مسیحیان ایران به بلغارستان پناه می‌برند

نویسنده
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از دشواری‌های اقلیت های دینی

جامعه مسیحیان ایران به دنبال افزایش تعقیب اقلیت‌های مذهبی، به شکل فزاینده‌ای در حال فرار به بلغارستان هستند.

امید صالحی، ۲۱ ساله، که ۱۲ سال پیش به همراه خانواده‌اش به دین مسیحیت روی آوردند، نمونه‌ای از پناهندگان مذهبی محسوب می‌شوند که این کشور اسلامی را ترک می‌کنند. پنج عضو خانواده او اول به ترکیه فرار کردند و پس از آن به بلغارستان رفتند که حالا عضو اتحادیه اروپاست.

آقای صالحی می‌گوید: “خانواده من از اسلام به مسیحیت روی آورد؛ وقتی این کار را می‌کنید ماندن در ایران خیلی سخت است.”

رژیم ایران در ماه ژوئیه دور تازه‌ای از دستگیری‌ها را شروع و مسیحیان و رهبران این دین را که سعی داشتند جنبش کلیسای خانگی را پیش ببرند بازداشت کرد.

نیکلای چیرپانلیف، رئیس‌ آژانس دولتی پناهندگان بلغارستان گفت، جامعه مسیحیان ایران در صوفیه در حال رشد است. وی گفت: “حالا حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از ایران آمده‌اند. آن‌ها به دلیل این‌که به خاطر مذهبشان در ایران تحت تعقیب قرار می‌گیرند از کشورشان فرار کرده‌اند.”

کلیساهای خانگی و زیرزمینی یک راه مرسوم برای مسیحیان ایران، خصوصا تغییر کیش‌دادگان است تابتوانند به مراسم مذهبی خود بپردازند.

از زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، مسلمانانی که به مسیحیت روی بیاورند به جرم ارتداد اعدام می‌شوند. بنا بر گزارش اخیر سازمان ملل، از ماه ژانویه حداقل ۴۹ مسیحی بخاطر پرداختن به دین خود در ایران زندانی شده‌اند.

کشیش سعید عابدینی، شهروند آمریکایی، یکی از آن‌هاست. او به هشت سال زندان محکوم شده است.

صالحی می‌گوید، در ۱۲ سال گذشته مدام نگران حمله پلیس و رفتن به زندان بوده است. نیلوفر پورکالی، مادر امید، حسن صالحی پدر او، برادران آرین و آیدین و پسرخاله‌اش محمود احمدی با او در حومه صوفیه در یک اردوگاه زندگی می‌کنند. این خانواده از شهر اسفرجان فرار کرده‌اند که تنها ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. شغل حسن در اسفرجان رانندگی و مکانیکی بوده است.

سازمان بشردوستانه مستقر در آمریکا توسط یانک بری، تاجر، که قبلا خواننده اصلی گروه کینگزمن در دهه ۱۹۶۰ بود اداره می‌شود. صالحی در یک گفتگو از طریق اسکایپ رو به بری کرد و گفت: “او زندگی من را نجات داد.”

یانک بری تلاش‌های زیادی برای فراهم آوردن امکانات پزشکی و خدمات اجتماعی برای پناهندگان مسیحی، سنی و کرد که از سوریه، عراق و ایران فرار می‌کنند انجام می‌دهد. او به حدود ۸۰۰ پناهنده کمک کرد و برای آن‌ها در بلغارستان مسکن فراهم کرده است.

او که شیندلر یهودی لقب گرفته قصد دارد برای ۱۲۰۰ پناهنده خانه فراهم کند. هدف او رسیدن به آمار اسکار شیندلر است که به نجات ۱۲۰۰ یهودی از هولوکاست کمک کرد.

صالحی می‌گوید، با این‌که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با وعده اعتدال به قدرت رسید اما تعقیب مسیحیان همچنان ادامه دارد. او می‌گوید: “تمام روسای جمهور ایران فقط به فکر خود و پول هستند. روسای جمهور عوض می‌شوند اما سیاست‌ها همان است.”

به گزارش خبرنامه‌های مسیحیان، در ماه ژوئیه، رژیم ایران یک کشیش پیشرو را بازداشت کرد. نیروهای امنیتی کشیش ماتیاس حق‌نژاد و اعضای کلیسا، محمد روغن‌گیر و سروش سرایی را بازداشت کردند.

این سه با یک سازمان خانگی به نام کلیسای ایران مرتبط بوده‌اند. کشیش حق‌نژاد پیش از این سه بار بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ زندانی شده بود.

منبع: فاکس نیوز - 11 اوت