تبلیغات انتخاباتی یا جنگ قدرت؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جنگ لفظی شاخه های جناح راست

با نزدیک شدن به مرحله دوم انتخابات مجلس نهم و هم‌زمان با تهدید یک عضو جبهه پایداری مبنی بر “رو کردن” دست برخی از “اشخاص و باندها”٬ دبیرکل حزب موتلفه خبر از پاسخ به “تخریب‌های” این گروه داده است. این جنگ لفظی بدون اشاره به نام ها و تنها با تهدید همراه است.

در روزهای گذشته٬ دو شاخه جناح راست جبهه پایداری - نزدیکان مصباح‌یزدی و حامیان احمدی‌نژاد - و جبهه متحد اصول‌گرایان - نزدیکان مهدوی‌کنی و اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد - یکدیگر را مورد حمله قرار داده‌اند.

در یکی از آخرین موارد از این دست٬ خبرگزاری مهر٬ وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی٬ نامه  عده ای از دانشجویان دانشگاه امام صادق را منتشر کرد که در آن انتقادات تندی نسبت به مصباح‌یزدی انجام شده بود.

این دانشجویان در نامه خود نوشته بودند که جبهه پایداری٬ مصباح‌یزدی را قائم مقام ن سیدعلی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی می دانند.

انتشار این نامه اما با واکنش تند یکی از سایت‌های حامی جبهه پایداری مواجه شد. سایت بی‌باک نیوز٬ در یادداشتی که در همین زمینه منتشر کرده٬ جبهه متحد اصول‌گرایان را گروهی نامید که می‌خواهد با “خدعه ونیرنگ و فریب” وارد مجلس شود. نویسنده این یادداشت همچنین اعضای این جبهه را متهم به “کوته فکری و ساده‌لوحی” کرده و از مصباح یزدی با عنوان “بزرگ‌ترین ومحبوب‌ترین، معلم و مبلّغ واسوه دین‌داری و ولایت‌پذیری” یاد کرده است.

نویسنده این یادداشت اضافه کرده: “جریانی که شرم را خورده وحیا را قی کرده، با فراموش کردن این واقعیت، که اگر امروز حیات وشهرتی دارند، اگر امروز به نون ونوایی رسیده، اگر امروز می تواند در رسانه ها قلم بزند، واگر چند ساعتی در صفحه تلویزیون ظاهر شده، اگر چند صباحی در پست مدیریتی خرد یا کلان به کرسی ریاست تکیه زده اند، واگر پیش خود احساس میکند که آبرویی دارند؛ همه و همه را، از نام جمهوری اسلامی ودر سایه ولایت فقیه ودر پرتو فداکاریهای روحانیت معزز، از جمله بدنبال از خودگذشتگی ها وایثارگریهای بزرگانی چون آیت الله مصباح یزدی وشاگردان خلف این علامه ولایتمدار، داشته وجمع آوری نموده اند، به دلیل بی بصیرتی واینکه از حق وحقیقت فاصله گرفته اند و بنده دنیا ودلار ودینار شده اند، با خدا وولایت وامت ولایت مدار ایران اسلامی؛ بدترین معامله ممکن را انجام داده اند”.

در پاسخ به موارد این‌چنینی٬ مجتبی توانگر٬ مسوول روابط عمومی جبهه متحد اصولگرایان گفت که جبهه پایداری از اسناد و مدارک مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تخریب رقبای خود استفاده می‌کند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی زیر نظر روح‌الله حسینیان٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس هشتم و عضو جبهه پایداری٬ اداره می‌شود.

توانگر اضافه کرده که جبهه متحد به زودی “جزوه ۲۰۰ صفحه‌ای از دروغ و تهمت‌های جبهه‌های پایداری” را منتشر خواهد کرد که شامل “تمام تخریب‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌هایی که گروه پایداری علیه سایر نیروهای انقلاب” خواهد بود. وی اضافه کرده که “تحلیل محتوای دروغ‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌هایی که از مواضع گروه پایداری احصاء شده٬ نشان می‌دهد کاملا از جنس تخریب‌های جریان انحرافی است”.

در روزهای گذشته یکی از مسئولان تلویزیون اینترنتی “پایداری” گفته بود که این تلویزیون در روز‌های آینده با پخش برنامه‌هایی “صریح و متفاوت” دست “برخی اشخاص و باند‌ها” را رو خواهد کرد: “در روزهای آینده سعی می‌کنیم تا بیش از این دشمنان نظام را عصبانی کنیم”

تلویزیون اینترتی پایداری هفته گذشته با پخش یک سخنرانی از محمدتقی مصباح‌یزدی فعالیت خود را آغاز کرده است.

در واکنش به سخنانی از این دست٬ محمدنبی حبیبی٬ دبیرکل حزب موتلفه٬ گفت: “ما چند ماه سکوت کردیم اما بعد تصمیم گرفتیم برای یک بار در پاسخ به اتهامات و تخریب‌ها حرف‌های خود را بیان کنیم. اما اگر قرار باشد دوباره تخریب‌ها ادامه یابد، دیگر سکوت نخواهیم کرد”.

در همین حال سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ اعضای جبهه متحد اصول‌گرایان را متهم کرده است که اقدام به انتشار جزوه‌ای در نمازجمعه تهران برای تخریب جبهه پایداری کرده‌اند.

رجانیوز نوشته است که این شب‌نامه “حاوی تندترین تخریب‌ها علیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی و اعضای آن توزیع شد که به شیوه نامه هتاکانه‌ای تنظیم شده بود که چند روز پیش خطاب به علامه مصباح یزدی منتشر شد، و برخی نشانه‌ها نیز از وجود ردپای طراحان آن نامه هتاکانه در این پروژه تخریبی حکایت دارد”.

اعضای جبهه پایداری٬ در دور اول انتخابات مجلس نهم از ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان خودداری کردند. آن‌ها به حضور افرادی چون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف در این جبهه اعتراض داشتند. ناصر سقای‌بی‌ریا٬ از اعضای جبهه پایداری اکنون اعلام کرده است که اعضای این جبهه برای عدم ریاست علی لاریجانی در مجلس نهم به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود آن‌ها تمایل دارند غلام‌علی حدادعادل مجددا به سمت ریاست مجلس برگزیده شود.

وی در این زمینه گفته است: “جبهه پایداری بر عدم ریاست لاریجانی بر مجلس نهم اتفاق نظر دارد و به اجماع رسیده است”.