خامنه ای می داند در زندان ها چه خبرست؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین وضعیت ریحانه طباطبایی و سراج میردامادی

مادر ریحانه طباطبایی می گوید بازداشت این روزنامه نگار و احضارها و موج جدید فشارها بر روزنامه نگاران طی روزهای گذشته برای تحت فشار قرار دادن دولت حسن روحانی است. او که روز یکشنبه فرزندش را در زندان اوین ملاقات کرده خبر می دهد که این روزنامه نگار از نظر روحی در شرایط خوبی است ولی: “در این هفته فشارها و احضارها زیاد شده، من فکر می کنم می خواهند به اقای روحانی فشار بیشتر بیاورند. خود ریحانه هم همین اعتقاد را دارد،می خواهند فضا را سنگین تر کنند”.

همزمان خانواده سراج الدین میردامادی هم روز یکشنبه موفق شدند پس از ۴۲ روز برای اولین بار با این روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب ملاقات کنند. حسین میردامادی، پدر سراج الدین میردامادی در مصاحبه با “روز” میگوید که فرزندش از وضعیت روحی خوبی دارد و در جریان همه مصاحبه ها و مطالبی که در این مدت درباره او منتشر شده، هست.

آقای میردامادی توضیح می دهد: مادر، خواهر و برادر و همچنین خاله سراج با او ملاقات کردند. وارد زندان که شده اند آنها را سوار کرده و برده اند توی باغی در همان اوین وحدود یک ساعت توانسته اند با سراج ملاقات کنند. دستبند و این چیزها هم نبوده و می گفتند که رفتار ماموران خیلی خوب بوده. موهای سر سراج کوتاه شده اما ریش هایش خیلی بلند شده بود. گفته اصلا به او آینه نمی دهندکه صورت اش را ببیند. در جریان مقالات و مصاحبه های من هم بوده و گفته که نامه پسرش را هم به او گفته اند. متین در نامه ای نوشته بود که دلم برایت تنگ شده و خرگوش من هم دلش برای تو تنگ شده و … همین نامه را در فیس بوک مادرش منتشر کرده بودند که کارشناس زندان به سراج خبر داده. خود سراج گفته مصاحبه ها و اطلاع رسانی ها تاثیر خوبی داشته.

او می افزاید: سراج حرف زیادی نزده گفته نهج البلاغه به او داده اند و روزنامه اطلاعات می دهند. تلویزیون هم دارد و هر از گاهی موبایل خودش را می دهند که با خانواده اش تماس بگیرد. برای هواخوری او را با چشم بند می برند و یک همسلولی جدید برای او آورده اند. خودش گفته که از اول هم انفرادی نبودم و هم سلولی داشتم. هم سلولی اش هم ظاهرا از مجاهدین خلق است که ۲۷-۲۸ سال دارد و اتهامات خیلی سنگینی هم به او زده اند. نگران هم سلولی اش بود. اما پرونده خودش همین طور راکد مانده و حالا نمی دانیم چه می خواهند بکنند و از پشت پرده اطلاعی نداریم. الان ۴۲ روز است بلاتکلیف و زندانی است. پرونده اش روی میز است اما قاضی دست به پرونده هم نمی زند. نه دادگاه اش را تمام می کنند و حکم صادر می کنند، نه چیزی، همین طور راکد گذاشته اند و بدون حکم در زندان نگه اش داشته اند.

 سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و معاون ستاد انتخاباتی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی است. اوکه ۱۰ ماه پیش از فرانسه به ایران بازگشت، پس از بازجویی های مکرر روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد. آقای میردامادی پسردایی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است. پدرش که دایی آیت الله خامنه ای است و پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود که هیچ ارتباطی با خواهرزاده اش ندارد می گوید: یکی از بستگان با دفتر رهبری در ارتباط است، گفتم بپرس ببین اصلا این خبرها به او می رسد؟ اطلاع دارد؟ هرچند بعید می دانم خبر نداشته باشد اما می خواهم ببینم واکنش او چیست؟ آیا راضی است به این رفتارها؟ چون جلسه ای در فامیل داشتیم و می گفتند شاید خبرها را به ایشان نمی دهند؟ برای همین من گفتم سئوال کنند ببینند اصلا اطلاعات به ایشان ضعیف می رسد؟ یا نمی رسد؟ بعید می دانم البته. اما من قبلا هم به شما گفته ام و باز هم می گویم من نه درخواستی از ایشان می کنم نه خودم را سبک می کنم. پسر من راه خودش را خودش انتخاب کرده و پیش بینی هم می کرده و هزینه اش را دارد می پردازد. روحیه اش هم خیلی خوب است.

 اتهامات جدید به ریحانه طباطبایی

ریحانه طباطبایی اما روز شنبه و در پی احضار به دادسرای اوین بازداشت شده است. او پیش از این دو بار بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.مادرش به”روز” می گوید که روز شنبه به او اتهامات جدیدی تفهیم و قرار وثیقه صادر کردند اما بعد او را برای سپری کردن محکومیت قبلش به زندان بردند.

او توضیح می دهد: در زندان ریحانه را دیدم، روحیه اش خیلی خوب بود و مثل همیشه در حال خنده و سر به سر گذاشتن بقیه. هرچند که خودش هم انتظار نداشت او را برای محکومیت قبلی زندان ببرند. چون برای اتهام جدید احضارش کرده بودند اما آقایان تصمیم گرفتند حالا که تا آنجا رفته زحمت برگشت را نکشد و ببرند تو و حکم اش را بکشد!

به گفته مادر ریحانه طباطبایی، حکم این روزنامه نگار یک سال بود که در دادگاه تجدیدنظر به ۶ ماه تعزیری و ۶ ماه هم تعلیقی در ۴ سال تبدیل شد اما: حالا دیگر نمی دانم به چه صورتی خواهد بود بخصوص که ریحانه فعالیت سیاسی نداشت و مدتها بود که اصلا فعالیت اجتماعی می کرد اما باز پرونده جدید و اتهامات جدید و … که می بینید. مثلا سفر او به سیستان و بلوچستان شده مبنای اتهام در حالیکه سفر سیستان و بلوچستان اواخر سال ۹۲ و بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی بود. ریحانه یکسری کارهای اجتماعی انجام می داد و بیشتر در رابطه با بچه هایی که شناسنامه نداشتند؛ کار او صرفا اجتماعی و کمک به این بچه ها بود.

او می افزاید: بیشتر می خواهند نسبت به اقای روحانی، فضا را سنگین تر کنند. کارهایی که ریحانه کرده هیچ کدام جرم نیست و او خود نیز قبول ندارد. ریحانه واقعا کاری انجام نداده. هیچ ابهامی این وسط نیست. ریحانه فعالیت سیاسی نمی کرد، رو آورده بود به فعالیت های اجتماعی. منتقد بود اما کارشکنی نکرده و…

او در ادامه می گوید: آقای روحانی گفته بود که زندانیان سیاسی باید آزاد شوند و… حالا با این کارها می خواهند او را بی اعتبار کنند و به او فشار بیاورند. فقط هم ریحانه نیست این روزها احضار و بازداشت ها زیاد شده