برپا کردن چوبه دار در ملاء عام ادامه دارد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بیش از ۱۰ نفر دیگر اعدام شدند

بنا به اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، ده نفر در تهران به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام و بر اساس گزارش دیگر خبرگزاری‌های رسمی چهار نفر هم در شیراز در ملاء عام به دار آویخته شدند. دادسرای تهران می‌گوید از اعدام شدگان پایتخت “صد‌ها کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده بود.”

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه نسبت به اجرای احکام این افراد ابراز نگرانی کرده بود. سازمان حقوق بشر ایران هم در واکنش به اعدام‌های روز چهارشنبه از جامعه جهانی خواسته است نسبت به “این اعدام‌های غیرقانونی” واکنش نشان دهد.

افزایش آمار اعدام در ایران طی سالهای گذشته که اخیرا شدت گرفته از سوی بسیاری از کشور‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر محکوم شده است.

 

چهار نفر دیگر در آستانه اعدام

دادسرای عمومی و انقلاب تهران با انتشار بیانیه‌ای در مورد اعدام ده نفر به جرایم مربوط به مواد مخدر در بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که احکام اعدام این افراد به تائید دادستانی کل کشور هم رسیده و “به موقع” به اجرا درآمده‌است. در این بیانیه بر خلاف رویه معمول گزارشهای رسمی مربوط به به مجازات اعدام، اسامی و مشخصات زندانیان اعدام شده هم آمده است.

مسئول رسیدگی به این پرونده، شعبات مختلف دادگاه انقلاب و عمومی تهران بوده و بر اساس بیانیه این نهاد قضایی پرونده این افراد با حضور نمایندگان دادستان و وکلای محکومان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

همزمان خبرگزاری مهر در خبری جداگانه از اعدام چهار نفر به جرایم مشابه در شیراز خبر داده است.این خبرگزاری اما تنها اسامی اختصاری اعدام شدگان را اعلام کرده و نوشته است که این چهار نفر به ترتیب به جرم نگهداری، مشارکت در حمل و نگهداری، مشارکت در حمل، و حمل و نگهداری بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از انواع مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

این چهار نفر به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس در میدان “کوزه‌گری” شیراز و در ملاء عام اعدام شده‌اند.

 

اعدام در ملاء عام از جمله ویژگی هایی است که ایران و چند کشور دیگر را از بقیه کشورهای اعدام کننده دنیا متفاوت کرده است.

مسئولان قضایی استان فارس همچنین از اجرای حکم اعدام ۴ نفر دیگر از حاملان، توزیع کنندگان و قاچاقچیان عمده مواد مخدر در زندان عادل آباد شیراز و یکی از شهرستان‌های استان در آینده نزدیک خبر داده اند.

حدود دو هفته پیش از این اعدام‌ها، در اول آبان ماه نیز ده نفر دیگر به جرم قاچاق مقادیری تریاک و شیشه در تهران اعدام شدند.

اجرای احکام این ده نفر با اعتراض‌های بین المللی تندی روبرو شد. سازمان‌های زیادی از جمله سازمان عفو بین الملل خواهان تخفیف مجازات سعید صدیقی و نه نفر دیگر شده بودند؛ تقاضاهایی که نادیده گرفته شد.

 بعد از اجرای حکم اعدام‌ها، سازمان دفاع از حقوق بشر ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اعدام‌ها به دلیل استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و نبود یک دادرسی عادلانه بر اساس استانداردهای بین المللی، غیر قانونی محسوب می‌شوند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به همراه دو گزارشگر ویژه دیگر قبل از اعدام‌ها از مقامات جمهوری اسلامی خواهان توقف احکام این افراد شده بود.

سازمان ملل متحد و ‌اتحادیه اروپا هم جداگانه به اجرای احکام اعدام در ایران اعتراض کردند.

 

۳۴۴ اعدام در ۹ ماه

به دلیل جایگاه بالای ایران در میان بزرگ‌ترین کشورهای مصرف کننده مواد مخدر در جهان، تعداد زیادی از افرادی که مبادرت به تجارت این مواد می‌کنند بازداشت، زندانی و در موارد زیادی با مجازات اعدام روبرو می‌شوند.

در قوانین مجازات اسلامی، علاوه بر احکام مرگ در قصاص، برای محکومانی که به اتهاماتی نظیر قاچاق مقادیر مشخصی از مواد مخدر، تجاوز، زنای محصنه، رابطه جنسی میان همجنسگرایان مرد (لواط)، شرب خمر در نوبتهای متعدد، سرقت مسلحانه و ارتداد، دستگیر می‌شوند، مجازات مرگ پیش بینی شده است.

ایران همچنین یکی بزرگ‌ترین کشورهای اعدام کننده در جهان است. متوسط اعدام در ایران در سال ۲۰۱۱، بیش از دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار داده است.

بر اساس آمار بیش از ۸۰ در صد از ۶۷۶ نفر اعدام شده دراین سال، به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند.

احمد شهید، گزارش ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحدر در امورد ایران هفته گذشته گفته بود طی هشت ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ مورد اجرای مجازات مرگ در ایران ثبت شده‌ اما گفته می شود به علت محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی در اطلاع رسانی اعمال می‌کند تعداد این افراد از آمار فعلی بیشتر است.

در گزارش آماری جداگانه‌ای سازمان عفو بین الملل در ماه اکتبر گزارش داد که طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی حدود ۳۴۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بیشتر آن‌ها مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده‌است.

مراکز پزشکی و آماری ایران در هفته‌های گذشته اعلام کردهاند که در ایران بیش از دومیلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند، در حالی که وزیر بهداشت به تازگی گفته با درنظرگرفتن خانواده‌های معتادان، ۵ تا ۱۰ میلیون نفر در ایران، درگیر معضل اعتیاد هستند.