حرف احمدی نژاد خیلی هم شوخی نیست

نویسنده
مهناز ملکوتی

» ادامه درگیری های موافقان و مخالفان دولت

در حالی که احمدی نژاد در حکم جدید برای اسفندیار رحیم مشایی به عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، همکاری با او را هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ برای خود دانسته بود، واکنش و تحلیل اصولگرایان مخالف دولت که رییس دفتر سابق رییس دولت را حلقه نخست جریان انحرافی می دانند به این انتصاب همچنان ادامه دارد.

 محمدحسین صفار هرندی وزیر برکنار شده ارشاد در آخرین روزهای عمر دولت نهم که اکنون مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران است می گوید: “هرچند آقای احمدی‌نژاد درباره این جمله‌اش که از «کجا می‌دانید پایان عمر دولت است؟» گفته بود شوخی کردم ولی گویا خیلی هم شوخی نبوده و تدارکاتی می‌بینند.”

اشاره مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه به رفتن مشایی از دولت و انتصاب او در یک پست حاشیه ای به عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است که تحلیل گران از آن به عنوان شطرنج انتخاباتی احمدی نژاد یاد می کنند؛شطرنجی که در ادامه آن قرارست با کاندیداتوری مشایی، دولت او تداوم یابد.

اما صفار هرندی از نظرسنجی یک موسسه معتبر در اوایل آذرماه خبر داده که براساس آن تنها ۱۳ درصد با امتداد دولت دهم و ریاست جمهوری فردی نزدیک به احمدی نژاد موافقند.

از سوی دیگر سردار یدالله جوانی رییس اسبق مرکز سیاسی سپاه و مشاور فعلی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه انتخاب مشایی به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها دخالت در امور وزارت خارجه است، عنوان کرد: “با انتخاب مشایی ضمن ارتقا جایگاه شغلی وی امکان کاندیداتوری وی بدون استعفا نیز مهیا شده است.”

حشمت الله فلاحت پیشه از نمایندگان سابق مجلس هشتم و مشاور بین الملل شهردار تهران اما انتصاب مشایی را فرصت سوزی برای سیاست خارجی ایران می داند: “مشایی جنجالی ترین شخص در حلقه یاران احمدی نژاد محسوب می شود البته فارغ از اینکه این جنجالها به چه دلیلی شکل می گیرد و آیا توجیه پذیر است یا خیر. قطعا این جنجالها به جایگاه ریاست عدم تعهد ایران ضربه وارد می کند در واقع تفاوت میان سیاست خارجی و سیاست داخلی جمهوری اسلامی دراین است که باید در راهبرد سیاست خارجی وحدت وجود داشته باشد از این رو حتی در زمان حکومت چپ ها که شکاف بین راست و چپ وجود داشت می دیدیم این وحدت در سیاست خارجی ما حفظ می شد…..باید نگاه انتخاباتی را وارد عرصه سیاست خارجی کرد آقای مشایی از نظر آقای احمدی نژاد در راستای تز پوتین ـ-مدودوف مطرح است که همین موضوع موجب جنجال انتخاباتی است و در حالی که جنبش عدم تعهد نیازمند ثبات است در داخل رقبای آقای مشایی و احمدی نژاد حرمت و حدود و صغور این سیاست خارجی را نادیده می گیرند و این موضوع به جایگاه عدم تعهد در داخل ضربه می زند.”

براساس مدل پوتین-ـ مدودف در روسیه، ولادیمر پوتین پس از ۲ دوره حضور در کاخ کرملین، دیمتری مدودف از چهره های نزدیک به خود را برای یک دوره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرد و خود نخست وزیر شد و سپس در دور بعدی رییس جمهور. اصولگرایان نیز توجه ویژه احمدی نژاد به مشایی را نشانه ای برای اجرای این سناریو می دانند. دسته دیگر از محافظه کاران جمهوری اسلامی از جمله مصباح یزدی معتقدند که احمدی نژاد توسط مشایی سحر و جادو شده است.

 

دفاع حامیان

معدود موافقان احمدی نژاد و مشایی که از سوی اصولگرایان به “جریان انحرافی” شهرت یافته اند اما تحلیل متفاوتی نسبت به سایر همفکران اصولگرای خود درباره حکم جدید مشایی دارند. بهمن شریف زاده از روحانیون ذوب شده در مشایی که پیش از این مسوول بررسی فرقه های انحرافی بیت رهبری بوده، حکم احمدی نژاد برای مشایی را “نوید مهر جهانی” می داند و می گوید: “جناب مشایی مدت ها است که ساحت تفکر خویش را وسعت بخشیده و جهانی اندیشیدن را تمرین کرده است؛ از این رو با توفیقات خداوندی می تواند پتانسیل جنبش عدم تعهد را در برابر اندیشه شوم دهکده جهانی به حرکت درآورده و جهانی شدن را به معنای پاک آن، کلید بزند. بنده این انتصاب را مانند دادن مشعل المپیک از دونده ای به دونده بعدی می دانم؛ دکتر مشعل جهان افروزی را به دونده تازه نفسی همچون مهندس سپرد.”

به گفته شریف زاده “جناب مشایی زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرینی برای زندگی در دوره ولی و حجت خدا می داند؛ بنابراین اندیشه های جهانی مهندس مشایی، جهانی شدن به معنای پاک الاهی- انسانی را نوید می دهد که بنابر باور همه ادیان الاهی، سرنوشت حتمی جهان است.”

در پاسخ به همین ادعاهاست که حسین شریعتمداری در سرمقاله روز دوشنبه روزنامه کیهان در واکنش پست جدید مشایی نوشته: “جناب رئیس جمهور در حلقه این جریان انحرافی محاصره شده است ـ- یا به این محاصره تن داده است-ـ و جناب مشایی را در جایگاه اولیاء الهی! معرفی کرده است باید گفت، این «ولی خدا»! کسی است که؛ اساسا دوران «اسلامگرایی» را تمام شده می داند.”

روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در ستون طنز خود که معمولا تریبونی برای پاسخگویی به منتقدان دولت است، یادداشت شریعتمداری را “تحلیل رییس منظومه کیهانی” می نامد و می نویسد: “قاعده کلی در منظومه کیهانی وجود دارد که همه مردم ایران و جهان یا بهایی و جاسوس هستند مگر این‌که خلافش ثابت شود! با این حساب چرا احمدی‌نژاد در انتصاب‌های اخیرش از من استعلام نکرد؟ چون تنها جایی که نه تواب! وجود دارد و نه بهایی و ضدانقلاب و… منظومه کیهانی است!”

سایت شبکه ایران که علی اکبر جوانفکر آن را تاسیس کرد و اکنون به پایگاه اصلی مدافعان دولت تبدیل شده در دفاع از مشایی ادعا کرده دایره عمل او به دو سوم کشورهای جهان نفوذ کرده است: “با این وجود ناگفته پیداست که تلاش جریانات و شخصیت های به اصطلاح “ضد انحراف” طی 2 سال گذشته نه تنها حاصلی در بر نداشته که ضمن به بار آوردن هزینه های سرسام آور برای اصولگرایان، خود به عاملی برای بسط نفوذ یاران محمود احمدی نژاد تبدیل شده است. به طور مشخص حامیان محمود احمدی نژاد در دو حوزه سیاسی و اجتماعی با جهشی قابل توجه روبرو شده اند. از منظر سیاسی، اسفندیار رحیم مشایی که حضورش در دفتر احمدی نژاد هم قابل تحمل نبود و قرار بود اثری از او باقی نماند، امروز دایره عملش به دو سوم کشورهای جهان ارتقا یافته است و از منظر اجتماعی نیز، بنا به اعتراف اصولگرایان و اصلاح طلبان، کاندیدای دولت مهمترین رقیب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ محسوب می شود.”

دفاع حامیان دولت از مشایی در قامت یک پیامبر الهی در حالی است که سپاه پاسداران پس از قهره ۱۱ روزه احمدی نژاد با خامنه ای، برخورد با حلقه مرتبطین مشایی را آغاز و از جمله افرادی چون عباس امیری فر رییس دفتر فرهنگی دولت، محمد شریف ملک زاده رییس شورای عالی ایرانیان و تعدادی جن گیر و رمال را به اتهام جن گیری برای دولت بازداشت کرد.

هر چند نزدیکان مشایی پس از مدتی آزاد شدند و بلافاصله در دولت به کار خود ادامه دادند اما ارتقا یافتن آنها به سمت هایی چون رییس سازمان میراث فرهنگی باعث افزایش حساسیت اصولگرایان درباره تغییرات دولت شده و علامت سئوالی در خصوص بازی جدید احمدی نژاد را در اذهان آنها به وجود آورده است.