است. کاخ سفید می‌گوید لایحه افزایش تحریم‌ها علیه ایران، مذاکرات هسته‌ای را نابود می‌کند و احتمال جنگ را بالا می‌برد، آن هم درست در زمانی که روند مذاکرات نشان از پیشرفت دارد.

در حال حاضر ۵۸ سناتور از لایحه تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند که ۱۶ نفر از آن‌ها دموکرات هستند. در همین حال، ۱۰ عضو کمیته دموکراتیک علیه لایحه هستند. گفته می‌شود هری رید نیز با آن مخالف است.

در روزهای اخیر خبرها حاکی از آن بوده است که تعداد سناتورهای حامی تحریم‌ها در حال افزایش است؛ اما با این‌که کاخ سفید به شدت در میان دموکرات‌ها لابی کرده تا لایحه را کنار بگذارند و اجازه بدهند فرصت رابطه تاریخی با ایران پیش برود، تعداد مخالفان لایحه تغییری نکرده است.

حالا بسیار نزدیک به ۶۰ رای لازم برای تصویب لایحه هستیم. اگر تعداد طرفداران لایحه افزایش یابد، می‌تواند فشار را بر هری رید زیاد کند که وارد میدان شود. با این حال رئیس‌جمهور هنوز می‌تواند این لایحه را در صورت تصویب وتو کند. اما واقعا فاصله چندانی با اکثریت لازم برای مصونیت در مقابل وتو نداریم. به هر حال، تصویب لایحه و بعد وتوی آن توسط رئیس‌جمهور چیزی نیست که دموکرات‌ها بخواهند شاهد آن باشد.

بنابراین عجیب است که چیز زیادی از سناتورهای دموکراتی که متمایل به حمایت از کاخ سفید باشند نمی‌شنویم.

پیتر بینارت می‌گوید، جناح ضدجنگ به مقدار لازم بر دموکرات‌های سنا برای مخالفت با این اقدام فشار نمی‌آورد: “چند سال پیش واکنش علیه چنین لایحه‌ای بسیار پرسر و صدا می‌شد… اما آن زمان دموکرات‌ها هنوز بخاطر عراق خشمگین بودند. در سال‌های اخیر فرونشستن جنگ‌های جرج بوش و بحران اقتصادی به شکلی رادیکال تمرکز چپ را تغییر جهت داده است…. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دموکرات‌ها از سیاست اوباما در مورد ایرانِ به شدت حمایت می‌کنند. این سناتورها هرچه بیشتر مجبور به دفاع علنی از موضع خود در مورد ایران می‌شوند، از لحاظ سیاسی این موضع پرهزینه‌تر می‌شود. چیزی که نمی‌دانیم این است که آیا جناح چپ می‌تواند جنبشی را ایجاد کند که آنقدر قوی باشد تا بتواند بر عموم اثر بگذارد؟… چپ آمریکا در تنبیه سیاستمدارانی که از جنگ‌های فاجعه‌بار حمایت می‌کنند خوب عمل کرده اما چالش ۲۰۱۴ این است که بتواند سیاستمداران مروج جنگ را در نطفه متوقف کند.”

امکان دارد پس از دیدار با اوباما، دموکرات‌های بیشتری علیه لایحه تحریم‌ها حرف بزنند. طور دیگری نیز می‌توان به این نگاه کرد؛ شاید سکوت دموکرات‌های سنا برای کاخ سفید یک نفع پنهانی داشته باشد. این می‌تواند به کاخ سفید فضای لازم برای پیشرفت مذاکرات با ایران را بدهد. تعداد زیادی از دموکرات‌ها با سکوت خود، می‌گویند طرفدار تحریم‌ها نیستند. اما این را واقعا نمی‌دانیم. حتی اگر هم این طور باشد سکوت عمومی آشکار نشانه‌ای از این است که دموکرات‌ها در مورد سیاست‌های داخلی مذاکره با ایران بسیار محتاط هستند؛ حتی با وجود اینکه کاخ سفید بصورت بسیار علنی از دموکرات‌ها خواسته از لایحه حمایت نکنند و حتی با وجود اینکه اکثریت آمریکایی‌ها حامی توافق هسته‌ای هستند.

منبع: واشنگتن‌پست - 14 ژانویه 2014