تصویر تاریک نقض حقوق بشر در ایران

نویسنده

» از نگاه صدای امریکا

وزارت خارجه آمریکا در گزارش اخیر خود در باره شرایط حقوق بشر در ایران، تصویری تیره از نقض آشکار و زیر پا گذاشتن حقوق بشر در ایران ارائه داده است.

مایکل پوزنر، معاون وزارت خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، گفت سال گذشته شاهد ادامه روند های منفی در این زمینه بودیم.

او گفت: “عدم تحمل مخالفان، سرکوب تظاهرکنندگان در فوریه، ممنوعیت آزادی بیان، محدودیت های اینترنتی، فعالیت سیاسی کاملا مشروط و محدود، دادگاه های ناعادلانه، قطع عضو، شلاق زدن، و مجازات های متعدد مرگ، که در خفا به اجرا در می آید، از مصادیق نقض حقوق بشر درایران است. این تصویری به غایت تیره است.”

آقای پوزنر بخصوص به پرونده هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران که به 20 سال زندان محکوم شده اند اشاره کرد.

او گفت: “در ماه مه مدت چهار سال از محکومیت دو ساله آنها به جرم انجام فرایض دینی خود می گذرد. این وضعیت حقوق بشر بسیار نگران کننده است و ما به افشای آن ادامه می دهیم.”

گزارش وزارت خارجه آمریکا اشاره می کند که آمار تعداد شهروندان ایرانی که به دلیل عقاید سیاسی یا مذهبی خود زندانی هستند در دسترس نیست، لیکن ناظران حقوق بشر این رقم را معادل 900 نفر تخمین می زنند. این عده شامل روزنامه نگاران، دانشجویان، هنرمندان، فعالین جامعه مدنی، اعضای جوامع مذهبی و اقلیت های قومی هستند.

براساس این گزارش، زندانیان سیاسی اغلب برای مدت های طولانی در سلول های انفرادی نگاهداری می شوند و معمولا از روند دادرسی و محاکمه عادلانه محروم هستند.  آنها در زندان همچنین در معرض شکنجه و سوء استفاده هم قرار دارند.

بنا بر این گزارش، عیسی سحرخیز، یکی از روزنامه نگاران زندانی، در نامه ای مورخ 13 ژوئیه خطاب به مقامات ایرانی نوشته است که شرایط خشن زندان باعث مرگ تدریجی زندانیان می شود.  گزارشاتی از تجاوز و رفتار خشونت آمیز زندانبان ها با زندانیان، بخصوص زندانیان سیاسی، بدون اینکه مجازات شوند، منتشر شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مقدمه گزارش مربوط به کشورها، نوشته است: “احترام به حقوق انسان ساخته آمریکا یا غرب نیست؛ بلکه اساس صلح و ثبات در تمام دنیا را تشکیل می دهد.”

او نوشته است: “آمریکا در کنار همه آنهایی که در جستجوی ارتقا مقام انسانی هستند ایستاده است و به نور افکندن بر روی تلاش های آنها ادامه خواهد داد.”

Bottom of Form

منبع صدای آمریکا – 5 ژوئن 2012