ایران نرخ پرواز های داخلی را تا هفتاد درصد افزایش داد

نویسنده

» گزارشی از فاکس نیوز

خطوط هوایی داخلی ایران به دلیل تحریم های نفتی و بانکی غرب نرخ بلیط های خود را تا هفتاد درصد افزایش می دهند.

به گفته حمیدرضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری  این افزایش نرخ برای جبران قیمت بالای سوختی است که از شرکت نفت خریداری می شود.

این بالاترین درصد افزایش قیمت بلیط هواپیما از دهه نود میلادی است. هواپیمایی ایران در سال های اخیر چندین بار قیمت خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده است. در ماه مه شرکت نفت ایران، قیمت سوخت را دوبرابر کرد. این اقدام بخشی از برنامه دولت در قطع یارانه‌های نفت و غذا بود که به دلیل تحریم‌های نفتی و سیستم بانکی، از سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود.

در گذشته، هواپیمایی کشوری اقلام وارداتی خود را با نرخ دلار ۱۲۲۶۰ ریال می‌خرید. در هفته‌های اخیر، دولت اقلام را با نرخ جدید وارد می‌کند که تقریبا دوبرابر نرخ قبلی است.

از ماه ژوئیه که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شد، ارزش ریال کم کم سقوط کرد. سیاستمداران ایران، دلیل سقوط ارزش ریال را تحریم‌های غرب می‌دانند اما دلیل اصلی آن سوء مدیریت دولت محمود احمدی‌نژاد است.

روز سه شنبه، نرخ یک دلار، برابر با ۳۱۰۰۰ ریال بود. در اواسط سال ۲۰۱۱ قمیت دلار ۱۱۰۰۰ بود. اوایل اکتبر دلار ناگهان به ۳۶۰۰۰ ریال رسد و در هفته‌های اخیر ۲۷۰۰۰ ریال خرید و فروش می‌شود.

در عین حال بیست نماینده مجلس لایحه‌ای را پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن ایران صادرات نفت خود به کشورهایی که نفت ایران را تحریم کرده‌اند، ۳۳ درصد کاهش بدهد.

مسعود میرکاظمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس از این لایحه حمایت می کنند و می گویند: “ما می توانیم در مقابل تحریم ها از نفت استفاده کنیم.”

این لایحه هفته آینده به بحث گذاشته می شود.

کشورهای زیادی از جمله چین، ژاپن، ترکیه، هند و کره جنوبی صادرات نفت خود از ایران را کاهش داده اند.

غرب به برنامه های اتمی ایران مشکوک است و می گوید که این برنامه برای تولید سلاح اتمی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته  برنامه های اتمی اش صلح آمیز و برای تولید برق و درمان سرطان است.

فاکس نیوز، شش نوامبر