افزایش قیمت مسکن، محصول تحریم است

نویسنده
حسین محمدی

» معاون وزیر راه و شهرسازی:

هم‌زمان با افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و بالا رفتن نرخ ارز، مسوولان دولت خبر از آن داده‌اند افزایش تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز، باعث بالا رفتن قیمت مسکن در تهران شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، دلیل بالارفتن قیمت مسکن در سال ۱۳۹۱ را افزایش قیمت ارز و سکه، تحریم اقتصادی و حذف یارانه‌ها اعلام کرده است.

ابوالفضل صومعلو به خبرگزاری مهر گفته است از شهریور ماه سال گذشته “تحریم اقتصادی با برهم ریختن جو روانی بازار” باعث “افزایش حبابی” قیمت سکه و ارز شد که این موضوع بر قیمت مسکن تاثیر گذاشت. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هم قیمت مصالح ساختمانی را بالا برد.

هم‌زمان خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته است که قیمت هر متر خانه مسکونی در شهر تهران، در پاییز ۱۳۹۱ نسبت به سال قبل، به طور متوسط یک و نیم برابر شده است. قیمت زمین و خانه‌های کلنگی هم به طور متوسط در همین مدت، حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. پیش از این اعلام شده بود که نرخ مسکن در تهران به طور متوسط متری ۹۸۰ هزار تومان بوده است.

روز شنبه گزارش تازه‌ای از مرکز آمار ایران در خبرگزاری مهر منتشر شده که حکایت از افزایش زیاد قیمت زمین در تهران دارد. این گزارش می‌نویسد که قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران در پاییز ۹۱ نسبت به فصل قبل ۷۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۱/۹ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: “متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در تهران در پاییز ۹۱ نسبت به پاییز ۹۰ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۹ هزار و ۴۳۴ ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۷۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۱/۹ درصد افزایش داشته است”. 

 همچنین متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۲ هزار و ۸۲۰ ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۱۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۲/۸ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران بیش از ۱۵۸ هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۵/۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۳/۵ درصد افزایش داشته است.

دی‌ماه گذشته محمد فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس، هشدار داده بود که احتمال افزایش قیمت خرید و فروش و اجاره‌بهای مسکن تا پایان سال ۹۱ وجود دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر تورم در بازار مسکن ایران بیش از نرخ تورم کلی است، فقدان برنامه‌ریزی را موجب رشد نقدینگی در بازار مسکن و بروز تورم بیشتر در آن بر شمرد.

پیش از وی، احمد توکلی، از اصولگرایان منتقد دولت و از چهره‌های اقتصادی مجلس، برنامه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد برای مسکن را از جمله دلایل ایجاد التهاب در بازار مسکن دانست و مهرماه گذشته در این زمینه گفت: “برای ساخت مسکن‌های مهر ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت شده است و نقدینگی آن در جامعه در بخش بازار سکه و ارز نشان داد”.

از سوی دیگر علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به بحران مسکن گفته است: “در دولت نهم و دهم بیش از چهار میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است که بیش از نیمی از آن‌ها به متقاضیان تحویل داده شده است. یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد دیگر هم امسال به پایان می‌رسد. ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد اما تعداد خانوار‌ها ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار است. خانه به اندازه کافی است اما سوداگری باعث سودهای کلان در بخش مسکن شده است.

در تحولی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از بررسی آثار و تبعات قیمتی تغییرات نرخ ارز بر شاخص قیمت (هزینه) تولیدکننده در اقتصاد ایران نوشت: “دلار ۳۵۰۰ تومانی هزینه تولید را ۳۷ درصد افزایش می‌دهد”.

گزارش مرکز پژوهش‌ها در حالی منتشر شده که بنا به گزارش‌ها، دولت توزیع ارز مرجع را قطع کرد و به این ترتیب رسما ارز پول ملی نسبت به دلار آمریکا حدود سه هزار تومان شد. به گفته مخالفان به این ترتیب دولت کسری بودجه خود را پنهان می‌کند و برای خرده خرج‌های پایان دوره هم مبلغی زیاد می‌آورد. از آن زمان تاکنون واردات با ارز مبادله‌ای با نرخی حدود ۲۵۰۰تومان انجام شده است.