پنج مورد آزادی، ادامه بازداشت ها

نویسنده
آکام مکری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

در حالیکه دیروز چهار تن از زندانیان آزاد شدند و یک نفر دیگر به مرخصی آمد، برخی از زندانیان از انفرادی به سلول های چند نفره منتقل شدند، پرونده شماری از زندانیان به دادگاه تجدید نظر ارسال شد و برخی از زندانیان هم پس از چند ماه توانستند با خانواده هایشان ملاقات داشته باشند. همزمان، احضارها و بازداشت ها و محکومیت ها هم ادامه داشت.

 

آزادی و یک مرخصی

شهاب الدین طباطبایی با تودیع وثیقه 500 میلیونی به مرخصی پنج روزه آمد. همچنین پریسا کاکایی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه و نازنین حسن نیا از زندان اوین آزاد شدند.

 

16 سال حبس و 6 میلیارد جزای نقدی

سایت کلمه خبر داد حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت به تحمل 16 سال حبس تعزیری و پرداخت 6 میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

گفته شده  حمزه کرمی “هنگام ابلاغ این حکم به کرمی وی تعادل خود را از دست داده و حالش  بسیار بد شده است”.

وکیل این زندانی هنوز این اخبار را تایید یا تکذیب نکرده است.

 

تجدیدنظر خواهی خانجانی، لیلاز و کاظمی

وکیل مدافع جهانبخش خانجانی، سعید لیلاز و شاپور کاظمی از تجدید نظرخواهی در مورد پرونده سه موکلش خبر داد.

سید محمود علیزاده طباطبایی به ایسنا گفت: “بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، جهانبخش خانجانی در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و در مورد اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که در مهلت قانونی نسبت به حکم دادگاه بدوی اعتراض و درخواست تجدیدنظر خواهی را اوایل هفته آینده به دادگاه ارایه خواهیم کرد”.

او همچنین در مورد پرونده شاپور کاظمی خاطر نشان ساخت: “اعتراض به رای صادره برای شاپور کاظمی، پرونده وی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است”.

آقای علیزاده در مورد پرونده سعید لیلاز هم گفت که پرونده وی به شعبه 54 ارسال شده و افزود:

“منتظر اعلام نظر دادگاه تجدید نظر هستیم”.

 

انتقال عربشاهی به بند عمومی و نظر آهاری به سلول دو نفره

به گزارش کلمه، مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت که نزدیک به ۶۰ روز است در بازداشت به سر می برد به بند عمومی منتقل شده و گویا بازجویی های وی نیز به پایان رسیده است.

همچنین شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر نیزطی تماسی به خانواده اش خبر داد که پس از 60 روز از انفرادی به یک سلول دو نفره منتقل شده است.

 

دیدار بدرالسادات مفیدی با خانواده

روزنامه اعتماد هم اعلام کرد که بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران، روز گذشته برای دومین بار پس از بازداشت توانست با خانواده اش ملاقات کند.این در حالی است که این روزنامه نگار زندانی بیش از یک ماه و 20 روز است هنوز نتوانسته با وکیلش ملاقات داشته باشد.

مسعود آقایی، همسر بدرالسادات مفیدی که او هم در زندان بسر می برد، تا کنون دیداری با خانواده اش نداشته است.

 

وضعیت ناگوار خانواده رضا عارفی

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری در وبلاگ شخصی خود از حال وخیم روحی و جسمی همسر امیررضا عارفی، جوانی که به جرم عضویت در انجمن پادشاهی حکم اعدامش صادر شده است خبر داد.

او نوشته است:‌ “امشب هیچ کس حال همسر مادر امیر رضا عارفی را ندارد. یک ساعت پیش به دفترم مراجعه کردند. هیچ حرفی برای گفتن نداشتم. نمی توانستم بگویم حالتان چطور است. جو بسیار سنگینی در دفتر کارم ایجاد شده بود. زینب همسر امیر ضا معروف به پیمان عهد بسته بود که در کنار همسرش تا آخر عمر زندگی کند. ولی حالا خبر صدور حکم اعدام پیمانش را می شنود. هیچ کس حال او را ندارد. روزانه یک مشت قرص خوراک صبحانه و ناهار و شامش شده است. نمی توانست حرکت کند. لنگان لنگان وارد اتاق کارم شد. نمی توانستم آنها را ببینم. خبر صدور حکم اعدام را هم نمی توانستم بدهم. مجبور شدم از طریق پیام کوتاه برایشان بنویسم که

«متاسفانه امیررضا عارفی به اعدام محکوم شد و در ظرف بیست روز اعتراض خواهم کرد.” همسر و مادرش روی صندلی جلوی چشمانم نشستند. دقایقی همه جا سکوت بود. یاد مراسم ترحیم افتادم که فامیل و دوستان و آشنایان نمی توانستند به صورت عزادار نگاه کنند. همسر پیمان گفت آقای مصطفایی چه شده؟ یعنی می شود؟ چند درصد احتمال می دهید که پیمان را اعدام نکنند. یعنی… بعد هم گریه و گریه و گریه… دست و پای زینب از ترس اعدام همسرش می لرزید. او می گفت چطور خبر اعدام پیمان را به وی بدهیم. امروز برای من روز وحشتناکی بود و می دانم امشب برای خانواده پیمان وحشتناک تر از همیشه است. امیدوارم این جوان ایرانی از اعدام به هر نحوی که شده رها شود و به جامعه بازگردد. خدایا کمکش کن….