بازرسان نشت
هسته ای را بررسی کنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس بعد از زلزله بوشهر

وقوع زلزله هفته گذشته در نزدیکی نیروگاه بوشهر، باعث نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس بابت احتمال نشت مواد هسته‌ای شده و شورای همکاری خلیج فارس از بازرسان بین المللی خواسته تا وضعیت نیروگاه هسته ای بوشهر را پس از زلزله اخیر بررسی کنند. آنها مدعی اند که جمهوری اسلامی این نگرانی ها را درک نمی کند.

این در حالی است که پیش از این روسیه اعلام کرده بود در هنگام زلزله بوشهر، نیروگاه تعطیل بوده و مشکلی ندارد. مسوولان سازمان انرژی اتمی هم خبر از آن داده‌اند که نیروگاه بوشهر تا هشت ریشتر تحمل زلزله را دارد.

رئیس شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی عمیق در این مورد، به جامعه بین المللی در مورد خطرات بالقوه ناشی از هر گونه خسارت به این نیروگاه هشدار داده است و همچنین خواستار آن شد تا ایران به تعهدات بین المللی در مورد رعایت استانداردهای ایمنی پایبند باشد.او گفت: “کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیشتر در مورد تاثیرات مخرب نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه بوشهر بر محیط طبیعی منطقه خلیج فارس هشدار داده بودند”.

جمهوری اسلامی اما پیش از این اعلام کرده بود که به آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مورد که در جریان زلزله اخیر صدمه ای متوجه نیروگاه بوشهر نشده، اطلاع داده است. نیروگاه بوشهر تقریبا در ۹۰ کیلومتری شمال غرب وقوع زلزله واقع شده است.

مسوولان شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه، شرکت طراح و سازنده این نیروگاه، نیز گفته‌اند که آسیبی به رآکتور بوشهر نرسیده است و آثار تشعشع هسته ای در منطقه وجود ندارد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اما خواستار آن شده که کشورهای عربی به صورت جمعی طرح مشترکی برای خطر نشت تشعشعات هسته ای بوشهر داشته باشند. به گفته وی، شش کشور عربی خلیج فارس قبلا به تهران گفته بودند که امنیت نیروگاه بوشهر را تضمین کند و به کنوانسیون امنیت هسته ای بپیوندد، اما ایران هیچ نشانه ای مبنی بر درک نگرانیهای بین المللی از خود نشان نداده است.

ایران تنها کشوری است که دارنده نیروگاه هسته ای فعال است و عضو کنوانسیون ایمنی هسته ای نیست. این کنوانسیون بعد از فاجعه چرنوبیل در ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق عظیمی در اطراف نیروگاه و بی خانمانی ۱۶۰ هزار اکراینی شد، مورد مذاکره و تصویب قرار گرفت.

هفته گذشته فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی از فعالیت نیروگاه بوشهر و غنی‌سازی اورانیوم به نمایندگان مجلس ارائه کرده و به خبرنگاران نیز گفته که “نیروگاه بوشهر در برابر زلزله بیش از ۸ ریشتر هم مقاوم است”.

در تحولی دیگر هیاتی از کمیسیون انرژی نیز به نیروگاه بوشهر رفته‌اند تا از نزدیک شرایط را مورد بررسی قرار دهد.

پس از وقوع زلزله محمود جعفری، رییس و مجری طرح نیروگاه بوشهر، با بیان اینکه نیروگاه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر از محل زلزله فاصله داشته، اطمینان داده است که ساختمان نیروگاه بوشهر حتی تاب زلزله ۸ ریشتری را هم دارد، وی گزارش کرده که هیچ آسیبی متوجه این نیروگاه نشده است.