کاهش وزن به ۴۳ کیلو

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از اعتصاب غذای نسرین ستوده

تهران - همسر نسرین ستوده ، وکیل زندانی طرفدار حقوق بشر در یک مصاحبه تلفنی گفته است که او در جریان اعتصاب غذا وزنش به ۹۵ پوند (۴۳ کیلو) رسیده است. اعتصاب غذای نسرین ستوده ادامه دارد و وارد روز چهل و دوم شده است.

نسرین ستوده چهره ای شناخته شده در دفاع از دگر اندیشان ایران است، سال گذشته وی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به تحمل شش سال حبس در پشت میله های زندان و همچنین یک دهه ممنوعیت از فعالیت های حقوقی محکوم شد.

گروه های مدافع حقوق بشر حکم زندان را تلاشی از سوی حاکمیت برای متوقف کردن فعالیت های وی توصیف می کنند. پیش از دستگیری، ستوده علیه اعدام اعلام نشده یکی از موکلان خود موضع گیری کرده بود.

نسرین ستوده که در زندان اوین به سر می برد ، در واکنش به ممنوع الخروج شدن شوهر و دختر ۱۲ ساله اش دست به اعتراض زده است. فرزندان وی همچنین از حضور در آغوش مادرشان در روزهای ملاقات در زندان منع شده اند. نسرین ستوده در ماه اکتبر وارد اعتصاب غذا شد.

رضا خندان همسر وی در یک مصاحبه تلفنی گفت: “در طی ۴۲ روز اخیر او فقط محلول آب نمک و آب قند مصرف کرده است.” در آخرین ملاقاتی که خانواده اش با وی داشته اند وزن او به حدود ۹۵ پوند رسیده است: “تا الان او احتمالا وزن بیشتری از دست داده است.”

شوهرش گفته است مقامات زندان برای مجازات وی به دلیل اعتصاب غذا، ۱۷ روز وی را در زندان انفرادی نگهداری کرده اند اما هفته گذشته به بند نسوان بازگردانده شده است.

خندان از مقامات زندان به خاطر ندادن اجازه ملاقات هفتگی به خانواده این وکیل زندانی - آنچنان که معمولا مجاز است- گلایه کرده. بنیاد هلندی “وکلا برای وکلا” روز دوشنبه با ارسال نامه ای به سفارت ایران در هلند نسبت به سلامت رو به وخامت نسرین ستوده هشدار داد.

فون ون دین بیسن رئیس این بنیاد گفته است: “در وهله اول جای وکلای مدافع حقوق بشر در زندان نیست. و تحت هر شرایطی آن ها باید از درمان معقول و یکسان با هر زندانی دیگری برخوردار باشند.”

خندان به همراه پسر کوچک و خواهر زنش روز سه شنبه با نسرین ستوده ملاقات کرده اند. علیرضا میریوسفی ، سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل هفته گذشته به PBS Newshour گفته بود که ستوده “از تمام حقوق زندانیان از جمله حق دسترسی به وکیل بر اساس قوانین و مقررات جاری برخوردار بوده است.”

در مقابل گروه های مدافع حقوق بشر گفته اند ستوده در میان دسته ای از وکلا، فعالین و روزنامه نگارانی قرار دارد که از حق ملاقات منظم با خانواده خود محروم بوده اند. این گروه ها ماه گذشته در یک بیانیه مشترک هچنین اعلام کردند بسیاری از محکومان از حق دسترسی به مراقبت های پزشکی کافی محروم بوده اند. در همین راستا پاییز امسال ۹ زندانی زن دیگر در اعتراض به سو رفتار نگهبانان زندان دست به اعتصاب غذا زدند.

منبع : لس آنجلس تایمز – ۲ ۶ نوامبر