چگونه ایران و قطر، حماس را تقویت می کنند

نویسنده

» مقاله ای از فورمیکه

کلودیا مارتینو

 

حماس نه تنها خود را بازسازی کرده است بلکه به لطف پول های ایران و سرمایه گذاری قطر، توان موشکی خود را بالابرده است.

ترور احمد الجباری ، رئیس شاخه نظامی حماس و مسئول روابط حماس با ایران و مصر، یک اقدام غیر منتظره بود. در واقع کشتن هدفمند، یکی از راهکار های اسرائیل برای تضعیف گروه ها و دولت هایی است که دشمن این کشور تلقی می شوند: از میان برداشتن شاهرگ های حیاتی سازمان ها و کشورهای دشمن ( مانند قتل دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲) با هدف دوری از حمله نظامی و عملیات زمینی در این کشور ها صورت می گیرد.

یک چیز مسلم است: ترور الجباری در روز ۱۴ نوامبر هیچ ربطی به پرتاب موشک های دوربرد و میانبرد از غزه به اسرائیل ندارد و این چیزی است که دولت ناتنیاهو می خواهد به افکار عمومی القا کند. در واقع مسئله بر می گردد به دو عملیات جداگانه و مستقل. اسرائیل مدت ها بود که قصد داشت الجباری را ترور کند زیرا وی یکی از کاندیدا های بالقوه، مشعل که در تبعید بسر می برد، برای مقام رئیس دفتر سیاسی حماس بود. بنابراین عملیات ترور الجباری به قصد تضعیف حماس برنامه ریزی شده بود ضمن اینکه وی یکی از افرادی بود که در ربودن گیلاد شالیت و سپس آزاد کردن وی در برابر آزادی هزار زندانی فلسطینی، نقش موثری داشت. عملیاتی که الجباری به یمن آن به شهرت بسزایی در فلسطین و جهان عرب رسید. دقیقا به همین دلیل بود که وی در منطقه ای امن بسر می برد تا اینکه توافق بر سر شالیت با موفقیت انجام شد و الجباری چهره مهمی شد که اسرائیل باید در مقابل، اقدام می کرد.

عملیات ستون دفاعی کاملا به قتل الجباری مربوط بود، زیرا اسرائیل می دانست که فردای قتل وی، حماس مناطق مرزی را موشک باران می کند و باران موشک و راکت را بر سر ساکنان اشکلون می ریزد. نکته جالب توجه افزایش تعداد موشک های حماس و اینکه این گروه از نسل جدید موشک ها نسبت به سال ۲۰۰۸ استفاده کرد، بود. از سال ۲۰۰۸، حماس، به لطف ایران و سرمایه گذاری قطری ها ( که تنها بخشی از این سرمایه صرف مدرسه سازی و زیرساخت های نوار غزه شد) توان موشکی خود را افزایش داد.

این زیر ساخت ها شامل ۱۴۰۰ تونلی می شود که غزه را به منطقه سینا متصل می کند. موشک های جدید دارای همان توانمندی هستند که مدت ها بود اسرائیل از آن واهمه داشت و قادر هستند که به شهر های مهمی مثل تل آویو و اورشلیم برسند. واضح است که مسئله تا چه اندازه موجب نگرانی اسرائیلی ها خواهد بود زیرا تل آویو موتور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسرائیل است.

فورمیکه، 26 نوامبر