ایران نیز به سرنوشت تونس و مصر دچار می شود

نویسنده

» شیمون پرز در مصاحبه با رادیو تلویزیون اسپانیا:

شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل در اشاره به اینکه شورش های مردمی کشورهای عربی به ایران نیز خواهد رسید اظهار داشت: “جمهوری اسلامی خطرناک ترین و ازنظر اخلاقی فاسدترین حکومتی است که می شناسم. دولت آن توسط مردم خود ایران سرنگون خواهد شد.”

او در زمان دیدار از اسپانیا طی مصاحبه ای با رادیو و تلویزیون اسپانیا به موج اعتراضات اجتماعی اشاره کرد که باعث سرنگون شدن حکومت های تونس و مصر شده و کم و بیش به طور غیرمستقیم بر شرایط ژئواستراتژیک منطقه تأثیر گذاشته است.

او گفت: “اگر ایران به مانند مصر شود، دیگر انقلابی در آن روی نخواهد داد، ولی اگر مصر مانند ایران می شد، اعتراضات همچنان ادامه پیدا می کرد. مردم بسیاری آماده اند تا جان خود را برای آزادی قربانی کنند. من فکر می کنم که آینده از آن دیکتاتورها نیست، و خشونت و نفرت نیز جایی در آینده نخواهند داشت. در گذشته هر کشور به مانند یک کشتی بود که می توانست جداگانه به راه خود ادامه دهد، ولی امروز ما همه در یک کشتی قرار داریم.”

او در مورد مبارک اظهار داشت: “آنچه که در حمایت از مبارک می توانم بگویم این است که او به مدت ۳۰ سال صلح را برقرار کرد. هر شخص دیگری به جز او در رأس حکومت مصر بود، وقوع یک جنگ اجتناب ناپذیر بود. او اشتباهاتی داشت، ولی باید منصف بود. حکمرانی بر مصری که رشد چشمگیری داشته ساده نیست.”

 

همه به دنبال غذا و آزادی

با این حال، رییس جمهور اسراییل امیدوار است که مصر از این پس به سوی آزادی گام بردارد و یک روند شفاف در گذار به دموکراسی اتخاذ کند، به طوری که “مردم مصر بتوانند هر کس را که می خواهند انتخاب کنند”.

پرز در ادامه می افزاید: “در مصر مردم به دنبال دو چیز اصلی بودند: غذا و آزادی. چیزی که اتفاق افتاد، اجتناب ناپذیر بود.”

پرز به بیانیه ای اشاره می کند که در آن گفته بود “اسلام و دموکراسی با هم سازگار نیستند”. او می گوید: “من فکر نمی کنم که اسلام در تضاد با دموکراسی باشد، ولی برخی از مسلمانان تبدیل به شخصیت هایی ضد دموکراتیک و متعصب شده اند که حاضر نیستند از حکومت های استبدادی خود چشم پوشی کنند. تا زمانی که نسبت به زنان تبعیض وجود دارد، استقرار دموکراسی امکان پذیر نیست.”

 

از روند ایجاد صلح سود می برند

شورش در کشورهای عربی به فلسطین نیز رسیده است. طی روزهای اخیر تظاهراتی در شهر رام الله در کرانه باختری روی داد که در آن خواستار کناره گیری دولت شدند.

او در ادامه افزود: “من معتقدم که جنبش های اعتراضی در جهان عرب می توانند در روند ایجاد صلح یک تأثیر مثبت داشته باشند. ما اکنون از راه حلی سخن می گوییم که به دو کشور و دو ملت مربوط می شود. این یک تحول بزرگ برای فلسطینیان خواهد بود.” پرز ۸۷ ساله معتقد است که این می تواند راه حلی برای درگیری های اسراییل و فلسطین باشد.

رییس جمهور اسراییل در پایان افزود که مایل است دوستی اسراییل با اسپانیا را استحکام بخشد و سوء تفاهمات را برطرف کند. او گفت “برخی فکر می کنند ما مخالف ایجاد تحول در خاورنزدیک هستیم، ولی این طور نیست”.

منبع: رادیو تلویزیون اسپانیا، ۲۱ فوریه