شکایت از وزرا، ابزار فشار جدید تندروها

نویسنده
فیروزه متین

» ۲۸۶ بار احضار به مجلس در ۱۱۱ روز

در حالیکه حسن روحانی تاکنون در برابر ماجرای بی سابقه احضار وزرا به مجلس به بهانه های مختلف اعتراض خفیفی کرده است، روز گذشته نمایندگان افراطی ابتکار جدیدی را برای بالا بردن تنش بین قوه مجریه و قوه مقننه پیدا و اعلام کردند که از فرجی دانا “شکایت” خواهند کرد.

استفاده از ابزار شکایت، به عنوان اهرم فشار تازه مجلس در حالیست که خبرگزاری ایلنا دیروز آمار احضار وزرا به مجلس را ۲۸۶ بار در ۱۱۱ روز اعلام کرد؛ رقمی که تاکنون در اختلافات دولت های جمهوری اسلامی با مجلس سابقه نداشته است.

بنا به گزارش سایت “خبرآنلاین” دلیل دور جدید فشار بر فرجی دانا، بازگرداندن دانشجویان ستاردار به دانشگاه اعلام شده و سه نماینده مجلس تصمیم گرفته اند از وی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کنند.

جبار کوچکی‌نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات که یکی از طراحان این شکایت است، می گوید: “مطابق قانون اساسی نظارت بر کارهای وزرا بر عهده نمایندگان است و ما حق داریم در مواردی که شبه آور است سئوال کنیم. ما اسناد و اطلاعاتی را برای بازگرداندن دانشجویان ستاره دار خواستیم که متاسفانه وزیر تنها تعدادی از آنها را در اختیار کمیسیون گذاشت.رئیس هیات عالی گزینش در وزارت علوم اعلام کرد که مطابق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی نمی توانند پرونده ها را در اختیار ما بگذارند اما بعد از بررسی ما مشخص شد که چنین مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد.باید پرونده این دانشجویان بررسی و از طرف وزارت اطلاعات ما استعلام کنیم. این حق ماست که این موضوع را بررسی کنیم.باید وزیر علوم به افکار عمومی پاسخ دهد و نمایندگان در هیچ حوزه ای پنهان کاری نمی پذیرند. بنابراین ما بعد از تعطیلات مجلس این موضوع را رسیدگی می کنیم”.

شکایت از فرجی دانا در حالی صورت می گیرد که وی هنوز فرصت تغییر بسیاری از روسای دانشگاه ها را که در دوران محمود احمدی نژاد موجب ایجاد فضای خفقان در دانشگاه ها شده بودند پیدا نکرده است.

سیدمحمود نبویان، زهره طبیب زاده و جبار کوچکی نژاد سه نماینده ای هستند که این شکایت را در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرده اند.

نخستین بار مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این موضوع را در گفت و گو با ایرنا مطرح کرده و گفته بود: “در گذشته نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار و کسانی که از وزارت اطلاعات اخطار دریافت کرده بودند، برای تحصیل و تدریس در دانشگاه ها، از وزیر علوم برای ارایه توضیحاتی دعوت کرده بودند. در این جلسه قرار شد که برای بررسی این موضوع، پرونده آنها در اختیار نمایندگان قرار گیرد که در جلسه اول تعدادی از پرونده ها به نمایندگان داده شد و مابقی قرار بود در هفته های آینده در اختیار نمایندگان به صورت یک جا گذاشته شود. ولی رییس هیات عالی گزینش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توان پرونده ها را در اختیار نمایندگان قرار داد که پس از بررسی ها مشخص شد، چنین مصوبه ای در شورای انقلاب فرهنگی وجود ندارد. نمایندگان مجلس به دلیل ممانعت از اعمال حق نظارت نمایندگان مجلس توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وی شکایت کرده اند”.

در همین باره، خبرگزاری ایرنا در مطلبی نوشت:“این نخستین بار نیست که نمایندگان با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند، پیگیر موضوع بازگشت به تحصیل دانشجویان موسوم به دانشجویان ستاره دار می شوند.این موضوع از روزهای ابتدایی آغاز به کار فرجی دانا در وزارت علوم از سوی ۱۲ تن از نمایندگان پیگیری شد که معتقد بودند در میان دانشجویانی که به تحصیل بازگشته اند، افراد دارای محکومیت نیز دیده می شود. این سوال چند هفته پیش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور وزیر علوم بررسی شد اما در نهایت نمایندگان سئوال کننده اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشده اند.”

در ادامه این مطلب آمده: “داستان دانشجویان ستاره دار منحصر به دولت یازدهم نیست، این موضوع در دولت نهم و زمانی که محمدمهدی زاهدی رییس کنونی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وزیر علوم بود، از سوی رسانه ها پیگیری شد. زاهدی در دوره ای که تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت، با موضوع دانشجویان ستاره دار رو به رو بود؛ در سال ۸۵ در زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد داستان «دانشجویان ستاره دار» بر سر زبان ها افتاد که در کنار نام آنها ستاره ای حک شده بود. این موضوع آن زمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم بررسی شد و با وجود آن که مشخص شد دانشجویان ستار دار در این آزمون کسانی هستند که در فعالیت های دانشجویی از جمله انجمن های اسلامی فعال هستند، اما زاهدی وزیر وقت علوم تاکید داشت که «دانشجوی ستاره دار» وجود ندارد و حتی آن را میراث وزارت علوم دولت اصلاحات دانست. با گذشت سال ها از مطرح شدن موضوع دانشجویان ستاره دار در محافل سیاسی و دانشگاهی، این موضوع هنوز لاینحل مانده است و حتی در جریان مناظره ها و رقابت های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به یکی از موارد چالشی بین نامزدها تبدیل شد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دانشجویان و فضای دانشگاهی کشور در انتظار تحقق وعده های انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی مبنی بر ایجاد فضای امید و بازگشت آرامش به دانشگاه ها بودند”.

خبرگزاری رسمی دولت افزوده: “اکنون با گذشت حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت و مطرح شدن دوباره «دانشجوی ستاره دار» در فضای سیاسی و دانشگاهی کشور، این بار پای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به داستان دنباله دار دانشجویان ستاره دار باز شده است.کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که طبق قانون اساسی باید پیگیر شکایت آحاد مردم از طرز کار مجلس، قوه مجریه یا قوه قضاییه باشد، تاکنون تلاش کرده است تا با رعایت اصل بی طرفی، پیگیر این شکایت ها باشد؛ اکنون نیز انتظار می رود که این کمیسیون فارغ از جهت گیری های سیاسی، پرونده دانشجویان ستاره دار را بررسی کند تا برای همیشه موضوع دانشجوی ستاره دار خاتمه یابد”.

به نوشته سایت های اصلاح طلب، شکایت از وزرا درحالی در دستور کار تندروهای مجلس قرار گرفته که وزیران دولت یازدهم در دوره ۱۱۱ روزه (اول شهریور تا ۲۰ آذرماه ۹۲) به ۲۸۷ سئوال نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس پاسخ داده و بیش از یک هزار تذکر تا پایان آذر ماه دریافت کرده اند.