پشت ویترین - سرسخت، کم بخت؛ باغ واقعی؛ درباب شهریار؛ بر اوج صدایم؛ آب انبار؛ بررسی نقش اعداد از باستان تاکنون؛ دنیای بی‌سامان؛ نم‌نم بارانم

نویسنده
نسرین تبریزی

معرفی عناوین تازه ی بازار کتاب، معرفی کتاب زندگی نامه ی داریوش و پروانه فرهر و دیگر از این دو نگاهی به ترجمه ی تازه ی شیرین دقیقیان از کتاب راهنمای سرگشتگان…

تازه های بازار کتاب

 

سرسخت، کم بخت

نویسنده: بنانا یوشیموتو

مترجم: البرز قریب

 انتشارات : حرفه نویسنده

قیمت: ۵۵۰۰  تومان

یوشیموتو شهود شخصی خود را در قالب این دو داستان بیان می‌کند: «نه خود مرگ بلکه غرق شدن در این عواطف است که  غم‌انگیز.» توصیفات نویسنده از فضاها، حالات و شخصیت‌ها آن‌قدر دقیق است که می‌توان تجربه‌ای کامل از آن‌ها داشت. اما این نوع وصف اصلا شباهتی به اوصاف رومن رولان یا مارسل پروست ندارد. در شیوه‌ی این دو لحظاتی وجود دارد که انگار زمان می‌ایستد؛ تمام موجودات و اشیاء و حتا ذرات هوا ساکن می‌مانند تا نویسنده توصیفاتش را از فضایی، شیئی یا موجودی بیان کند.

باغ واقعی

نویسنده: الن سیسکو

مترجم: مریم مصباحی

قیمت: 2500 تومان

ناشر: حرفه نویسنده

الن سیسکو، متفکر فرانسوی، استاد دانشگاه، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی است. در سال ۱۹۶۳ دریدا را ملاقات کرد که شروع دوستی طولانی‌ای بود همراه با فعالیت‌های سیاسی و روشنفکرانه‌ای از قبیل راه‌اندازی دانشگاه پاریس ۸، مرکز ملی ادبیات در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳، پارلمان بین‌المللی نویسندگان، کمیته‌ی مبارزه با تبعیض نژادی، سخنرانی‌ها و سمینارهایی در کالج بین‌المللی فرانسه. به عقیده‌ی دریدا، سیسکو بزرگ‌ترین نویسنده‌ی در قید حیات فرانسه است.

درباب شهریار

نویسنده : تیم فیلیپس

مترجم : مریم تقدیسی

قیمت : 4500 تومان

انتشارات : ققنوس

ماکیاولی کتاب شهریار را بر اساس درک عمیق خویش از طبیعت انسان نوشته است. این رساله‌ی موجز که در باب قدرت و دولتمردی در دوره‌ی رنسانس است، از زمان انتشار مایه‌ی اختلاف‌نظرهای بسیاری شده است. تحلیل ماکیاولی از روش انسان‌ها در کسب و حفظ قدرت اولین تحلیل مبتنی بر «سیاست معطوف به منافع» بوده و از زمان انتشار این کتاب بسیاری آن را به منزله‌ی راهنمایی برای دخل و تصرف در رویدادها به نفع خود، به کار گرفته‌اند. تیم فیلیپس در این کتاب نظریات ماکیاولی را متناسب با جهان کسب و کار امروز به کار بسته و تفسیر کرده است. این تفسیر جذاب از شهریار، کتابی مفرح درباره‌ی یکی از مفیدترین و بدنام‌ترین کتاب‌های دنیاست.

بر اوج صدایم

نویسنده : ولادیمیر مایاکوفسکی

مترجم: سارا ابوطالبی

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

انتشارات : مینا

مایاکوفسکی یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخ روسیه است. اشعار، نمایش‌نامه و هنر او بر نویسندگان و هنرمندان امروز تاثیرگذار بوده است. شعر او شعر اعتراض و نفی‌کننده‌ی شعر شعارزده‌ی اکتبر ۱۹۱۷ است. او در شعرش به عشق، حقیقت و آزادی اشاره دارد و به همان میزان اعتراض خویش را به این واژه‌ها نشان می‌دهد. او شاعری است که در پشت واژه‌های‌اش ایستاده است.

آب انبار

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

ناشر: معین

قیمت: ۴۰۰۰تومان

تازه‌ترین اثر هوشنگ مرادی کرمانی، داستانی است در سی فصل که در روزهای پایانی سال ۹۰ راهی بازار کتاب شده است. داستان چنین آغاز می‌شود: « شیخ با دو دست قبایش را چسبیده بود و می‌دوید. نعلین‌هایش را روی زمین لخ‌لخ می‌کشید، می‌دوید و با خود می‌گفت:« چه می‌شنوم، از مکتب بانگ سگ می‌آید! وای بر من. ما کودک بودیم، این‌ها هم کودک‌اند. تازه جوانان را می‌گوییم کودک، آنان همچنان کودک مانده‌اند. شاید این شیطنت‌ها خصلت تشکچه‌ی مکتب است …»

بررسی نقش اعداد از باستان تا کنون

نویسنده: دکتر احترام‌السادات حسینی‌شکرایی

قیمت: ۸۰۰۰ تومان   

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

این اثر که ابتدا به صورت رساله‌ی دکتری در رشته ی فرهنگ و زبان‌های باستانی ارائه شد مبتنی بر این فصول است: تاریخچه و فلسفه‌ی اعداد، اعداد در نجوم، ساخت اعداد در زبان‌های ایرانی، کاربرد اعداد در متون باستانی،میانه و جدید و کتابنامه.

دنیای بی‌سامان

نویسنده : امین معلوف

مترجم: عبدالحسین نیک‌گهر

قیمت : ۷۸۰۰ تومان

انتشارات : نی

در نخستین دهه‌ی قرن ۲۱، دنیا نشانه‌های متعددی از بی‌سامانی ارائه می دهد. بی‌سامانی فکری که از ویژگی‌های‌اش تاکید عنان‌گسیخته‌ی هویتی است که راه را به روی هر گونه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوی واقعی می‌بندد؛ بی‌سامانی اقتصادی و مالی که دنیا را به ورطه‌ی آشوبی با پیامدهای پیش‌بینی ناپذیری کشانده است و خود نشانه‌ای است از اختلال در نظام ارزش‌های ما؛ بی‌سامانی در محیط زیست که نتیجه‌ی چندین دهه رفتار غیرمسئولانه است… برای نویسنده‌ی این کتاب، بی‌سامانی دنیا نه از ناحیه‌ی «جنگ تمدن‌ها» بلکه از فرسودگی هم‌زمان همه‌ی تمدن‌هاست؛ به ویژه در مجموعه‌ی فرهنگی دنیای غرب و دنیای عرب که امین معلوف به هر دوی آن‌ها تعلق دارد.

نم‌نم بارانم

نویسنده: علی باباچاهی

 انتشارات چشمه

قیمت:  ۴۸۰۰ تومان

این مجموعه برگزیده‌ای از شعرهای علی‌ باباچاهی در فاصله‌ی سال‌های ۷۳ تا ۷۵ است. در پایان مجموعه نیز نوشتاری از شاعر درباره‌ی شعر امروز ایران و یادداشتی درباره‌ی این کتاب آمده است. در بخشی از یادداشت آمده: «شعر، فرآیند کارکرد ویژه‌ی زبان است: مفردات و ترکیبات یا شگردها و تمهیدات می‌توانند جنبشی در ساختار و لذتی در متن پدید آورند که مفردات و ترکیبات دیگر از عهده‌ی آن برنمی‌آیند. اما مفردات و ترکیبات و … نیز به اختیار مهرات شاعر گذاشته می‌شود تا در نهایت جنبشی در ساختار شعر پدید آورند که متضمن لذتی هنری است.