فتنه جدید هاشمی از طریق بیت امام

نویسنده
حسین محمدی

» رییس دفتر مصباح یزدی هشدار داد:

هم‌زمان با انتقادهای اصول‌گرایان از اکبر هاشمی‌رفسنجانی به دلیل نقل خاطره‌هایی از آیت‌الله خمینی و برخی مواضعسیاسی او، اعلام خبر سخن‌رانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر، با اعتراض برخی فعالاندانشجویی نزدیک به اصول‌گرایان در این دانشگاه مواجه شد. از سوی دیگر رییس دفتر محمدتقی مصباح‌یزدی نیزهاشمی‌رفسنجانی را متهم کرد که با استفاه از “بیت امام” به دنبال “فتنه جدید” است.

دانشجویان با تجمع مقابل دفتر رییس دانشگاه امیرکبیر به صدور مجوز سخن‌رانی برای هاشمی‌رفسنجانی در این دانشگاهاعتراض کردند. برخی دانشجویان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود: “هاشمی در پلی‌تکنیک سخن‌رانینخواهد کرد”. احمد معتمدی،‌وزیر دولت محمد خاتمی، رییس فعلی دانشگاه امیرکبیر است.
هاشمی‌رفسنجانی سال گذشته نیز دیداری سرزده از دانشگاه امیرکبیر و آزمایشگاه دانشکده مهندسی هسته‌ای آن داشت. دیداری که باز هم با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده بود. برخی اصول‌گرایان بازدید هاشمی را “رونمایی از پلمپ هسته‌ای” توصیف کرده بودند.
اعتراض به حضور هاشمی‌رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر - که به مناسبت روز معلم اعلام شده - در حالی است کهوب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - ضمن اعلام خبر پخش بخشی از سخن‌رانی هاشمی‌رفسنجانی در همایشمربوط به خدیجه ثقفی - همسر آیت‌الله خمینی - نوشت: “فیلمی از این مراسم در شبکه سوم سیما پخش شد که حاوی بخشیاز سخنرانی هاشمی نیز بود تا بدین ترتیب پس از چندین سال، بار دیگر یک سخنرانی -هرچند با محذوفاتی- از تلویزیونپخش شود؛ اتفاقی که می‌تواند نشانه تغییر خط مشی رسانه ملی درباره هاشمی و یا استثناء قائل شدن به واسطه نقدهایمطرح شده باشد”.
پیش از این وب‌سایت هاشمی‌رفسنجانی و وب‌سایت جماران - نزدیک به خانواده آیت‌الله خمینی - به انتقاد از صدا و سیمابابت عدم پخش این مراسم پرداخته بودند. خود هاشمی‌رفسنجانی نیز در زمان سخن‌رانی اشاره کرده بود که از صدا و سیماانتظار داشته این مراسم را به شکل زنده پوشش دهد.
در تحولی دیگر حسین جلالی - رییس دفتر محمدتقی مصباح‌یزدی - با اشاره به این‌که “مهره‌های هاشمی” در “فتنه ۸۸ سوخته‌اند”، گفت: “آقای هاشمی به‌دنبال این است که فتنه آینده را از طریق بیت امام(ره) پیش ببرد”.
هاشمی‌رفسنجانی در سال‌های گذشته از سوی اصول‌گرایان متهم شده است که از جمله نقش‌آفرینان اصلی در اعتراض‌هابه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بوده. آن‌ها رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم به “بی‌بصیرتی” می‌کنندو عقیده دارند که خطاب آیت‌الله خامنه‌ای پس از اعتراض‌های سال ۸۸ به “خواص بی‌بصیرت”، اشاره به هاشمی‌‌رفسنجانیبوده است. او همچنین از ۲۶ تیرماه سال ۸۸ نیز در نمازجمعه تهران حاضر نشده است.
هم‌زمان وب‌سایت تسنیم نیز اقدام به انتشار گفت‌وگویی با مجتبی مطهری، فرزند مرتضی مطهری، کرده است. مطهری دربخشی از گفت‌وگوی خود درباره رابطه آیت‌الله خمینی و هاشمی‌رفسنجانی گفت: “امام هیچ‌وقت تحت تاثیر آقای هاشمی نبود. بله، از مشورت و نظر ایشان استفاده می‌کرد اما تحت تاثیر کسی قرار نمی‌گرفت”.
اصول‌گرایان همچنین تلاش می‌کنند که با نقل خاطره‌هایی از رابطه آیت‌الله خمینی و هاشمی‌رفسنجانی، او را فردی مخالفنظرات آیت‌الله خمینی معرفی کنند. برخی سایت‌های اصول‌گرا اقدام به بازنشر بخشی از خاطرات ابراهیم امینی - امام جمعهموقت قم - درباره انتخاب آیت‌الله منتظری به عنوان قائم‌مقام آیت‌الله خمینی کرده‌اند. انتخابی که به گفته آن‌ها برخلاف نظرصریح بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی بوده است.