پهباد ایرانی علیه داعش

نویسنده
ال موندو

» نگاه ال موندو به استراتژی های ایران در عراق

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز و به نقل از منابع دولت آمریکا، ایران از هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی در عراق استفاده می کند و همچنین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ارتش عراق تأمین می کند.

ازسوی دیگر، این روزنامه خاطرنشان می سازد که در حدود بیست تن از اعضای خبره سپاه پاسداران به دولت عراق، که در رأس آن نوری المالکی، شخصیت شیعه، قرار دارد، مشاوره خواهند رساند. این افراد تجهیزات ردیابی ارتباطات نصب کرده اند.

به نوشته این روزنامه، ایران به عنوان قدرت بزرگ تشیع، به طور روزانه دو پرواز به سوی بغداد دارد که هر یک تقریباً ۷۰ تن تجهیزات نظامی حمل می کنند که در آن میان، تسلیحات سبک نیز دیده می شود.

پیشروی های سریع جهادگرایان داعش و دیگر شبه نظامیان سنی افرا گرا باعث شده تا شرایطی نامعمولی ایجاد شود؛ تا حدی که حتی احتمال همکاری ایران و آمریکا که بیش از صد مشاور نظامی را به بغداد اعزام کرده نیز وجود خواهد داشت.

هم ایران و هم آمریکا با پیشروی داعش در عراق مخالف اند، چرا که ثبات دولت مرکزی بغداد و وحدت کشور را به خطر می اندازد و ممکن است باعث وقوع جنگ داخلی شود.

درعین حال، داعش در سوریه نیز علیه حکومت بشاراسد که ظاهراً از کمک ایران بهره مند می شود مبارزه می کند. ایالات متحده دارای مواضعی مخالف با حکومت دمشق و متحدانش است و از این حیث با شورشگران همراهی می کند.  

به نوشته روزنامه آمریکایی، ایران در فرودگاه الرشید در بغداد از هواپیماهای “ابابیل” برای نظارت و جمع آوری اطلاعات استفاده می کند.

ازسوی دیگر، ایالات متحده نیز روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ پرواز [اف-۱۸ و پهباد] برای نظارت و کنترل و همچنین جاسوسی در عراق انجام می دهد.

این درحالی است که ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و مسؤول عملیات فرامرزی سپاه پاسداران، حداقل دو بار از عراق دیدار کرده تا بتواند شبه نظامیان شیعه را به جنبش وادارد.

سپاه پاسداران درحال استقرار نیرو در مناطق مرزی با عراق است تا در صورت احساس خطر برای شهرهای بغداد و شهرهای مقدس شیعیان وارد عمل شوند.

منبع: ال موندو، ۲۵ ژوئن