افتتاح معادن اورانیوم و کارخانه کیک زرد

نویسنده

» گزارش هاآرتص از فعالیت های اتمی تازه ایران

تنها چند روز پس از ناکامی تهران و قدرت های جهانی در رسیدن به توافق در مذاکرات اتمی، ایران اعلام کرد مخالفت های غرب نمی تواند برنامه اتمی این کشور را کند کند. بر اساس این اعلام این کشور مشغول به بهره برداری از دو معدن تازه اورانیوم و یک کارخانه کیک زرد شده است.

 معادن اورانیوم ساغند ۱ و ۲ در مرکز شهر یزد افتتاح شده و قرار است از عمق ۳۵۰ متری اورانیوم استخراج شود، از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا کارخانه تولید کیک زرد شهید رضایی‌نژاد نیز همزمان با روز ملی فن آوری هسته‌ای در اردکان افتتاح شد.

ایرنا می‌گوید کارخانه اردکان از ظرفیت تولید سالانه ۶۰ تن کیک زرد برخوردار است.

ایالات متحده و برخی از متحدانش ظن آن دارند که ایران در پی دستیابی به قابلیت تولید سلاح های هسته ای است اما ایران می گوید برنامه اتمی اش، از جمله غنی سازی اورانیوم، برای مقاصد صرفا صلح آمیز کاربرد دارد . مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرتهای جهان هفته گذشته در قزاقستان برگزار شد، اما در دستیابی به موفقیت ناکام ماند.

روز سه شنبه احمدی نژاد در جریان سخنرانی در سازمان انرژی اتمی ایران گفت: “آن ها ( قدرت های جهانی) حداکثر تلاششان را برای بازداشتن ایران از هسته ای شدن انجام داده اند، اما ایران هسته ای شد.”

وی گفته است: “این فن آوری هسته و قدرت و علم نهادیه شده است، تمام مراحلش تحت کنترل ما قرار دارد و هر روز که می گذرد افق تازه ای مقابل ملت ایران قرار می گیرد.”

منبع: هاآرتص - 9 آوریل