بمباران مجازی ملک عبدالله و اوباما

نویسنده
نیما فرح آبادی

» توسط ایرانی‌ها و در دفاع از خلیج فارس

ایرانی های سراسر دنیا، ظرف 48 ساعت گذشته صدها هزار نظر در دفاع از خلیج فارس و مالکیت و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در صفحات فیسبوک پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور آمریکا منتشر کردند.

آنها در کامنت های پرشمار خود که اغلب به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نوشته شده، بر نام تاریخی خلیج فارس تاکید کرده و جزایر سه گانه این آبها را جزو همیشگی تمامیت سرزمینی ایران عنوان کرده اند.

صفحه منتسب به ملک عبدالله بن عبدالعزیز بیش از 35 هزار عضو در فیسبوک دارد. این صفحه نیمه شب شنبه ظاهرا به دلیل حمله گروهی ایرانی ها به آن از دسترس خارج شد. در عین حال صفحه رسمی کاخ سفید در فیسبوک نیز با بیش از یک میلیون و 340 هزار عضو شاهد هزاران کامنت از طرف کاربران ایرانی بود که با انتقاد از رئیس جمهور آمریکا از اوباما می خواستند، حمایت دولت ایالات متحده از امارات متحده عربی را متوقف کند.

به نظر می آید که ایرانی هایی که در این دو صفحه نظر داده اند، هم از طرفداران حکومت جمهوری اسلامی و هم از مخالفان حکومت هستند که بر سر دفاع از تمامیت ارضی ایران و خلیج فارس متحد شده اند.

به دنبال سفر ۲۳ فروردین‌ماه محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، تنش لفظی میان امارات و ایران آغاز شد که به دنبال آن شورای همکاری خلیج فارس نیز سفر رئیس جمهور ایران به این جزیره را محکوم کرد و آن را “تحریک‌آمیز”خواند.

وزیر امور خارجه این کشور، ایران را “اشغالگر” ابوموسی و دو جزیره دیگر تنب کوچک و بزرگ خواند و سفر احمدی نژاد به قسمتی از خاک ایران را “نقض حاکمیت امارات بر سرزمین خود” خواند.

شیخ زاید بن آل نهیان در موضعی دیگر هشدار داد که اختلاف بر سر جزایر خلیج فارس امنیت جهانی را تهدید می کند.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با تاکید بر اشغالگر بودن ایران، هشدار داد که “عواقب خطرناکی در انتظار” این کشور است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به ایران هشدار دادند که “هر گونه خشونت نسبت به امارات، همانند اعمال خشونت به همه اعضای شورای همکاری خلیج {فارس} است.”

این شورا همچنین سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را اقدامی “تحریک آمیز” خواند.

عربستان سعودی نیز در همراهی با امارات، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را “تجاوز آشکار به حق حاکمیت امارات متحده عربی” خواند.

کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) به ریاست ملک عبدالله، پادشاه این کشور تشکیل جلسه داد. یکی از موضوعات این جلسه بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی بود.

در واکنش، وزارت خارجه ایران اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعلق جزایر سه‌گانه به ایران امری غیرقابل مذاکره است و فرمانده نیروی زمینی ارتش هم از اقدام نظامی برای حل این مسئله در صورت شکست دیپلماسی خبر داده است.

از دیگر سو نیز گزارش‌ها حاکی است که امارات و عربستان سعودی در اعتراض به سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی به شورای امنیت نامه نوشته‌اند و آسوشیتدپرس می‌گوید که عربستان سعودی در این نامه از عنوان «خلیج عربی» استفاده کرده است.

در برابر این ادعا، دولت های مختلف در ایران همواره تاکید کرده اند که بر اساس اسناد و مدارک تاریخی بین المللی، جزایر سه گانه خلیج فارس متعلق به ایران بوده، هستند و خواهند بود.

جمهوری اسلامی می گوید حاضر نیست درباره مالکیت و حاکمیت بر این جزایر با هیچ دولتی مذاکره کند اما حاضر است بر سر رفع سوءتفاهم ها با امارات درباره نحوه اداره مشترک جزیره ابوموسی گفت و گو کند.

فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز تاکید کرده اند که ارتش و سپاه ادر برابر هرگونه تهدید خارجی به شدت ایستاده اند و نسبت به تهدید تمامیت ارضی ایران هشدار داده اند.

مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در دو موضع جداگانه بر “تعلق ثابت، لایتغیر و غیر قابل مذاکره” جزایر سه گانه خلیج فارس به ایران تاکید کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه و 225 نماینده مجلس روز گذشته تصریح کردند که سه جزیره تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی، جزئی جدایی ناپذیر از “تمامیت ارضی ایران” هستند.

ایرانی ها در سراسر جهان پیش از این نیز در مواقعی که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اقدام به تحریف نام این خلیج کرده یا ادعا کرده اند که مالکیت جزایر ایرانی با امارات متحده عربی است، با یکدیگر متحد عمل کرده اند.

 

اف 22 های آمریکایی در امارات

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که نیروی هوایی آمریکا به تازگی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های خود در را در پایگاه الظفره ابوظبی مستقر کرده است.

در واکنش به استقرار جنگنده‌های اف- ۲۲ آمریکایی در “امارات”، یک عوض کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید کشورهای عربی از اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای با موفقیت همراه شود، نگران هستند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن آنکه به مقام‌های ایرانی هشدار داد، “در زمین امارات بازی نکنند” این نقل و انتقال‌های نظامی را بی‌ارتباط با ادعاهای امارات درباره ابوموسی ندانست.
این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: “کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی را دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.”

وی افزود: “واقعیت این است که کشورهای عربی در شرایط کنونی که ایران و ۱+۵ گام‌های اولیه را در راستای دیپلماسی برداشته‌اند، از این موضوع به شدت نگران هستند.”
فلاحت پیشه تاکید کرد: “در طول تاریخ مناسبات خارجی ایران هر وقت ایران سعی کرده با کشورهای غربی، آمریکا یا کشورهای اروپایی وارد فاز مذاکره شود بلافاصله کشورهای عربی سعی کردند مشغله‌ای را مطرح کنند؛ موضوعی که از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی مشخصا بر اساس جزیره ایرانی ابوموسی شکل گرفت. اکنون هم همزمان با نشست استانبول و معرفی بغداد به عنوان محل نشست بعدی، ‌این مباحث توسط برخی کشورهای عربی و مشخصا امارات مطرح شده است.”